Bapura Posted May 15, 2019 Share Posted May 15, 2019 Rammlade ner på 113 kg från 120 kg (självklart är det mesta vattenvikt, tog cirka 5-6 veckor). Nån vecka efter det så kommer följande. Började träna skapligt regelbundet för drygt 4 veckor sen. 2-3 dagar i veckan. 10-15 min på en crosstrainer till den grad att det bränner rejält i benen och svettas rejält. Sen en lite udda variant av att lyfta benen 10x2 set. (känns bara i nedre delen av magen under naveln). Under första veckan så trillade jag ner på 111 kg. Sen sist så 2x10 sekunder av planka. Och efter vecka 2 på fredagar, innebandy (inte med is) då jag kör tills det dunkar som en bongotrumma och svettas rejält. Vi håller på drygt en timme. Blir inget bandy denna fredag som kommer dock, så har hunnit köra 2 bandypass. Kikade på vågen. 113 kg? Oookej gick up 2 kg. Brukar hålla mig på 10-25 gram kolhydrater. Varför? Bygger man muskler fortare än vad fettet förbränns och det är därför? 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted May 15, 2019 Share Posted May 15, 2019 Om du tränar föör intensivt vilket din beskrivning visar att du gör bränner du bara glykogen inte fett. Du stressar kroppen. En stressad kropp bränner inte fett. Lägg ner den typen av träning under 6 månader och byt mot långa lagom intensiva promenader. 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elinor Posted May 15, 2019 Share Posted May 15, 2019 Jag går ofta upp ca +1.5 kilo om jag tränat på ett sätt jag inte är van vid eller bara för hårt. Det kommer varken från mer fett eller muskler, utan från svullnad och vätska i musklerna. Sen efter någon dag så väger jag som vanligt igen. Träning ger också ökat blodflöde vilket kan påverka vikten. Så din viktökning kan mycket väl vara svullnad. Men att köra alltför tuff konditionsträning är inte helt världsbäst om man vill gå ner i vikt dock. Kroppen blir stressad och vrålhungrig. Tycker det är bättre med kombinationen lugnare jogging eller promenad när man är fastande(t.ex på morgonen) för att fettbränna och sen styrketräning när man inte är fastande. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted May 15, 2019 Share Posted May 15, 2019 1 timme sedan, Bapura sade: Började träna skapligt regelbundet för drygt 4 veckor sen Jag förmodar att du avser att både träna muskler och gå ner i vikt. Kör du LCHF liberalt eller strikt till ketos? I det senare fallet bör du inte få problem. Om du kör LCHF liberalt eller drar ut på måltiderna framemot eftermiddagen/kvällen riskerar du att energiförbrukningen under kväll/natt inte att hinner tömma resterande förråd av glykogen. Nyckeln till framgång ligger i strävan efter att uppnå så stor andel ketos under dygnet som möjligt. Klarar du det med god effekt kommer muskeluppbyggnaden att öka och fettförbränningen att ge viktminskning. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 15, 2019 Share Posted May 15, 2019 Jag vill slå ett slag för MAF, för jag är inne på samma linje som Erik2. Vi har ca 2000kcal glykogen i kroppen med en total vikt av ca 500g. En smal person har minst 14-20000 kcal i fettdepån och den kan ju väga avsevärt mer än glykogenet. MAF är lågpulsträning. Du utvecklar din fettförbrännande förmåga genom aerob träning (styrketräning är per definition anaerob). Du kan få samma effekt av HIIT som av MAF men skaderisken är större och det är lätt att ta i för lite. Beskrivning av metoden och fördelarna finns här: https://philmaffetone.com 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 15, 2019 Share Posted May 15, 2019 8 timmar sedan, Bapura sade: Rammlade ner på 113 kg från 120 kg (självklart är det mesta vattenvikt, tog cirka 5-6 veckor). Nån vecka efter det så kommer följande. Började träna skapligt regelbundet för drygt 4 veckor sen. 2-3 dagar i veckan. 10-15 min på en crosstrainer till den grad att det bränner rejält i benen och svettas rejält. Sen en lite udda variant av att lyfta benen 10x2 set. (känns bara i nedre delen av magen under naveln). Under första veckan så trillade jag ner på 111 kg. Sen sist så 2x10 sekunder av planka. Och efter vecka 2 på fredagar, innebandy (inte med is) då jag kör tills det dunkar som en bongotrumma och svettas rejält. Vi håller på drygt en timme. Blir inget bandy denna fredag som kommer dock, så har hunnit köra 2 bandypass. Kikade på vågen. 113 kg? Oookej gick up 2 kg. Brukar hålla mig på 10-25 gram kolhydrater. Varför? Bygger man muskler fortare än vad fettet förbränns och det är därför? Vattnet kommer och går! 8 timmar sedan, Bapura sade: Bygger man muskler fortare än vad fettet förbränns och det är därför? Snarare tvärt om, det är svårare att lägga på sig muskelvikt än att förbränna fettvikt! Som regel går jag upp ett kilo vid varje träningspass, det är allt vatten jag dricker! Oså varierar vi något kilo från dag till dag! Iallafall, det är bra att träna.. iallafall bättre än att aldrig träna, men resultatet tar månader innan man märker något, sen är det bara att hålla på. Dvs.. bättre att träna något man gillar än inget alls, får då kan det tänkas att man fortsätter. Hur som helst så förbränner man sällan särkildt mycket kalorier på ett träningspass.. men man får en annan homeostas/bättre kondition/en bättre fysik förmåga.. rent ut sagt, man blir en mer aktiv person i sitt vardagsliv i bästa fall. Utan det är oftast som så, att om man börjar träna, så blir man ofta trött av det, sen så blir man mindre fysiskt aktiv under resten av dygnet, dvs både kaloriförbrukning och fettförbräning blir ett nollsummespel! Såå Maffemaria har ett lite annorlunda koncept, dvs att i första hand öka på sin fettoxidationsförmåga, det gör man främst via långa lågintensiva övningar. Gejen är att vid högintensiva ansträngningar sk Anaeroba så förbrukar man en massa glukos, dvs man blir alldrig omställd till att bli en som bränner fett vid ansträngning! Men hav tröst, för det finns en massa vetenskap som visar att man iallafall behöver träna ett år innan man når stadiet av att i huvudsak förbränna fett vid fysisk ansträngning.. under det året spelar det lixom inte så jättestor roll vilken typ av träning du utför, bara du utför den frekvent och uthålligt. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted May 16, 2019 Share Posted May 16, 2019 Citat Citat On 2019-05-15 at 20:00, MariaF sade: Jag vill slå ett slag för MAF, Jag också! bästa typen av träning framför allt om man börjar som ganska otränad... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Majava60 Posted February 6, 2020 Share Posted February 6, 2020 (edited) Jag ber om ursäkt för att jag hoppat in i annan persons tråd. Edited February 8, 2020 by Majava60 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted February 6, 2020 Share Posted February 6, 2020 3 hours ago, Majava60 said: Kan Metformin (full dos) vid diabetes 2 orsaka ofrivillig viktminskning. Är en smal kille som tränat på gym ett par ggr i veckan men som efter påbörjad Metforminkur tappat 4 kg på en månad. Meningslöst att fortsätta träna på gym för att bli starkare, om Metforminet jobbar aktivt på att göra mig magrare o smalare? Vilken ovanlig situation, du har diabetes typ2 men är väldigt smal och vill gå upp i vikt. Hur äter du? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Majava60 Posted February 6, 2020 Share Posted February 6, 2020 (edited) - Edited February 8, 2020 by Majava60 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 7, 2020 Share Posted February 7, 2020 On 2020-02-06 at 16:39, Majava60 sade: Spelar det ngn roll vad jag äter eller inte om jag tar 4 st Metformin 500/dygn. Resultatet blir kanske en viktminskning i alla fall. Ofrivillig o verkligen inte önskad i så fall. Du får nog utveckla det lite mer? Självklart har Metformin en inverkan, men kanske främst anledningen till att du tar 4, 500 ,gram per dygn! Aså om du inte tror att Metformin har någon inverkan kunde du lika gärna äta Placebo! Metformin är en av de minst jobbiga medicinerna som man får när man har typ 2 diabetes symptom. Det minskar glukosupptaget/glykoneogenesen, det leder därmed oxå till någrot lägre blodsockernivåer.. i USA.. på privata kliniker kan man få det utskrivet som bantningsmedicin. Jag påstår att iallafall 99% beror på vad du äter, med eller utan metformin.. den sista pocenten handlar inte så mycket om Metformin utan om allt annat! Såå 99% handlar om vad du äter, hur du lever, psykosocial situation/stress och allt det där.. samt fysisk status/dvs daglig träning/fysisk ansträngning! Såååååå här kommer min stora brasklapp, jag är ingen läkare.. antar att du har fått Metformin utskrivet av väldans goda skäl.. väldans god skäl av en väldans bra läkare? Dvs då är du iallafall prediabetiker? Sen så är jag lite nyfiken på varför du inte vill gå ner i vikt, ålder och kön? Dvs minst 80% diabetiker/prediabetiker är överviktiga.. tada det är lixom bara statistik.. likt förbannat, så är det vanligare att vilja gå ner i vikt, ofta då av rätt goda skäl, dvs om man är insulinresistent så tenderar man att gå upp i vikt... iallafall så är det ett rätt vanligt tecken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 8, 2020 Share Posted February 8, 2020 6 timmar sedan, Zepp sade: Sen så är jag lite nyfiken på varför du inte vill gå ner i vikt, ålder och kön? Du får läsa tidigare inlägg lite noggrannare, @Zepp, där står svaren (utom på ålder) : Är en smal kille som tränat på gym ett par ggr i veckan men som efter påbörjad Metforminkur tappat 4 kg på en månad. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Majava60 Posted February 8, 2020 Share Posted February 8, 2020 (edited) - Edited February 8, 2020 by Majava60 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts