Jump to content

Muskelvärk och LCHF?

Sonia
 Share

Recommended Posts

Har testar att äta LCHF men tycker mig få muskelvärk av denna kost. Finns det något samband mellan LCHF och muskelvärk?

Vi är alla mycket olika, men vad jag har förstått så ger LCHF generellt sett mindre muskelsmärtor. Många med fibromyalgi vittnar ju om att de mår bättre sedan de övergått till LCHF. Många, inklusive Annika Dahlqvist, säger ju att de blivit bra från den sjukdomen.

För egen del kan jag inte säga att jag fått varken mer eller mindre ont i kroppen av LCHF generellt.

Men däremot har jag gett akt på att för mig är mina muskelsmärtor kostrelaterade. Av spannmål (gluten?) får jag mycket ont i musklerna när jag rör mig, likaså av söta saker som godis och kaffebröd. Men i det senare exemplet så kan ju den ökade muskelsmärtan också vara orsakat av några E-nummer. Om jag dricker rödvin som innehåller just druvan Cabernet Sauvigon får jag väldigt ont, men inte av vin gjorda på andra druvor.

Ska snart ha en testperiod och hålla mig ifrån mjölk och fil en tid. Tänker dock äta smör, grädde och ost. Främsta anledningen till detta är att jag hoppas på att lättare gå ner i vikt. Men det ska också bli spännande att se om också mjölken (laktos?) minskar mina rörelsesmärtor.

Har testar att äta LCHF men tycker mig få muskelvärk av denna kost. Finns det något samband mellan LCHF och muskelvärk?

Äter du mycket tomater? Har hört att just tomater kan ställa till det om man lätt får muskelvärk.

Själv äter jag tomater utan problem så kan inte svara på om det verkligen förhåller sig så. Men du kan testa att utesluta det ett tag om du äter mycket?

Kanske det gäller alla typer av Solanaceae?

Någon som är mer kunnig inom området får gärna rätta mig eller lägga till information.

Edit: Jag hittade en artikel om problemet. Tomater, paprika, potatis etc. är nämnda under stycket Nighshade vegetables.

(solanaceae = nightshade = potatisväxter)

Jag har upplevt helt tvärtom. Dvs jag har sluppit min värk i nacke och rygg. Jag betraktades som ett hopplöst fall och gick i massage redan i högstadiet (!). För lite motion förstås och för mycket kolhydrater i kosten var helt säkert orsaken. En tid när jag motionerade mera hade jag mycket mindre besvär.

Men, jag har alltid haft stora problem med det här. Axlarna har varit närmast inflammerade. Tjock kladd/hög med all slags rygg-gymnastik-råd har jag på hyllan - men jag har varit för lat för att få någon jumpa till stånd.

Nu insåg jag plötsligt att praktiskt taget all rygg-nack-värk varit puts väck i över två år! Jag vet inte exakt när den försvann, men jag bytte till moderat LCHF-kost våren 2010. Och jag har definitivt inte motionerat (jag är inte stolt över det, men så är det nu bara).

Nu har jag haft lite nack-ont då och då men då är jag också gravid. Alltså det har varit frågan om några kvällar under hela graviditeten (har vecka 40 på gång). Så, det har nog skett något otroligt i och med kostbytet.

• Like 1

Jag har upplevt helt tvärtom. Dvs jag har sluppit min värk i nacke och rygg. Jag betraktades som ett hopplöst fall och gick i massage redan i högstadiet (!). För lite motion förstås och för mycket kolhydrater i kosten var helt säkert orsaken. En tid när jag motionerade mera hade jag mycket mindre besvär.

Men, jag har alltid haft stora problem med det här. Axlarna har varit närmast inflammerade. Tjock kladd/hög med all slags rygg-gymnastik-råd har jag på hyllan - men jag har varit för lat för att få någon jumpa till stånd.

Nu insåg jag plötsligt att praktiskt taget all rygg-nack-värk varit puts väck i över två år! Jag vet inte exakt när den försvann, men jag bytte till moderat LCHF-kost våren 2010. Och jag har definitivt inte motionerat (jag är inte stolt över det, men så är det nu bara).

Nu har jag haft lite nack-ont då och då men då är jag också gravid. Alltså det har varit frågan om några kvällar under hela graviditeten (har vecka 40 på gång). Så, det har nog skett något otroligt i och med kostbytet.

Och här kan jag bara hålla med.jag har precis samma erfarenhet med just nack och axelvärk.Nu har jag tyvärr ätit "normalkost" i ca 1 månad och vips så är värken tillbaka :-(  Har haft kronisk värk i ca 15 år och efter några månader efter jag börjat med LCHF så konstaterade jag att jag inte alls haft så mycket ont som jag brukat att ha.