Jump to content

LCHF och Borderlinepersonlighetsstörning= Dålig kombination?

Yezzie

Recommended Posts

Först vill jag bara säga att jag har läst Andreas bok, och själv prövat dessa sunda metoder i en månad vid två tillfällen.

Jag håller helt med om att man får bättre hy, en fastare kropp och man känner sig mindre svullen, och jag fick mer energi.

Men vid båda tillfällen så märkte jag att i slutet av månaden så blev jag bara tröttare och tröttare,  fruktansvärt depprimerad, så jag knappt orkade lämnade sängen, samt fick kraftiga ångest attacker av sådant som jag normalt klarar av att utsätta mig för, och blev illamående av allt fett och mjölkprodukter trots att jag köper laktosfria produkter..

Varför mår jag så?

Vill även tillägga att jag har Borderline personlighetsstörning och flera olika fobier, som agorafobi. klaustrofobi, acrofobi och emetofobi, samt får panikattacker om jag utsätter mig för det jag är rädd för om jag är trött eller ur form. Kan även då få migränliknande huvudvärk, också i samband med utmattning.

Sedan är jag även laktos allergiker, och känslig för gluten och fruktsocker. Jag lider även av giftstruma.

Mår jag dåligt av LCHF pga mina sjukdomar?

Önskar få svar av en kompetent person, gärna med läkarkunskap.

Nu är ju inte jag någon läkare eller utbildad varesig i näringslära eller psykiatri.. men om du tillåter så kan jag spekulera lite om ämnet.

När man går över till en fettbaserad kost, så får de flesta en del omställningsbesvär.. på ren svenska, man får glukosbrist.. vilket tvingar kroppen att uppreglera processer som legat i träda, dvs fettmetabolismen.

I början så fungerar det sisådär.. lite samma som om du får för dig att börja träna.. gör inte det för man mår skitdåligt och blir helt trött och orkeslös!

Men.. om man alldrig utsätter sin kropp för träning/gluksbrist lär den alldrig heller förändras.

Och under tiden så får flera hormoner ett frispel, då mår man som regel heller inte så bra.

Flera av de hormonerna är de som brukar kallas för stresshormoner, de gör att man mår konstigt.

sen som lök på laxen.. hjärnan föredrar mat som höjer blodsockret.. och du får en belöning genom att den utsöndrar dopamin.. då mår man bra.. men det är kortvarigt.. och man vill ju må bra.. så då gör man det som får en att må bra.. man höjer blodsockret!

Det var mina 5 cent, det är självklart betydligt mer komplicerat.. men är man extra känslig så får man ta det lite försiktigt?

• Like 1

Först vill jag bara säga att jag har läst Andreas bok, och själv prövat dessa sunda metoder i en månad vid två tillfällen.

Jag håller helt med om att man får bättre hy, en fastare kropp och man känner sig mindre svullen, och jag fick mer energi.

Men vid båda tillfällen så märkte jag att i slutet av månaden så blev jag bara tröttare och tröttare,  fruktansvärt depprimerad, så jag knappt orkade lämnade sängen, samt fick kraftiga ångest attacker av sådant som jag normalt klarar av att utsätta mig för, och blev illamående av allt fett och mjölkprodukter trots att jag köper laktosfria produkter..

Varför mår jag så?

Vill även tillägga att jag har Borderline personlighetsstörning och flera olika fobier, som agorafobi. klaustrofobi, acrofobi och emetofobi, samt får panikattacker om jag utsätter mig för det jag är rädd för om jag är trött eller ur form. Kan även då få migränliknande huvudvärk, också i samband med utmattning.

Sedan är jag även laktos allergiker, och känslig för gluten och fruktsocker. Jag lider även av giftstruma.

Jag är inte heller läkare, men min tanke är att din giftstruma mycket väl kan orsaka dina problem med fobier.

Jag är heller ingen läkare, men har ADHD och vi är många som vill belöna systemet mer än brukligt och jag gissar på att det du upplever är omställningsbesvär såsom Zepp beskriver.. Dom brukar uppträda efter ett par, tre veckor oftast (hos mej kom dom efter ca 2..)

Om du försöker tänka som om att det är nån form av berusningsmedel du ska "avgiftas" ifrån, då uppstår liknande besvär och har man nära till sina djupa känslor förövrigt så är min gissning att det är dom som först och främst gör kullerbyttor  :wacko: Jag fick ett jättetryck precis nedanför bröstkorgen (gissar gallan) och en hemsk och konstig huvudvärk som satt i ungfär ett dygn. Jag blev lite rädd och trodde att jag inte kunde äta LCHF, men jag googlade på "gallan+huvudvärk+lchf" och fick många träffar där flera bloggar beskrev liknande händelser, då blev jag genast lugnare och fortsatte på min inslagna väg..  :)

Så om jag vore du så skulle jag försöka "överleva" den oftast korta period, som är omställningsbesvären och kanske vara lite mer extra snäll mot dej själv under tiden <3

Varför mår jag så?

hej!

min första tanke då jag själv lider av olika fobier och ångest/depression (+ autism/adhd, borderline,bipolär) är min erfarenhet att mina fobier växlar...

ex.: ett tag fick jag astmasymptom, främst i samband med att folk kom på besök....jag upptäckte detta för att jag kunde isolera händelserna och detta upprepades med ganska kort marginal..

jag fattade då att det var ångestbetingat och medens försvann astmasymptomen...(fobin/ångesten fick hitta en annan kanal..)

för mig är det så att hjärnan hittar saker att knyta till ångest, som en katalysator för dessa uppdämda känslor

så fort jag kommer på att 'fasiken, detta är ångest, så här har jag inte reagerat förut' då är det som att fobin/ångesten måste hitta andra vägar

ibland tar det lite tid innnan jag fattar att något är ångestrelaterat, men när jag väl kommer på det växlar ångesten över till en annnan fobi, naturligtvis något som jag ej tänker på först...

så min tanke här ar att din ångest försöker 'styra' dig (igen?)

och jag tänker att om du avslöjar fobin/ångesten, så kommer dina besvär förbättras eventuellt....svårt att förklara detta men jag hoppas du fattar :)

det är som man säger: 'när trollen kommer upp i ljuset så spricker dom'

iaf kanske det är värt att testa detta även om jag fattar att fobier inte försvinner , men här handlar det om att det växlar till något annat

min förra sambo som levt med ångestproblem hela livet hade också denna strategi, även om det ibland - oftast är mycket svårt och man ska förstå att fobin då kommer på något annat ställe

men det du berättar tycker jag mig känna igen mkt väl.....jag kan få fobi för vad som helst, det minst tänkbara, rena konstigheter o helt ologiskt....så jag vet vad du går igenom

eller iaf så har vi liknande besvär.....

avslöja nu fobin o fortsätt på din väg så gott det går....

stryk fobin medhårs, alltså gör lite i den riktning fobin säger = försök att hitta alternativ eller intaga fett på ett nytt sätt som smakar annorlunda

hoppas du har nytta av detta!