Miasson72 Posted May 13, 2019 Share Posted May 13, 2019 Jag har kört detta nu i 4 veckor. Vecka 1: -4.1kg. Vecka 2: -1.2kg. Vecka 3: -0,3kg. Vecka 4: +1,5kg Har verkligen skött mig. Bokfört allt i Lifesum-appen...dagarna har varit max 20 gram per dag kolhydratsmässigt ibland lägre... fettet som beräknat...Till och med mer ibland... Nu känner jag mig jättesvullen och "tjock".....och känns som att "nu kommer jag ingen vart" Svårt är också detta med kalorier...fast jag VET att jag inte ska räkna det...rädd att äta för lite och för mycket. Bantat sedan jag var 14 år. Är idag 47år och kvinna i förklimakteriet. För 2 år sedan klarade jag av att gå ner 18kg med Michael Mosley 800/8 metoden och medelhavskost. Har aldrig mått så bra. Det svåra är att hålla vikten. Därför fastnar jag för LCHF/keto. Hur vågar jag lita på mig själv...att inte räkna kcal eller kolhydrater och fett som Ni säger att man inte ska... tröstäter gärna...just nu med bra saker...men det blir för mycket och jag går upp då.... Jag vill inte ge upp men risken finns...samtidigt som jag tror att det här är det rätta för mig...måste bara hitta rätt teknik för mig....men hur?.... tacksam för ALL hjälp... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted May 13, 2019 Share Posted May 13, 2019 Det kanske är den tiden i månaden? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miasson72 Posted May 13, 2019 Author Share Posted May 13, 2019 8 minuter sedan, iAnna sade: Det kanske är den tiden i månaden? Kan ju vara så 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 13, 2019 Share Posted May 13, 2019 Håller med iAnna, så kan det vara! Så nu laddar du med tålamod i två veckor, nöter på och... sen kan du utvärdera. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Zepp Posted May 13, 2019 Popular Post Share Posted May 13, 2019 1 timme sedan, Miasson72 sade: Jag har kört detta nu i 4 veckor. Vecka 1: -4.1kg. Vecka 2: -1.2kg. Vecka 3: -0,3kg. Vecka 4: +1,5kg Grattis.. först tappade du vatten, sen kom det tillbaka, vattnet altså! Så nu är det bara att köra på för du är antagligen igenom de mesta omställningar i kroppen.. iomed att vattnet kom tillbaka? Vi består till stora delar utav vatten så det är lixom ingen nackdel för de flesta! Dvs det är nu det börjar. Vad är det då som börjar.. ja iallafall efter fyra veckor så har hjärnan iallafall vant sig vid att inte alltid få så mycket glukos utan skiftat till ta en del ketoner i stället! Oså kommer vi till musklerna, de brukar ta ytterligare månader innan de ställt om till att ta mer fett som energi i brist på glukos. Ett bra tecken på detta är riddarustning och död råtta i munnen! Om ett halvår är du ute på andra sidan! 7 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elinor Posted May 14, 2019 Share Posted May 14, 2019 Oroa dig inte över att vågen visar lite uppåt! Man går inte upp +1.5 kilo fett på en vecka bara sådär. Krävs att man ätit stora mängder junk, typ fredagsmys varje dag, för att det ska vara möjligt rent fysiologiskt. Det räcker inte på långa vägar, att överäta lite för mycket vanlig mat under en vecka. Det ger inte en sån dramatiskt viktökning. Så håller med föregående, din viktökning kommer garanterat från mer vätska i kroppen. Mest troligt att det beror på menscykeln och hormonellt. Jag går alltid upp 1.5 kilo innan mens och har man inte koll på dagarna så får man PANIK om man ställer sig på vågen. Men finns andra grejer som gör att man samlar vatten också t.ex träning, fuskat med kolhydrater, värme eller att man druckit alkohol dagen innan. Om du trivs med att räkna kalorier, så kan du självklart fortsätta med det. Enda kruxet är att det kan bli missvisande. Du kan äta mer kalorier på LCHF jämfört med normalkost, utan att gå upp i vikt. Delvis för att kroppen metaboliserar och hanterar livsmedel på olika sätt. En måltid med snabba kolhydrater som pasta är mer troligt att hamna runt magen än näringspackad LCHF mat. Men också för att ämnesomsättningen blir mer effektiv när den inte störs av konstanta insulintoppar. Men jag har själv räknat kalorier av ren nyfikenhet. När jag "bantade" på fettsnål kost för ca 5 år sen, var jag tvungen att ligga på ca 1600 kalorier per dag för att det skulle hända något. Då var man hungrig vill jag minnas. På LCHF gick jag däremot ner i vikt när jag åt ca 2000 kalorier per dag. Så lagom kalorimängd för att uppnå viktminskning, skiljer sig en hel del beroende på vad man äter. Det vill säga använder du fettsnål kost som underlag när du sätter din dagliga kalorigräns på LCHF, blir det fel. 6 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miasson72 Posted May 21, 2019 Author Share Posted May 21, 2019 Kämpar och kämpar...orkar Snart inte....kroppen svarar inte på det här...blir idiot.... ger snart upp. Vill se resultat...på vågen... känner mig svullen.. och usch...sugen på allt och blääää.... mätte mig... visst 6 cm i midjan och 2 cm per lår... totalt 10 cm... men vågen.... nääää INGENTING.... svullen är jag och kläderna spänner... mitt tålamod tryter verkligen.... 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 22, 2019 Share Posted May 22, 2019 12 timmar sedan, Miasson72 sade: Kämpar och kämpar...orkar Snart inte....kroppen svarar inte på det här...blir idiot.... ger snart upp. Vill se resultat...på vågen... känner mig svullen.. och usch...sugen på allt och blääää.... mätte mig... visst 6 cm i midjan och 2 cm per lår... totalt 10 cm... men vågen.... nääää INGENTING.... svullen är jag och kläderna spänner... mitt tålamod tryter verkligen.... Du skriver inte så detaljerat så det är svårt att ge annat än generella råd och tips. Hur mycket övervikt pratar du om? Hur mycket har du kvar? "Bara" 6cm i midjan..? Är ju faktiskt väldigt mycket! Min favvo-gubbe, Dr Maffetone, pratade i sitt senaste veckobrev att den västerländska besattheten av vågen måste få ett slut. Släng ut skiten och prova med byxorna istället, menar han. Hur fungerar din lever och lymfa, vet du det? Om du känner dig svullen är sannolikheten stor att du har ett lymfsystem som inte orkar med. Har du testat lymfmassage (kan du göra själv, finns på youtube) för att få snurr på lymfvätskan? Har du bantat mycket genom livet? Det kan göra kroppen motståndskraftig. Anna Hallén kör sitt ALP-protokoll nu för den som använd LCHF en längre tid men där kilona smugit tillbaka. Inkluderar lever- och lymfa-fokus. Jag började på 62kg (ville åt utrensningen, inte vikten) och har tappat 4kg tills nu när jag ska försöka stabilisera, då har jag ökat lite i vätska (känns på revbenen). Har du känningar av förklimakteriet? Gör du nåt åt det som kan påverka i så fall? Typ tillskott eller så som binder vätska? Kanske andra produkter som proteinpulver vid träning eller...? Räknar du enbart kolhydrater/kalorier eller tittar du på matkvalitet också? Äter du mejerier? Många har problem med dessa i form av uteblivna resultat. 5 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miasson72 Posted May 22, 2019 Author Share Posted May 22, 2019 2 timmar sedan, MariaF sade: Du skriver inte så detaljerat så det är svårt att ge annat än generella råd och tips. Hur mycket övervikt pratar du om? Hur mycket har du kvar? "Bara" 6cm i midjan..? Är ju faktiskt väldigt mycket! Min favvo-gubbe, Dr Maffetone, pratade i sitt senaste veckobrev att den västerländska besattheten av vågen måste få ett slut. Släng ut skiten och prova med byxorna istället, menar han. Hur fungerar din lever och lymfa, vet du det? Om du känner dig svullen är sannolikheten stor att du har ett lymfsystem som inte orkar med. Har du testat lymfmassage (kan du göra själv, finns på youtube) för att få snurr på lymfvätskan? Har du bantat mycket genom livet? Det kan göra kroppen motståndskraftig. Anna Hallén kör sitt ALP-protokoll nu för den som använd LCHF en längre tid men där kilona smugit tillbaka. Inkluderar lever- och lymfa-fokus. Jag började på 62kg (ville åt utrensningen, inte vikten) och har tappat 4kg tills nu när jag ska försöka stabilisera, då har jag ökat lite i vätska (känns på revbenen). Har du känningar av förklimakteriet? Gör du nåt åt det som kan påverka i så fall? Typ tillskott eller så som binder vätska? Kanske andra produkter som proteinpulver vid träning eller...? Räknar du enbart kolhydrater/kalorier eller tittar du på matkvalitet också? Äter du mejerier? Många har problem med dessa i form av uteblivna resultat. Jag kollade igår kväll på filmen med Jackie Eberstein om kvinnor, hormoner och LCHF. Fick en "aha" upplevelse. Jag har bantat sedan jag var 14år. Är idag 46...47 i höst... vet inte hur min lever är. Lymfan kollade jag i december och det värdet var bättre än tidigare tester. Har funderat på lymfmassage...har en sådan borste... jag ÄR i förklimakteriet...fruktansvärd värk vid ägglossning både före och efter totalt ca 10 dagars besvär.... jag har fibromyalgi och whiplashskada ... Stress är nog också en bov i allt.. stressar upp mig för mycket. Likaså vikten...ja 6cm i midjan är bra och 2cm per lår likaså bara vågen som är dum. Kände på kläderna... satt löst och jag var överlycklig. Sedan på en natt nästan vände det och "poff" 1.5kg plus på vågen och jag har varit spänd och svullen sedan dess. Ska väl erkännas att jag gjorde Lchf Daim till helgmyset som jag gick loss på...sedan dess är kroppen sur på mig... väldigt känslig för utsvävningar trots att jag äter och unnar mig "LCHF godis"... Äter inte proteinpulver. Tränar inget. Bara dagliga promenader. Tar multivitamin, D-vitamin och omega 3. Räknat kolhydrater och tyvärr kalorier med...blir stressad av det. Skulle vilja som dietdoktorn säger bara lyssna på kroppen på hungersignalerna för att slippa detta räknande. Men vill fokusera på enbart kolhydraterna...Eric Bergh på Youtube är RIKTIGT bra lyssnar mycket på honom. Det som är grejen är att jag VET att det här ÄR det BÄSTA för mig...men har inget tålamod. Panik att sommaren är här och jag är tjock... Väger 81kg är 170 cm lång och vill väga 62-64 kg. Äter mejerier ja...älskar det! Min mage är jättelugn...aldrig gaser i magen men ska sluta med grädde i kaffet blir några koppar om dagen 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 22, 2019 Share Posted May 22, 2019 3 timmar sedan, Miasson72 sade: jag ÄR i förklimakteriet...fruktansvärd värk vid ägglossning både före och efter totalt ca 10 dagars besvär.... jag har fibromyalgi Stress är nog också en bov i allt.. Ska väl erkännas att jag gjorde Lchf Daim till helgmyset som jag gick loss på...sedan dess är kroppen sur på mig... väldigt känslig för utsvävningar trots att jag äter och unnar mig "LCHF godis"... Ok, låter som du skriver om mig.... fast jag har ingen whiplash. Använder du progesteronkräm mot mensvärken? Eric Berg är jättebra! Har du hört hans beskrivning av diagnoser? Att de hittar på fina namn och så nöjer sig patienterna med det och går hem för de "har nåt". Fibromyalgi är ett fint namn för "ont i hela kroppen" (sa han i samma youtube-klipp). Jag lade om till LCHF för 8år sen pga värk. Blev av med en massa av det, har de flesta av fibromyalgi-kriterierna men inte riktigt alla. Under hösten gick jag hos en hållningstränare som skickade mig till en kinesiolog för min ömma kropp (jag svimmar t ex vid viss sorts massage). Kinesiologen jobbar med örttillskott för tarmen (läckande tarm). Eric Berg kopplar också läckande tarm till värk. Även