linneaeleonora Posted February 21, 2013 Share Posted February 21, 2013 Någon som vet hur lik modersmjölkersättningen är om man jämför med bröstmjölken? Tänker på fördelningen av kolhydrater och fett m.m. Hittade dessa två länkar men är inte säker på om den senare stämmer riktigt. Vet inte heller om den första avser blandad ersättning eller pulvret. http://www.mathem.se/varor/modersmjolksersattning/babysemp1-pulver-900g-semper http://matkalkyl.se/se-brostmjolkhumanmjolkfett46.php Jag ammar men har gett extra ersättning kvällstid ibland. Dottern har nu gaser i magen vilket ät jättejobbigt för henne. Undrar om jag själv kan påverka genom att utesluta mejeri och om jag ska sluta ge tillägg med ersättningen. Någon som har egna erfarenheter eller är kunnig inom detta område? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 21, 2013 Share Posted February 21, 2013 Det allra bästa för din dotter är så klart din egen bröstmjölk! Varför vill du ge ersättning? Man ser på andra diskussionsfora att t.ex. kroppsbyggare som äter proteinpulver med kasein (protein i mjölk) att de ofta får gaser, så det kan ju vara samma reaktion som din dotter får. Jag tror inte det spelar någon roll om du slutar med mejeri, däremot kan det tänkas hjälpa din dotter att inte få mjölk från andra djur än människa. Kasein i europeiska kor är inte exakt likadant som hos andra däggdjur bl.a. människa, efter en mutation hos kor för några tusen år sedan. Jag vet inte, men det kanske kan förklara gaserna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
linneaeleonora Posted February 21, 2013 Author Share Posted February 21, 2013 Det allra bästa för din dotter är så klart din egen bröstmjölk! Varför vill du ge ersättning? Man ser på andra diskussionsfora att t.ex. kroppsbyggare som äter proteinpulver med kasein (protein i mjölk) att de ofta får gaser, så det kan ju vara samma reaktion som din dotter får. Jag tror inte det spelar någon roll om du slutar med mejeri, däremot kan det tänkas hjälpa din dotter att inte få mjölk från andra djur än människa. Kasein i europeiska kor är inte exakt likadant som hos andra däggdjur bl.a. människa, efter en mutation hos kor för några tusen år sedan. Jag vet inte, men det kanske kan förklara gaserna? Vill inte ge ersättning men vissa kvällar vill hon äta mer än vad som finns i brösten. Hon ratar dem när mjölken är slut och för att de ska få en chans att fyllas på rekommenderade min bvc-sköterska att ge tillägg. Men kan mitt intag av grädde och smör påverka tror du? Har hört att man kan försöka utesluta komjölksprodukter när barnen har kolik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 21, 2013 Share Posted February 21, 2013 Jag tror inte grädde o smör som du äter påverkar sammansättningen av din bröstmjölk, den sätts ju samman av näringsämnen i blodet, dvs efter att t.ex. proteinerna delats upp i mindre beståndsdelar. Smör innehåller ändå i princip inget protein och grädde små mängder. Här finns en referens till allergi mot komjölk (framför allt proteiner) som sägs drabba en "significant minority" av spädbarn http://en.wikipedia.org/wiki/Human_breast_milk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted February 21, 2013 Share Posted February 21, 2013 Om du bara kan så försök sluta ge ersättning. Speciellt kvällstid brukar babyn tanka. Brösten lär sig hur mycket mjölk ens egna baby behöver just för tillfället och det här varierar. Vid ca 6 veckor verkar det som om babyn aldrig skulle bli nöjd. Babyn är sur och får inte tillräckligt. Då trappar babyn upp din mjölkproduktion. Om man då ger ersättning fattar brösten inte att börja producera mera utan det blir konstant för lite mjölk. Och det blir lätt en ond cirkel. Speciellt vid tre månaders ålder är en annan viktig upptrappning. Att ge ersättning är att trappa ner amningen. Om du nu blev inspirerad att testa sluta med ersättning måste du bara ha lite is i hatten. Det tar en tid med lite sur baby att få upptrappat mjölkproduktionen till perfekt nivå igen. Jag läste att ersättning är mera svårsmält så babyn blir trött. Men att den inte mättar mera som man kunde tro. Jag vet inte om det stämmer men det var visst på amningshjälpen det stod så. Jag har själv ammat två barn ett och ett halvt år vardera och har nu en baby på 7 veckor. Jag har inte gett annan vätska alls förrän de var ca ett år. Det är mitt bästa tips. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted February 21, 2013 Share Posted February 21, 2013 Mitt andra tips är att amma på nytt på kvällen efter ca femton minuter. Mjölk tar aldrig slut helt. Men en kvarts paus brukar funka för mig när det kommer så lite att hon blir sur. Jag kan lätt amma båda brösten turvis totalt tio gånger på en kväll. Brösten känns tomma men efter en stund kommer det ändå mera. Speciellt om jag har lite paus. Konstigt att du fått råd att ge ersättning. Låter som en ganska oinsatt sköterska. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aleks Posted February 22, 2013 Share Posted February 22, 2013 Någon som vet hur lik modersmjölkersättningen är om man jämför med bröstmjölken? Tänker på fördelningen av kolhydrater och fett m.m. Hittade dessa två länkar men är inte säker på om den senare stämmer riktigt. Vet inte heller om den första avser blandad ersättning eller pulvret. http://www.mathem.se/varor/modersmjolksersattning/babysemp1-pulver-900g-semper http://matkalkyl.se/se-brostmjolkhumanmjolkfett46.php Jag ammar men har gett extra ersättning kvällstid ibland. Dottern har nu gaser i magen vilket ät jättejobbigt för henne. Undrar om jag själv kan påverka genom att utesluta mejeri och om jag ska sluta ge tillägg med ersättningen. Någon som har egna erfarenheter eller är kunnig inom detta område? Hej, Jag har två barn. Det äldsta helammade jag till 6 mån och sedan ammade jag någon gång då och då dagtid till hon var 11 mån och därefter endast på natten en månad till. Sonen hade det tuffare... mjölken ville inte rinna till som den skulle och jag fick amma och ge ersättning de första två månaderna innan produktionen kom igång ordentligt!! A och O vid amning är att man DRICKER ordentligt med VATTEN! Dricker du dåligt har kroppen ingen att producera mjölken av. Vad du stoppar i dig påverkar kvalitén på mjölken och bebisens mage. Vissa barn reagerar på mjölk, andra på vitlök, choklad, kål av olika slag osv osv. Det är individuellt och det är bara du som kan känna efter vad som påverkar just din bebis. Mjölken är tunnare kvällstid då man har ammat under dagen. Det är inte konstigt att bebisen blir förbannad för det är ju inte samma mättnad som upplevs (tänk om du skulle dricka mjölk utspädd med vatten...) Bebisar har tillväxtperioder då de reglerar mängden mjölk genom att vilja amma OFTA!! Detta är otroligt påfrestande för vissa mammor. Med mitt första barn satt jag i TRE DYNG och ammade nonstopp kändes det som!! Det var bara att byta sida och ge sig på det igen! Sen var min tjej nöjd med vad hon åstadkommit :-). Många kvinnor blir rädda att deras mjölk sinar eller inte är näringsrik nog när bebisen kommer in i en tillväxtperiod. Då låser det sig mentalt och kroppen är inte så pigg på att ställa upp på den önskade produktionen. Vid tillväxtperioderna är det extra viktigt att äta ordentligt och dricka ännu mer!! Släpp alla måsten (tvätten och disken försvinner ingenstans, ens partner kan ta det eller så finns det papptallrikar!) och tillåt dig själv att bli "parkerad" med en ammande bebis. Att höra folk säga hur man MÅSTE göra för att få till amningen är otroligt stressande! 1. Vill du amma så gör du det! 2. Vill du INTE amma så låter du bli! 3. Vill du amma OCH ge ersättning så gör det det! DU måste känna dig bekväm i ditt val annars kommer både du och bebisen att må dåligt! Tro mig, jag vet!! Jag grät när jag gav min son flaskan när han var liten. Det var inte alls det jag ville! Jag kände mig misslyckad!! Att dessutom höra amingstalibarnernas predikan om amning gjorde att jag mådde ÄNNU sämre!! Detta trots att min logiska hjärna visste de "rätta" svaren. Om du känner att din mjölk inte räcker till på kvällarna kan du välja att ge ersättning, men om ditt mål är att helamma och du vill ge dig in maratonamingar (om du känner att du orkar) så gör det! Det finns knep! Dels är det att dricka ordentligt. Du kan koka eget amningste (du får googla receptet för jag har inte kvar det i huvudet). Känner du att mjölken inte rinner till snabbt nog och att din bebis blir arg pga det och vägrar äta då kan du be BVC skriva ut en nässpray till dig som man tar ca 10 min före amning. Dessutom är det viktigt att inte stressa upp sig (som jag gjorde). Det är inte konstigt att du fått råd om ersättning, dels funkar det för vissa, dels är det en snabb lösning på problemet. Man får aldrig glömma att alla kvinnor och bebisar är oilka!! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
QueenMarion Posted February 24, 2013 Share Posted February 24, 2013 Jag säger som de här ovan, om du vill fortsätta att amma ditt barn så ställ undan ersättningen och erbjud bara bröstmjölk. Sätt dig bekvämt och ha en stor kanna vatten inom räckhåll. Det går åt massor med vatten till en ammande kvinna! Ditt barn växer snabbt och behöver mer mjölk nu och då krävs det att det får bröstet oftare så att mer mjölk kan bildas. Snart är produktion och efterfrågan i balans igen och ni båda kommer kunna göra andra saker än att amma(s)! De här perioderna kommer komma fler gånger och då vet du vad som gäller. =) Gasigheten hos bebisen är mest troligt en biverkan från ersättningen, dessutom får väl bebisar på ersättning hårdare avföring som kan vara svår eller smärtsam att få ut? Konstigt svar från sköterskan från BVC, mjölken tar ju inte slut på det viset, men på kvällarna är mjölken tunnare och flödar heller inte som tidigare på dagen. Sen är det bra att veta att ju mer barnet suger, desto mer mjölk bildas det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
linneaeleonora Posted February 26, 2013 Author Share Posted February 26, 2013 Har bara ammat nu de senaste dagarna vilket har fungerat okej. Märks dock att tillgången på eftermiddagen och kvällen inte är lika god. Dricker mycket och ammar mycket men det verkar inte hjälpa. Hon blir förbannad när det inte är lika rikligt flöde som annars. Tror iallafall att magen är bättre. Har slutat ge henne minifomdroppar samt Semperdropparna som vi kallar dem och hon har varit ganska nöjd. Lite gråt emellanåt och mycket närhet är det som gäller men hon är ju trots allt en liten bebis. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pathfinder Posted March 8, 2013 Share Posted March 8, 2013 Prova getmjölk! Tolereras av alla däggdjur. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts