Lena Bengtsson

Erfarenheter vid familjär hyperkolesterolemi?

Recommended Posts

Har familjär hyperkolesterolemi (FH). Har högt LDL övriga prover är inom normal. Är 37 år, 162 cm, vikt 62kg. Icke-rökare o rör på mig inom det normala. Min fråga är hur jag bör äta för att förbättra LDL??? Strikt ketogen kost? Lchf? GI?   Någon som har erfarenhet av FH och förändring av kost som lett till förbättrade värden???? 

Senaste proverna visade:

LDL 5,4. 

HDL 1,56

tot kolesterol 7,87

triglycerider 2,0

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltid LCHF.

Grattis. Du kommer att fortsätta ha ett gott liv. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Välkommen till forumet Lena! :)

LCHF kan leda till både lägre och högre LDL-värden.

Har du fått diagnosen FH? Tycker att 5,4 i LDL låter lite lågt för det? Äter du statiner?

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Äter inga statiner o har aldrig gjort det. Blev uppmärksam på mitt förhöjda LDL 2016 efter att mina syskon tagit prover som visat förhöjda värden. Även barn i vår släkt har höga kolesterolvärden. Tog även något slags gentest via endokrinmott KS, men har ej fått svar på om det visat något  

Har haft Ldl som lägst 4,7 (2017) och som högst 6,3 (2016), Fick ner det till 4,7 när jag minskade kolhydraterna samt åt extra fett i form av omega 3 och kokosfett....men vet ej om det var bidragande faktorer eller om det var andra faktorer som fysisk aktivitet eller något annat....

vet ej vad som är bra kost med tanke på LDL, osäker på FH diagnos nu när jag läser andra inlägg i forum. 

Klurigt när sjukvården hellst skriver ut statiner men jag gärna förändrar det som går att förändra i kosten o vardagen i första hand. Tar nu prover var 6:e mån för uppföljning iaf.... 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att det gör skillnad...  om ditt gentest visar att du har FH då antar jag att du verkligen borde överväga att ta statiner...

Äter man LCHF och vill ha ner ner sitt LDL så brukar man anekdotiskt prata om att äta mer av enkelomättade som finns t ex  i typ lax, avocado, olivolja och kanske använda mindre av t ex "fettkaffe", rent smör, ägg...men vi fungerar alla olika så det går inte säkert att säga vad som är rätt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En sak till ... rent allmänt är det svårt att veta om kolesterolvärden verkligen indikerar en risk eller inte ... rent statistiskt finns det dock samband med hjärthändelser.

Men det värde som modern forskning anser vara det som bäst visar på risk är såvitt jag förstår apoB-värdet (som ger ett mått på antalet LDL-partiklar) .... jag har dock inte fattat varför inte det är det primära värdet som vården använder sig av.... men du borde utgå från det värdet .... det är dock troligt att det också ligger högt.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser i ”mina vårdkontakter” att  apolipoprotein B (taget senast 2016) var: 1,52   

Apolipoprotein A1: 1,64.

Läste just om apo kvot....

Jag får se till att dessa prover tas vid nästa provtagning.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 hours ago, Peter B said:

Jag tror att det gör skillnad...  om ditt gentest visar att du har FH då antar jag att du verkligen borde överväga att ta statiner...

Nu undrar jag om Peter B blivit kapad. 

Kolesterol är inte ett problem ens för personer med FH. Eventuell statistik som tycks visa korrelation mellan FH och hjärtsjukdom tar inte hänsyn till att dessa personer även har andra genetiska förändringar som kan leda till problem särskilt i unga år.  Rensa statstiken för dessa andra förändringar och du ser att FH är ett avundsvärt tillstånd. 

Ta aldrig statiner! De hjälper inte mot någonting. De har viss antiinflammatorisk effekt, men det finns mycket annat som har det också utan att ha en giftig baksida.

• Gilla 4
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Zoe har en bra artikel om FH. En av hennes hypoteser går ut på att de som har FH har problem att få in LDL i cellerna och det är därför det finns mycket i blodet. Lösningen skulle då vara:

People with FH should ideally be given medication (if anything existed) to stimulate cholesterol production within the cell, so that the cell would at least get the vital cholesterol it needs, even when it couldn’t get it from the blood stream. 

http://www.zoeharcombe.com/2016/11/familial-hypercholesterolemia-fh/

• Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska absolut läsa o fördjupa mig i ämnet. Statiner vill jag verkligen undvika o göra det som går via livsstilsförändring. Kunskap är nog en av nycklarna som leder till framgång så jag uppskattar verkligen den kunskap ni delar med er av. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns fler värden som indikerar risk för hjärtsjukdom än kolesterol, t ex hs-CRP, blodtryck, diabetes, Calcium score osv beroende på hur dessa ser ut kan man troligen fatta ett bättre beslut på hur man ska gå vidare, problemet kan nog vara att få vården att utföra dessa prover. Men har du en gen för FH ska du nog diskutera noga tillsammans med din läkare vilka risker det innebär.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 timmar sedan, Lena Bengtsson sade:

Har familjär hyperkolesterolemi (FH). Har högt LDL övriga prover är inom normal. Är 37 år, 162 cm, vikt 62kg. Icke-rökare o rör på mig inom det normala. Min fråga är hur jag bör äta för att förbättra LDL??? Strikt ketogen kost? Lchf? GI?   Någon som har erfarenhet av FH och förändring av kost som lett till förbättrade värden???? 

Senaste proverna visade:

LDL 5,4. 

HDL 1,56

tot kolesterol 7,87

triglycerider 2,0

Bullshit, dina värden tyder inte alls på FH!

Aså vem är det som påstår detta?

Dvs du kan säkert ha far eller mor eller någon annan nära släkting som lider utav detta, men dina värden pekar i så fall ännu på att du är undantaget i din familj!

7,87/1,56=5,0.. det är bra.. allt under 6 är bra, ju lägre ju bättre!

Iallafall så är LDL-C värdelöst i sig för att diagnosticera något som helst och pratar vi FH så pratar vi om skithöga nivåer.. typ 20 och över.. på LDL-C!

Utan det mesta tyder på att du är en medelålders kvinna, som lever ett ganska normalt liv med allt det för med sig och äter en ganska normal kost?

Dvs jag säger inte att det som är normalt i vårt samhälle är det mest optimala.. utan det är snarare så som det oftast ser ut.

På det så är du kvinna;

Högt HDL-kolesterol och kvinnligt kön underskattade skyddsfaktorer

http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=2861

• Gilla 6
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Lena Bengtsson sade:

Ser i ”mina vårdkontakter” att  apolipoprotein B (taget senast 2016) var: 1,52   

Apolipoprotein A1: 1,64.

Läste just om apo kvot....

Jag får se till att dessa prover tas vid nästa provtagning.

1,52/1,64= 0,9

Kvinnor:

• Under 0,6 = mycket bra
  • 0,6-0,8  = ok
  • Över 0,8 = förhöjd risk

Fortfarande inga tecken på FH även om kvoten är lite höjd!
  • Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2019-05-15 at 10:33, Lena Bengtsson sade:

Senaste proverna visade:

LDL 5,4. 

HDL 1,56

tot kolesterol 7,87

triglycerider 2,0

Kika på nedanstående och fundera på om du verkligen vill riskera att hamna på de farligt låga värden som jag gjorde via statinpreparat, som jag befriats från genom LCHF.

https://forum.kostdoktorn.se/topic/12962-blodförtunning/?do=findComment&comment=151447

Dina värden ligger knappast inom farozonen, efter det vi nu vet av senare forskning.

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lena Bengtsson. Dina värden tyder inte på  FH. Bekymra dig inte för mycket. Du får också invänta din gentest. Dina triglycerider ligger litet högt och det tyder på att du kanske lider av det metabola syndromet. Läs om det på Kostdoktorn så förstår du vad jag menar. 

Jag skulle välja en mer strikt lchf och prova med fastedagar för att få ner triglycerider och på så vis minska ev leverförfettning. Be doktorn om att ta prov på långtidssocker - provet heter Hba1c. Man får ett värde på hur ens blodsocker legat de senaste 3 månaderna. Utifrån det provet kan man få en uppfattning om man har "pre-diabetes" dvs har risk att bli diabetes2. Många lider av det metabola syndromet fastän man inte är särskilt överviktig. Att undersöka detta skulle jag tycka vara en bra ide för din långsiktiga hälsa. - Dessutom så lever kvinnor som har litet högre kolesterolvärden längre och är hjärt-friskare än de kvinnor som har låga värden. Om du vidtar kostförändringar så får du ge det litet tid. Man behöver 6-12 månader innan man kan se hälsosamma förändringar på  blodprover.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2019-05-18 at 14:57, iAnna sade:

Det har skrivits om FH tidigare här på forumet. Uffe Ravnskov har själv FH.

Det handlar tydligen om koagulationsfaktorer på nåt vis.

https://forum.kostdoktorn.se/topic/7399-hjälp-jag-ser-ut-som-mona-lisa-borde-jag-oroa-mig/?tab=comments#comment-99446

Jag fick det rådet av Uffe Ravnskov för några år sedan och tog provet som visade att jag hade helt normalt värde. Tror det är ovanligt att vården tar provet om man inte själv ber om det.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg