Recommended Posts

Det här med energi är väldigt intressant, eller hur? 😊
En del har problem att känna mättnad, somliga är aldrig hungriga.

Det är många som skriver till mig om det, hur ska man äta för att gå ner i vikt, orka träna, slippa sötsug, få bättre sömn, m.m.

Det som fungerat för mig är att jag äter tre mål om dagen, med riktigt näringsrik LCHF-kost, väldigt sällan mellanmål, frukt, vin eller LCHF-bakverk.

Jag tränar hemma varje dag med mitt sjukgymnastikprogram, egenmassage som sätter fart på lymfsystemet och gummibandsträning.
Det blir oftast 2-3 dagliga långpromenader och lite mer pulsökande träning i form av att gå i trappor så ofta jag kan.

En del får problem med vikten och energin på LCHF helt enkelt för att de äter för lite tror jag.
Man känner sig ju inte hungrig på samma sätt som på kolhydrattiden, då var åtminstone jag tvungen att äta var 3e timme för att orka, nu räcker energin i minst 6 timmar.

Jag brukar jämföra vårt energibehov med en bil, den behöver bränsle för att kunna förflytta sig.
Och som gatlyktan på bilden som jag tog på en långpromenad på Djurgården förra veckan, den behöver elektricitet så vi ser att ta oss fram när inte solen visar sig...

Vi är lika beroende av den energi som vi får via maten 1f642.png

60649138_10214621476636027_1257787387451277312_n.jpg

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt att du mår så bra, Nils. För mig som har fibromyalgi har det inte fungerat med längre fasta, min kropp blir stressad av det. Män verkar klara fasta bättre, det är väl nedärvt sen urminnes tider, då ni var ute på jakt i flera dagar och var tvungna att klara er utan mat i längre perioder.

Men jag försöker få till 12 timmars nattfasta, ibland 14, det fungerar bra. Äter mig heller inte proppmätt längre, även om jag äter betydligt fler än många kvinnor i min ålder. :)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Birgitta Höglund sade:

För mig som har fibromyalgi har det inte fungerat med längre fasta, min kropp blir stressad av det. Män verkar klara fasta bättre

Mitt ad hocexempel är självklart inte generellt giltigt. Dock har min hustru som är yngre men dock över 80 inga problem med den dagliga fastan. En positiv sida är att aldrig behöva vara hungrig på eftermiddagarna och kvällarna. Med sänkt blodtryck och ålderssymtomen borta tycks den dagliga fastan vara idealisk.

P.S.

Medan sockerstinn mat snabbt driver fram hungern, gör fet mat motsatsen dvs. befäster mättnaden under lång tid. Tim Noakes (idrottsprofessorn) har ju visat att hans adepter, som lät sig övertalas till LCHF - vann alla långlopp de ställde upp i utan konkurrens från "kolhydratentusiasterna". Skälet var att LCHF:arna inte behövde matpauser. Så länge kroppsfettet räckte, var det bara att springa vidare - ständigt full "bensintank" så att säga.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg