Jump to content

LCHF-kontroll: Kroppens förändring av andelen fett, muskler, vätska

Nils Engström

Recommended Posts

Kontrollen av kroppens fördelning av fett/muskler/vätska (och benstomme)

För den som gör en kostomläggning eller i övrigt ser kroppsvikten vara en väsentlig parameter att kontinuerligt kontrollera, ger moderna vågar sedan många år tillbaka värdefull tilläggsinformation. Vid sidan av vikten, uppgifter om balansen mellan fett, muskler, vätska (vatten) och benstomme. Själv har jag under många år haft sådan våg, dock inte med möjlighet att ansluta till datorn för bekväm registrering och utskrifter som visar tendenser orsakade av variation i kost och motion/träning.

För någon tid sidan kom frågan om lämpligt val av våg upp på forumet, vilket väckte förnyat intresse för botanisering på marknaden. Producenten för mina tidigare vågar under åren, visade sig ha en intressant variant, med en lös avläsningsenhet, antingen att ansluta till själva vågen eller väggen resp. till dator eller mobiltelefon för att samla och skriva ut statistik. Då vågen, i vanlig ordning för Beurer, är gedigen, håller hög kvalitet och via testinstitutioner visar sig ha minsta absolutavvikelser av befintliga fabrikat på marknaden vid jämförelser med superdyra professionella mätsystem på sjukhus, hade jag svårt att motstå frestelsen. Frestelsen innefattar f.ö. att vågen kan separera mätdata (fett och muskler)  för över- och underkropp.

Min egen förenklade/förtydligande manual/beskrivning ser ut som nedan:

604731331_ScreenHunterfrdig_2291May_1312.thumb.jpg.adb46a95ef1ac996de931f5d7bc238b5.jpg

Statistiska data på en normalbefolkning framgår härefter:   

417901184_ScreenHunter_frdig2294May_1313.thumb.jpg.66d007df0875f516ecd5ddad1c53a7c6.jpg

En suverän våg som är enkel att hantera - kostar lite mer än standardvågarna men är väl värd priset. 

• Like 2