Jump to content

LCHF och IBD

Ostgoten

Recommended Posts

Hej.

Finns det någon här med erfarenhet och/eller teoretisk kunskap kring hur lchf kan påverka sjukdomsbilden vid inflammatorisk tarmsjukdom såsom ulcerös kolit eller crohns sjukdom?

Vet att kostdoktorn har ett inlägg om lchf och ulcerös kolit men i övrigt hittar jag väldigt lite för stt inte säga ingenting.

Det finns mig veterligen inga studier gjorda på området. Men det är påtagligt hur många som upplever sig förbättrade. Särskilt vid ulcerös kolit verkar det väldigt vanligt.

Kanske är det undvikandet av gluten/mjöl som är den största faktorn. Kanske har det med omega 3/6-balans att göra - det finns tecken till att det kan påverka:

http://www.kostdoktorn.se/omega-3/#inflammation

Hej.

Finns det någon här med erfarenhet och/eller teoretisk kunskap kring hur lchf kan påverka sjukdomsbilden vid inflammatorisk tarmsjukdom såsom ulcerös kolit eller crohns sjukdom?

Vet att kostdoktorn har ett inlägg om lchf och ulcerös kolit men i övrigt hittar jag väldigt lite för stt inte säga ingenting.

På den här bloggen kan du nog hitta många svar på dina funderingar, http://gluten-celiaki.blogspot.se/, det finns även en bok jag kan rekommendera, skriven av blogginnehavaren. Har själv precis läst igenom den, och den var MYCKET intressant. Bort med ALLT gluten ur kosten, så löser det nog ganska mycket, kanske inte allt, men ganska mycket. Gluten är ett gift. //amabile

• Like 2

Hej

Jag vart diagnostiserad IBS (irritable bowel syndrome) för 20 år sedan. och har levt hela min vuxna liv med magbesvär av olika karaktär.  Är inte övervikt, men började köra  LCHF för att hjälpa min man att gå ner i vikt. efter två veckor började känna att otroligt nog krånglar inte magen till som det brukar.Inget ont i magen, inga besvär. Kan äta fettmat utan att behöva springa på toa direkt efter, osv osv . Och så har det varit under hela tiden. Jag är så glad att slippa allt ont/besvär i magen som jag har haft hela livet utan att något har hjälpt. Så nu kan jag inte sluta. Så jag säger bara att för mig fungerar jättebra. Rekommenderar alla att Testa!!!

Hur lång tid helt utan gluten/strikt lchf helt utan avsteg talar vi om för att märka positiv förändring? Som jag skrev i mitt svar till Day så har jag ingen motivation kvar att "krångla" när det inte verkar ge resultat, men min längsta helt glutenfria period är tre månader och det är kanske inte nog för fullgod effekt?

Glutenskador ska så vitt jag förstår kunna ses på flera av de undersökningar jag genomlidit men det kanske är skador av varierande art.

Underbart att höra om bortglömd crohns! Min påverkar, för att inte säga saboterar, hela min vardag och hela mitt liv, och det du skrev lät så hoppfullt.

Så vidt jeg vet er det mange med IBD som opplever god bedring ved å følge LCHF. Er viktig å kutte ut gluten 100%, og kanskje også alt som kryssreagerer med gluten (som kaffe, sjokolade, melk). For en god del er dette ikke nok, og det kan være en ide å undersøke diettene GAPS/SCD, eventuelt autoimmune paleo for en periode. De er ganske omfattende, men det går greit så fort man har kommet inn i det. Viktig å velge næringsrik mat, gode fettkilder, og jeg ville for en periode ha holdt meg til kokte grønnsaker. Hvis du reagerer på FODMAPs så er det sikkert lurt å unngå det. Prinsippene fra LCHF er gode å følge, spise naturlig mat og rikelig med naturlig fett.