Linda lindberg Posted May 15, 2019 Share Posted May 15, 2019 behöver tips på hur jag håller mig mätt . Gärna på två , max tre mål om dagen ( äter två varma o ett mellis ) . Har börjat hyvla ost på morgonen och svårt att hålla fastan ibland . Rör mig ganska mycket med hundpromenader , dans o löpning . Aldrig under 20000 steg per dag nästan . Ofta bort åt 30000. Vill inte äta oftare . Mina måltider är , vitkålsgratäng , paj, pannbiff , blomkålspizza , kött . Alltid sallad, gurka, paprika , fetaost och chilibea . Äter enformigt men det får vara så då jag är i Lärningsfas att äta nya saker då jag är/ varit extremt kräsen . Har sockersugsproblematik och undviker saker som triggar ( vilket är en lååååång lista). Är humörätare också och äter gärna när det blir en ” lucka”. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted May 15, 2019 Share Posted May 15, 2019 Jag är ju förespråkare av "ät när du är hungrig, sluta när du är mätt"-filosofin. För mig blir det naturligt två ganger om dagen; lunch och middag. Och jag har heller inget problem att äta enformigt. Däremot kanske det är nyttigare att variera...jag vet inte. Men jag tycker inte att man ska bestämma I förväg hur mycket och hur ofta man ska äta. Det kommer, när kroppen vant sig. Vill kroppen ha mat (och det inte är humörätning) så behöver kroppen mat (näring). Men det är min åsikt. Undring: hur mycket fett blir det? Hur mycket grönsaker med mer substans än salad och gurka? Blir det tillräckligt med mat totalt? Eller är det bara problem så här I början, innan du vant dig? Det är ingen bra strategi att medvetet begränsa matintaget; kroppen brukar vinna I längden eftersom standig hunger inte går att stå emot I längden. Och kroppen kan dra ner på förbränningen om den anar matbrist. Och själv skulle jag undvika att äta ost som ett mål; även mellanmål. Ost är got som tillbehör, men jag håller nog gärna igen på mejeriprotein. Det finns säkert fler här som kan komma med goda råd. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linda lindberg Posted May 15, 2019 Author Share Posted May 15, 2019 Äter rejält lunch och middag . Blir mätt och försöker stanna vid mätt ( över äter gärna ) . Ibland soprent ibland lämnar jag . Tänker bara om det är för lite fett om jag blir sugen mellan . Eller om det är fusken någon gång i veckan som sätter käppar i hjulet . Har provat strikt lchf , två mål om dagen och massa långdistans löpning under ett par månader . Rasade i vikt, va yber pigg och aldrig hungrig ( sugen alltid men hjärnspöken bara och lätt att stå emot). Har väldigt svårt bara att vara så strikt jämt. Nu händer inget med vikten . Har visserligen kanske bara 3 kilo kvar men segt. Börjar bli kalorinojig igen . Löptränar mindre nu också . 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted May 15, 2019 Share Posted May 15, 2019 29 minuter sedan, Linda lindberg sade: Äter rejält lunch och middag . Blir mätt och försöker stanna vid mätt ( över äter gärna ) . Ibland soprent ibland lämnar jag . Tänker bara om det är för lite fett om jag blir sugen mellan . Eller om det är fusken någon gång i veckan som sätter käppar i hjulet . Har provat strikt lchf , två mål om dagen och massa långdistans löpning under ett par månader . Rasade i vikt, va yber pigg och aldrig hungrig ( sugen alltid men hjärnspöken bara och lätt att stå emot). Har väldigt svårt bara att vara så strikt jämt. Nu händer inget med vikten . Har visserligen kanske bara 3 kilo kvar men segt. Börjar bli kalorinojig igen . Löptränar mindre nu också . 3 kg borde inte vara så mycket att grubbla över? Ät och lev så du mår bra - inte lyckat att pressa sig för mycket. Lchf är ett sätt att äta och må bra för hela livet. Låt det ta litet tid, låt kroppen vänja sig. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hanna Hägglund Posted May 15, 2019 Share Posted May 15, 2019 Jag har ätit LCHF i snart 4 månader. I början körde jag strikt, ingen frukost eller mellis, utan lunch och middag; för att jag inte var hungrig. Sen har jag en del bakomliggande problem med stress och för lite sömn, pga barn med sömnproblematik, och då har jag läst mig till att fastan inte är bra, utan mer blir som en ytterligare stress för kroppen. så det blir ofta lite frukost. Nu har jag märkt att jag alltid är hungrig på morgonen (aldrig förut), och även mellan måltiderna. Anser själv att jag håller samma fettmängd som då kroppen funkade på 2 måltider, men kan det vara så att kroppen vant sig vid mellanätningarna? så jag känner igen mig i det ni beskriver här! Hur ska jag tänka här? Vill må bra, inte stressa kroppen ytterligare, men det är så störigt att vara hungrig mellan måltider! //Hanna 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elinor Posted May 15, 2019 Share Posted May 15, 2019 Om du går ca 20000-30000 steg per dag, så kanske du behöver äta lite mer än vad du gör just nu? Blir du hungrig på riktigt mellan huvudmålen, så äter du för lite. Att vikten står still, betyder inte nödvändigtvis att man bör äta mindre. Man kan till och med ha ohälsosam energibrist utan att det syns på vågen! Att din kropp vägrar släppa sista 3 kilona övervikt kan beror på en massa andra grejer. Men ja, vill du äta mer fett så du står dig, så hyvla smör på maten. Även de mest kräsna brukar gilla smör. Ös kallpressad olivolja på grönsakerna och i grytor. Kör med kokosfett eller smör i kaffe/te. Använd det nyttiga animaliska fettet som blir i pannan från köttet, som bas för en god sås. Sen kanske du skulle må bra av att äta mindre enformigt? Jag har i alla fall svårt att känna mig tillfreds och nöjd om jag käkar samma rätter och råvaror hela tiden. Om det beror på att min kropp inte får optimal variation av näringsämnen/spårämnen eller om det bara är en mental grej, har jag ingen aning om. Men när jag inte är tillfreds så blir jag mer benägen att vilja småäta och börjar instinktivt glo och rycka i kylskåpet hela tiden. Därför jag roterar fet fisk, fågel, mejerier, kött, ägg, nötter och grönsaker i olika färger, smaker och konsistenser. Men sån är jag, vissa kan uppenbarligen käka samma sak varje dag utan problem. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 15, 2019 Share Posted May 15, 2019 13 timmar sedan, Linda lindberg sade: Äter rejält lunch och middag . Blir mätt och försöker stanna vid mätt ( över äter gärna ) . Ibland soprent ibland lämnar jag . Tänker bara om det är för lite fett om jag blir sugen mellan . Eller om det är fusken någon gång i veckan som sätter käppar i hjulet . Har provat strikt lchf , två mål om dagen och massa långdistans löpning under ett par månader . Rasade i vikt, va yber pigg och aldrig hungrig ( sugen alltid men hjärnspöken bara och lätt att stå emot). Har väldigt svårt bara att vara så strikt jämt. Nu händer inget med vikten . Har visserligen kanske bara 3 kilo kvar men segt. Börjar bli kalorinojig igen . Löptränar mindre nu också . Något säger mig att du är en frisk kvinna men som stirrar för mycket på vågen! Gör som Effie säger, ät när du är hungrig och ät tills du är mätt. Dvs om du får för dig att det räcker med två måltider per dag så bör dessa då vara större/mer kalorier/fett/protein/grönsaker än om du äter tre gånger per dag. Det finns både fördelar och nackdelar med att äta flera eller färre måltider per dag! Fördelen är, det är svårt att äta för mycket, man får en massa extra tid över för annat, kroppen får lära sig att leva av det man lagrat efter måltiderna, man får en normal aptit, som gör det lätt att bedöma hur mycket man behöver äta för att stå sig till nästa planerade måltid/man behöver inte handla lika ofta. Nackdelen med att äta oftare är att man får mindre tid för annat, man måste handla oftare, man måste äta mindre varje gång, man måste hålla koll på kalorierna, man riskerar att leva av det man åt senast.. innan kroppen vant sig med att leva utav det man har i lager/dvs skiftet mellan anabolt och katabolt tillstånd/kroppen behöver bägge. Iallafall vad du skriver, du verkar göra av med en massa energi, mer åt hållet 3000 Kcal! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katerina Posted May 16, 2019 Share Posted May 16, 2019 Jag ser två "problem" eller snarare utmaningar i det du skriver. Du vill bli av med de 3 sista kilon och att du känner sug mellan måltiderna. Det är två helt olika saker och jag skulle föreslå att börja med att komma till rätta med suget först. Du skriver att du har sockerproblematik då tolkar jag det så att din hjärna är extra känslig för den belöning (i form av dopamin) som kolhydraterna framkallar. Det kan vara så att den mängden kolhydrater du äter nu är tillräckligt för din hjärna att reagera på så den vill ha mer en kort tid efter måltiderna. Du skriver att du äter paprika. Den är ganska söt och kan också framkalla samma reaktion. Det kan också handla om vanor att äta mellanmål (läs snask och godis). Sötsuget eller bara suget kan trigga på situationer, omgivningar eller minnen så det gäller att vara förberedd. Suget och vanor försvinner inte i en handvändning bara av att man äter mera fett. När de gäller de sista 3 kilon så kan det vara så att du och din kropp har olika uppfattningar om vad som är bäst för dig. Om en kvinna är i fertil ålder så står kroppen stand by (biologiskt sett) eftersom den när som helst kan bli gravid. Då behöver man en extra förråd av fett för att om det vill sig illa och du drabbas av svält så ska det extra förrådet rädda både ditt och det ofödda eller födda barnets liv. En överlevnadsmekanism helt enkelt för alla eventualiteters skull. Kroppen är ju på sätt och vis stenålders och vet inte att man inte kan drabbas av svält i Sverige på 2000 talet. Dagens kroppsideal är inte så rationella eller biologiska och framhåller det avmagrade kvinnokroppen som idealisk. Man har sett att hårt tränande och magra idrottskvinnor kan få problem att bli gravida. 3 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts