Jump to content

Mitt misslyckade försök att bli diabetiker ;-)

Peter B

Recommended Posts

Det är lite knepigt att svara på. 😉

Om jag under en period äter väldigt strikt, 0-20 gram kolhydrater om dagen så gör jag det för att gå ner i vikt och jag går också ner i vikt då och blodsockret sjunker också. Men sen normalt ligger jag någonstans mellan 10-40 gram kolhydrater om dagen och då ligger också blodsockret högre.

• Like 2

16 timmar sedan, Peter B sade:

Det är lite knepigt att svara på. 😉

Om jag under en period äter väldigt strikt, 0-20 gram kolhydrater om dagen så gör jag det för att gå ner i vikt och jag går också ner i vikt då och blodsockret sjunker också. Men sen normalt ligger jag någonstans mellan 10-40 gram kolhydrater om dagen och då ligger också blodsockret högre.

Intressant att det är så känsligt för dessa små mängder kh.

Att jag frågar är delvis för att jag i stort sett själv alltid äter strikt. I perioder när jag mäter BS går det bara upp om jag haft något litet undantag med alkohol, sötpotatis, eller någonting jag inte tål så bra. Däremot har jag aldrig kunnat se skillnader mellan 10 eller 30 kolhydrater, utan det har mer påverkats av vilka kolhydrater jag ätit.

• Like 3

Ja, egentligen skulle det vara intressant att experimentera lite mer... t ex att äta ännu mer kolhydrater typ 50-150 gram under en lite längre period och se vad som händer och variera lite mellan "dåliga" och "bra" kolhydrater men det känns lite som att "leka" med hälsan i onödan.

Men ibland har jag mina "dåliga" perioder t ex på delar av semestern, högtider eller bara på grund av dålig karaktär (högt sug av sött). 😉 Men det vill man ju inte riktigt sätta i system och konsekvent äta "dåligt" en månad i sträck utan jag tar det hellre som enskilda dåliga dagar där man sen så snabbt som möjligt går tillbaka och äter som vanligt.

Hursomhelst blodsockret ser inte alls bra ut såna dagar. Då ligger det runt 6,5 -7,5 som lägst oavsett tidpunkt på dygnet. Men teoretiskt skulle det kunna vara någon form av omställningsproblem där det efter ett tag skulle börja gå nedåt om man fortsatte äta lite mer kolhydrater. Det som talar emot det är  att jag vid två tillfällen kostat på mig att ta C-peptid ("insulin") hos Werlabs. Det har då legat på 0.74 och 0.95 nmol/L vilket är den övre delen av refrerensintervallet. I min värld borde en metabolt frisk person som äter LCHF ligga i undre delen av referensintervallet. Så när jag äter mer kolhydrater ligger "insulinet" sannolikt ytterligare en bit högre och det är inget jag har lust att experimentera med när jag ändå inte har råd att mäta hur det ligger till.

• Like 5

• 1 year later...

Jag skulle vilja ha metformin  utskrivit   till mig för att förlänga livet. Någon med ett bra förslag hur det skulle  gå till ? Har inte diabetes eller något sådant.  Eller skulle det funka att få det i ett annat land utan att få problem i tullen ?

M v h 

• Confused 1
  • Sad 1

20 timmar sedan, john123 sade:

Jag skulle vilja ha metformin  utskrivit   till mig för att förlänga livet. Någon med ett bra förslag hur det skulle  gå till ? Har inte diabetes eller något sådant.  Eller skulle det funka att få det i ett annat land utan att få problem i tullen ?

M v h 

Varför tror du att du ska kunna förlänga livet med hjälp av Metformin?...🤔

• Like 3