Dr Rostenberg (också jätteintressant på youtube) pratar också tarmhälsa och att det räcker inte att lägga om och äta bra mat, man måste läka först. Där kan örter och antistress mm komma in. Antistress är jättesvårt men jag har fått resultat efter att ha anammat Eric Bergs akupressurpunkter (kör med en liten piggboll ist f hans bläckfisk). Jag fick en riktig aha-upplevelse av Dr. Robert Sapolsky, stresskunnig värre. Han lyckades koppla ihop Freuds teorier om depression med biokemi, helst fantastiskt roligt beskrivet! Han menar att en kropp som är biokemiskt i obalans inte kan fungera optimalt, varken mentalt eller fysiskt. Han är förresten ruskigt rolig överlag också. Finns många föreläsningar på youtube. Han har bla skrivit boken "Why zebras don't get ulcers". Så här tror jag: Av din beskrivning att döma har du fastnat i samma hål som så många av oss andra och det räcker inte med att öka fettet och strikta till kolhydraterna. Du måste köra på bred front - och börja med att läka tarmen. Tarmen läker du genom att undvika gluten, mejerier och annat du kanske är känslig för (behöver inte märkas i magen, kan ju märkas på värk, hud, hår...) och kanske har du nytta av ett örttillskott typ det jag fick av kinesiologen (Glow från Friway). Sedan 2mån är jag helt mejerifri, saknar mitt grädd-te men värken är borta. Och nu när jag äter med fokus på att rensa kroppen och stötta lever och lymfa så har jag som sagt gått ner lite också, och jag är bara 164cm. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miasson72 Posted June 9, 2019 Author Share Posted June 9, 2019 Ger upp nu...sedan jag började nysta i LCHF för exakt 1 år sedan har jag istället gått UPP 10KG... JAG ORKAR SERIÖST INTE MER... MITT LIV HAR VARIT OCH ÄR EN ENDA KAMP MOT ÖVERVIKTEN... I 30 ÅR HAR JAG KÄMPAT MED ALLT....imorgon vad gör jag imorgon....jag vet inte .... just nu är jag i ett vägskäl....orkar verkligen inte kämpa mer men vill heller inte gå upp mer....orkar inte väga och räkna och skriva upp...gör jag inte det så lurar jag mig själv... Jag är strikt och noggrann...händer inte ett dugg...idag är jag så svullen så kunde knappt få på mig byxorna. Jag trodde VERKLIGEN att LCHF var något för mig...uppmaningen på kostdoktorn....räkna INTE kalorier...wow tänkte jag....gud så SKÖNT att slippa det...1 vecka funkade det sen var det som att gå in i en bergvägg... Semester om 4,5 vecka...bada med barnbarnet vill jag...men kommer inte att göra det...de andra kan åka till stranden...jag gör det bara inte... Tack och hej...avslutar mitt medlemskap.. LCHF var nog inget för mig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted June 10, 2019 Share Posted June 10, 2019 5 timmar sedan, Miasson72 sade: Ger upp nu...sedan jag började nysta i LCHF för exakt 1 år sedan har jag istället gått UPP 10KG... JAG ORKAR SERIÖST INTE MER... MITT LIV HAR VARIT OCH ÄR EN ENDA KAMP MOT ÖVERVIKTEN... I 30 ÅR HAR JAG KÄMPAT MED ALLT... Så... nu ger du upp och äter det som faller dig in, mat eller godis, och lägger på 25, 30, 35kg till? Vad menar du med att LCHF funkade en vecka och sedan var det som att gå in i en bergvägg? Då var du väl inte ens förbi omställningen..? Lite för kort tid innan utvärdering menar jag. Har du sökt hjälp nånstans? Och nu menar jag inte här i forumet, alltså... Oavsett vilken metod du tillämpar så finns det en underliggande orsak till VARFÖR det inte funkar. Jag tror tarmen kan vara en starkt bidragande orsak... Personligen träffar jag en kinesiolog som hjälper mig beta av diverse obalanser i kroppen vilket påverkat sånt jag haft problem med i många år, sådant jag försökt komma åt med kosten men inte nått ända fram med. Likaså hoppade jag på Anna Halléns ALP-projekt (startar i augusti igen) för att hjälpa lever och lymfa att rensa kroppen på gifter. Strikt är inte alltid svaret, om du med strikt menar lite kolhydrater/fasta. Min teori att gamla stresskador som inte läkt kan behöva hjälp att göra det annars kan inte kroppen ta till sig all näring den får eller rätta till obalanser, hur mycket den än vill, och då funkar inte de metoder som man tycker borde funka. Kanske kommer kroppen en bit på vägen själv men inte hela vägen fram. Lägger man då på stressorer på vägen, även små sådana, så förstärker man gamla skador. Kanske behöver du flytta ditt fokus oavsett hur du vill göra framöver, LCHF eller annat? Istället för att fokusera på vikten kanske du ska fokusera på varför du går loss på LCHF-daim som du skrev om ovan? Varför du lägger stress och press på dig själv med räknandet (inte lätt att bryta, jag vet)? Kanske fundera över detta med fibromyalgi (kan åter varmt rekommendera Dr.Rostenbergs youtube-föreläsningar och hemsidan beyondmthfr.com)? Jag tror de två bottnar i samma problem, dvs tarmen, därav att jag återkommer till den. Balansen i tarmfloran är så viktig! Har man mer virus och svamp istället för bakterier så mår man inte bra, har sug efter fel saker osv. Har man mer Firmicutes-bakterier än Bacteroides-baketerier tenderar man att bli tjock (Dr.Perlmutter/Skydda din hjärna eller drperlmutter.com) och man kan inte alltid ändra på förhållandet mellan invånarna i tarmfloran utan hjälp. Lycka till med vad du än väljer att göra! 2 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted June 10, 2019 Share Posted June 10, 2019 5 timmar sedan, MariaF sade: Min teori att gamla stresskador som inte läkt kan behöva hjälp att göra det annars kan inte kroppen ta till sig all näring den får eller rätta till obalanser, hur mycket den än vill, och då funkar inte de metoder som man tycker borde funka. Helt enig med dig! Stresshormoner är mäktiga fiender i kampen för viktnedgång. Citerar nämnde dr Berg: "...when you want to lose weight, your focus should really be on getting healthy. Once you get healthy, you will begin to see the pounds come off and stay off." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted June 10, 2019 Share Posted June 10, 2019 Varför inte njuta av sommaren, och bada? Jag är lika lång som du, väger tio kg mer...drygt...och jag later inte min vikt hindra mig från att göra kul saker, inkl badstranden. Skulle inte falla mig in. Livet är för kort för att hänga upp sig på sådant. Njut, ha kul, slappna av. Och barnbarnet vill väl bada med dig...? Varför missunna den stackaren det nöjet? 4 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan Sandgren Posted June 12, 2019 Share Posted June 12, 2019 Jag är inte expert men jag tänker på vad du skrev.Svullen är ju tecken på att något inte står rätt till i mage eller tarm för dig. Det skulle jag ta som en viktig signal att det behöver lösas, och få förståelse för. Det hindrar säkert att LCHF fungerar, tills det först är löst. Kanske din mage och tarm reagerade på för stor förändring för snabbt. Själv har jag gradvis gått in i kostförändringen och märkt att det fungerar bättre. Som någon mer skrev, är Dr. Berg en bra källa till problemsituationer tycker jag med.https://www.drberg.com/blog/not-losing-weight-vs-slow-weight-loss-must-watch Prenumerera på hans youtube-kanal och titta på hans videos, så förstår du bättre mer och mer också allt som påverkar, så ska du kunna förstå även DIN kropps behov just nu.https://www.youtube.com/channel/UC3w193M5tYPJqF0Hi-7U-2g/videos /Johan 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted June 12, 2019 Share Posted June 12, 2019 1 timme sedan, Johan Sandgren sade: Svullen är ju tecken på att något inte står rätt till i mage eller tarm för dig. Och/eller i lymfsystemet. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts