Jump to content

Fibromyalgi och insulinresistens

Recommended Posts

Jag fick ett mail från The Low Carb Diabetic i England, där de skriver om kopplingen mellan Fibromyalgi och insulinresistens, efter en artikel publicerad på Diet Doctors engelska sida. De berättar också om min förbättring med hjälp av LCHF.

Sprid gärna artikeln vidare om du känner någon som kämpar med Fibromyalgi.
Hoppas den snart också kommer på svenska Diet Doctor, vården här i Sverige har inte riktigt börjat förstå kopplingen mellan mat och Fibromyalgi än.

Redan när jag fick min diagnos för 15 år sen så hittade jag info om glutenkänslighet/intolerans och dess påverkan på smärtsyndromet, det var när jag helt uteslöt gluten ur kosten efter ett halvår med LCHF som den största förbättringen kom.
Idag har jag nästan inga känningar av sjukdomen, bara vid väderomslag, om det blir för mycket stress eller om jag får i mig för många kolhydrater.
  • Like 5

Det tror jag att det ligger mycket i, många besvär utgår från vårt tarmsystem. Nu de senaste 3,5 åren har jag jobbat med att läka min problematiska tarm med hjälp av ett så gott som dagligt intag av benbuljong och pre/probiotika.

Ända sen barnsben har min mage varit väldigt besvärlig, troligen pga att jag inte tålde gluten. Förstoppning och diarré om vartannat. Fick ingen diagnos då det inte syntes något på blodprovet, men doktorn ansåg ändå att jag var glutenintolerant med tanke på mina livslånga besvär.

• Like 3

Läckande tarm ingår i det metabola syndromet medan andra att fibromyalgi är just läckande tarm.

Och gluten anses ju skapa läckande tarm,,,

Läckande tarm fanns ju inte inte förr men jag brukar säga att de som tror att vi har rostfria rör i vårt system skall testa att doppa en tampong i sprit och föra upp den på rätt ställe - ungarna höll på med sånt och 10 personer kunde utan vidare bli berusade på en kvarting,,,

• Like 3

Jag känner mycket unga personer med fibromyalgi och även folk som haft det sedan de var barn, och då har man inte problem med insulinresistensen ännu. Så den utlösande faktorn kan också vara något annat.

Men kan tänka mig att det finns en samsjuklighet, att man blir mer sårbar för insulinresistens om man har fibromyalgi. Delvis för att man blir mer inaktiv av smärtan. Men också för att fibromyalgi och många andra sjukdomar inom kategorin "som vården inte begriper sig inte på ännu", ger felreglering av bland annat immunceller, låggradiga inflammationer, celler som inte gör som de ska med mera, enligt mycket forskning på spjutspetsnivå. Medan insulinresistens också är en dysfunktion på cellnivå, så skulle inte förvåna mig nämnvärt om det finns en koppling där.

Vilket innebär att folk med fibro bör vara extra noga med vad de stoppar i munnen, som att undvika belastningar som gluten, vissa tillsatser, socker&fruktos, alkohol med mera, eftersom mindre marginaler vad gäller skräpmat och kanske större risk att bli metabolt sjuk. Även om man inte vet allt säkert, så är det ju smart att vara försiktig och i alla fall testa nya vägar! När jag ser min överviktiga väninna med svår fibromyalgi sitta och käka en hel vetebaguette själv, så blir i alla fall jag mörkrädd. Men att säga åt folk att de inte bör äta vissa saker på ett bra sätt, är tyvärr mycket mycket svårt.

• Like 6

3 timmar sedan, Elinor sade:

När jag ser min överviktiga väninna med svår fibromyalgi sitta och käka en hel vetebaguette själv, så blir i alla fall jag mörkrädd. Men att säga åt folk att de inte bör äta vissa saker på ett bra sätt, är tyvärr mycket mycket svårt.

Kanske är det min ålder som ger mig viss frihet att yttra mig i liknande sammanhang. Jag kan bara inte se andra omedvetet skada sig själva. Därför har jag utvecklat en viss teknik till att göra klart för andra vilka risker de möter.

Det går ut på att den andra parten inte skall behöva känna sig påhoppad, generad eller okunnig. Lämpligast då, är att ta till ett tredjehandsexempel:

1. Alltså en människa med samma grundförutsättningar, som råkade illa ut för att ...

2. Exemplet gjorde mig uppmärksammad på problemet, varför jag läste in mig på området...

3. Det jag fick fram var att det faktiskt fanns fog för försiktighet...

4. Först efter den ingången, öppnas möjligheten att från vetenskaplig utgångspunkt förklara bakgrunden och fånga lyssnarens intresse utan att någon behöver känna sig förnärmad.

Det finns dock en hake i resonemanget - sällan eller aldrig går det att få gehör om det rör sig om människor efter pensionsåldern. De flesta anser sig i de övre åldrarna antingen redan vara fullärda eller ser rådgivning t.ex. i kostfrågor åter vara en i mängden "nyttiga" dieter som prånglas ut av pekuniära skäl (inte från min sida förstås).

Om objektet för informationsöverföring rör sig om folk i min ålder (bortåt 90) verkar det tyvärr vara kört (jag talar då inte om dementa). Kanske en del är nöjda med att ha blivit gamla och inte bryr sig om att barnbarnsbarnen får se sina förfäder en längre tid. Själv kan jag, som har många ätteläggar, inte förstå sådant resonemang. Svårigheten att få andra äldre på rätt köl gör naturligtvis inte att jag ger upp, vilket delvis beror på att jag faktiskt lyckades med en av mina närmaste vänner. Han dog tyvärr 87 år gammal men hade stor nytta bl.a. av mina kostråd under ett tjugotal år, trots att jag då inte tillämpade LCHF.

• Like 2

1 timme sedan, Ekner sade:

Den magiska formeln mot tarmläck, tarminflammation, fibromyalgi etc är avhållsamhet från spannmål. Enkelt och effektivt.

Men man kan behöva hjälp med läkningen. Enbart spannmålscelibat hjälper inte (åtminstone inte alla).

• Like 4

Guest jala
4 timmar sedan, MariaF sade:

Men man kan behöva hjälp med läkningen. Enbart spannmålscelibat hjälper inte (åtminstone inte alla).

Nolla kolhydraterna och ät ketogen kost så har du all hjälp du behöver.

12 minuter sedan, jala sade:

Nolla kolhydraterna och ät ketogen kost så har du all hjälp du behöver.

Nja.... är vi där igen nu? Kolhydrater per se skadar inte tarmen, spannmål innehåller en massa annat också, typ protein t ex. Vi har lite olika källor, du och jag. "Du" stämmer inte på alla.

• Like 4

Guest jala
1 timme sedan, MariaF sade:

Nja.... är vi där igen nu? Kolhydrater per se skadar inte tarmen, spannmål innehåller en massa annat också, typ protein t ex. Vi har lite olika källor, du och jag. "Du" stämmer inte på alla.

Berätta vad som inte stämmer. Du har aldrig provat att utesluta kolhydrater under någon längre tid, så då kan du ju inte veta. Kolhydrater är ett onödigt påfund som speciellt tjejer har fått för sig är något bra.☺️

20 minuter sedan, jala sade:

Berätta vad som inte stämmer.

Läste du inte Anna Halléns inlägg härom dagen? Du kanske kan svara henne? Hon undrar också: https://www.annahallen.se/carnivore-update/

21 minuter sedan, jala sade:

Du har aldrig provat att utesluta kolhydrater under någon längre tid, så då kan du ju inte veta.

Nej, det har jag inte. Men även om jag hade det, hur skulle jag kunna veta att det resultat jag får skulle vara giltigt för alla? Hur många har vi inte här i forumet som kämpar med sin vikt värk eller vad det nu kan vara och drar åt sina kolhydrater, fastar längre och längre... och inte får samma resultat som de som tipsat? Hur vet DU att DINA resultat är giltiga för ALLA?

• Like 2

44 minuter sedan, jala sade:

Du har aldrig provat att utesluta kolhydrater under någon längre tid

Jag har provat att utesluta kolhydrater en längre tid, men det resultat, eller ickeresultat jag fått är ju ändå bara n=1, dvs det gäller bara för mig. Har ätit strikt carnivore under drygt 2 månader, inte ens smör utan bara animaliska produkter. Inget överväldigande resultat, eller jo, de första veckorna, men sen har det vandrat upp och ner igen. Nu ner den senaste tiden, sen jag lagt till lite mera kolhydrater i form av grönsaker samt även lite mjölkprodukter ibland. Så strikt verkar inte fungera så bra för mig... 

• Like 3

Naturligtvis är det så att nolla kolhydrater inte kan lösa alla hälsoproblem som finns hos mänskligheten men å andra sidan skadar det inte att försöka. 😉

Sen i min värld så blir kosthållningen väldigt tråkig när man verkligen nollar kolhydraterna.  Med 10-20 gram kolhydrater blir det en helt annan sak....så för mig skulle hälsovinsten behöva vara väldigt stor om man skulle överväga att äta 0 kolhydrater livsvarigt ... någon månad är en annan sak.

• Like 4

3 timmar sedan, MariaF sade:

Hur många har vi inte här i forumet som kämpar med sin vikt värk eller vad det nu kan vara och drar åt sina kolhydrater, fastar längre och längre... och inte får samma resultat som de som tipsat?

Ett av skälen kan mycket väl vara att lågkolhydratkosten som verkar i riktning dehydrering (kolhydrater håller dels kvar en större mängd vatten och dessutom tillför vatten), kräver mer tillförsel av vatten. Oftast ställer en justering en lång rad problem tillrätta (ger mer lättflytande blod, därmed lägre blodtryck, bättre metabolism och bättre elektrolytbalans om andelen salt samtidigt ökas). Samtidigt ger detta en klarare hjärna och mindre tendens till huvudvärk, muskelkramper etc.. Många missar nog dessa viktiga samband. 

Vad gäller vätsketillförsel är inte bara mängden viktig utan också tillfällena när man dricker (när man vaknar resp. strax innan man går till sängs och någon halvtimme före huvudmålet resp. efter maten - inte under maten, utom vad gäller ett glas vin som fungerar som krydda). Vätskebalansen är i själva verket en av de viktigaste faktorerna man bör tänka på. Alltför mycket vätska är inte heller bra, då njurarna har en viss maximal förmåga till genomströmning.

• Like 1

Strikt LCHF & 23:1 fasta fungerar alldeles ypperligt. Har kört så nu i 110dgr inkl. hård träning. Men det gäller för alla gnällspikar att komma ur komfortzonen några dagar för sen få njuta av att vara fri från värk, smärtor, ha massor med energi etc.

Alt är att fortsätta som förut med ett steg framåt & ett steg bakåt och framförallt GNÄLLA över sin situation & sitt lite sunkiga leverne.

OBS! 16:8 räcker inte, lär dig förstå fettförbränning & insulin påverkan så kommer du förstå bättre.

Och man slipper all hunger och sug efter socker.

Fastan bryts ALLTID med två stora msk kokosolja. Sen bara nyttig LCHF mat i stor mängd.

Hur svårt kan de va?

• Haha 2

Det är alltid så uppfriskande med personer som vet precis hur ALLA kroppar funkar! Och har gnällspikarna testat t ex OMAD mot värk eller sug eller vikt eller... och det inte blivit bra, ja då finns det nog ett fel nånstans och man kan ju säkert förmoda att det inte är metoden det är fel på. 

• Like 4
  • Thanks 1

49 minuter sedan, Nisse sade:

Strikt LCHF & 23:1 fasta fungerar alldeles ypperligt. Har kört så nu i 110dgr inkl. hård träning. Men det gäller för alla gnällspikar att komma ur komfortzonen några dagar för sen få njuta av att vara fri från värk, smärtor, ha massor med energi etc.

Alt är att fortsätta som förut med ett steg framåt & ett steg bakåt och framförallt GNÄLLA över sin situation & sitt lite sunkiga leverne.

OBS! 16:8 räcker inte, lär dig förstå fettförbränning & insulin påverkan så kommer du förstå bättre.

Och man slipper all hunger och sug efter socker.

Fastan bryts ALLTID med två stora msk kokosolja. Sen bara nyttig LCHF mat i stor mängd.

Hur svårt kan de va?

Om vi alla hade varit stöpta i samma form hade livet varit enkelt, eller hur?

Vi har ju både olika kön, ålder, hälsohistoria, ekonomi, hjärnor och gener så jag måste meddela att alla har inte samma förutsättningar.

Naturligvis försöker vi göra det bästa av det vi material vi har.......

Fint med ödmjukhet.

• Like 4

6 timmar sedan, Nisse sade:

man slipper all hunger och sug efter socker

om man tillräckligt länge befinner sig i ketos...ja! När man kommer upp i åren lär man sig dock snart att alla överdrifter i någon riktning, i längden brukar slå fel. Eftersom jag börjar närma mig 90, har jag insett att en stadig inriktning på daglig ketos har stora fördelar. Den kan jag med min Ketonixmätare enkelt mäta dygnet runt via koncentrationen aceton i utandningsluften. För min del har detta fungerat efter förväntan. Jag kan knappast beklaga att jag sedan inledningen av min LCHF-bana för 20 månader sedan, har kunnat sätta ut all medicinering, fått normalt blodtryck, befriats från diabetes och efter att statinerna försvunnit ur mitt liv återfått normal lipidprofil och dessutom befriats från det metabola syndromets alla nackdelar. Jag kan naturligtvis inte förneka att min förmåga i  höjdhoppsbranschen inte kanUntitled-Duplicated-02.thumb.jpg.6f17299020dd5f481f5b3aa6894ff32b.jpg liknas vid den i min ungdom, men lite får man ju offra!

• Thanks 1

Guest jala
3 timmar sedan, Nils Engström sade:

Jag kan naturligtvis inte förneka att min förmåga i  höjdhoppsbranschen inte kan liknas vid den i min ungdom, men lite får man ju offra!

Sedan har vi de som inte kan offra kolhydraterna till förmån för kroppens välbefinnande,. "Det blir ju så tråkigt och enformigt om man låter bli kolhydraterna"

28 minuter sedan, jala sade:

Sedan har vi de som inte kan offra kolhydraterna till förmån för kroppens välbefinnande,. "Det blir ju så tråkigt och enformigt om man låter bli kolhydraterna"

Dock äter ju den genomsnittlige LCHF-aren ganska mycket kolhydrater i form av grönsaker men mycket lite av den typ som bildar glukos i kroppens inre, i varje fall i annat än små mängder. Det är något som motståndarkören inte fått riktigt klart för sig - särskilt den del som betraktar 40% kolhydrater i kosten som lågkolhydratkost!

• Like 2

Guest jala
1 timme sedan, Nils Engström sade:

Dock äter ju den genomsnittlige LCHF-aren ganska mycket kolhydrater i form av grönsaker men mycket lite av den typ som bildar glukos i kroppens inre, i varje fall i annat än små mängder. Det är något som motståndarkören inte fått riktigt klart för sig - särskilt den del som betraktar 40% kolhydrater i kosten som lågkolhydratkost!

Även små mängder kan vara för mycket när kroppen säger ifrån.

16 timmar sedan, jala sade:

Även små mängder kan vara för mycket när kroppen säger ifrån.

Dock bryr sig kroppen knappast om t.ex. 20 gram glukosbildande kolhydrater netto per dag (betraktat som strikt LCHF). Om man äter med 17 timmars avstånd till nästa mål, lär ketosen knappast riskeras av så lite. Antag att:

- dagligt energibehov skulle uppgå till 2 500 kcal för en viss person.

- personen i sin mat blandar in dessa 20 gram sockerbildande kolhydrater, alltså nettomängden kolhydrater i ett födoämne, inte dess totalvikt.

- dessa kolhydrater skulle motsvara 80 kcal, dvs. 80/2500 (3%) av dagens energibehov.

- matsmältningen tar fyra timmar.

- matsmältningen kräver ca 20% av dagens energibehov (500 kcal) dvs. 125 kcal/tim.

Energin från sockret räcker alltså i detta exempelfall för mindre än 40 minuters matsmältning (80/125) * 60.

Även om all energi till matsmältningen skulle ha skett via ketoner/fett skulle kolhydraterna i exemplet senare ha räckt för kroppens drift under betydligt mindre än en timme m.a.p. medelenergibehovet per timme. Problemen med att uppnå och hålla ketos under den dagen är alltså minimala, även om vederbörande skulle sova middag direkt efter maten.

P.S.

Var och en som vet sitt dagliga energibehov kan enligt den någorlunda korrekta beräkningsmallen ovan, lätt räkna fram hur mycket glukosbildande kolhydrater som ketosen tål.

På:

http://matkalkyl.se/berakna-energibehov-kcal.php

kan du lätt beräkna ditt totala dagliga energibehov som utgångspunkt för beräkningarna i fetstil.

Med:

http://www.raknakalorier.se/

kan du beräkna olika komponenters energiinnehåll.

Finessen med LCHF är att man sällan behöver bry sig om kaloriberäkning men i vissa fall kan det vara intressant att räkna på förhållandet energi från kolhydrater, proteiner och fett, bl.a. i ketossammanhang.

Varför är det så svårt att förstå hur effektivt det är med 23:1 OMAD fasta? Varför skulle jag efter att ha kört det över 110dgr i ett sträck fortsätta med 23:1 om det vore så illa som många vill göra gällande? En extremt fin formkurva  gällande vikt, fett %, ork, mental skärpa, fri från värk, penning besparing, bättre sömn mm. Varför räcker inte den listan för alla som klagar på allt här? Vad krävs för att ni skall bli nöjd? Svammlet om att alla inte är lika kommer oftast från dom som inte törs släppa snuttefilten socker, mjöl, kvällsmys, alkohol etc. Hellre fortsätter man klaga på bekostnad av optimal hälsa i Sverige 2019.

Guest jala
On 2019-05-25 at 10:00, Nisse sade:

Svammlet om att alla inte är lika kommer oftast från dom som inte törs släppa snuttefilten socker, mjöl, kvällsmys

Kan bara hålla med dig Nisse. Svenskens absoluta snuttefilt är smörgåsen, sedan har vi den tråkiga maten om vi kastar på en massa näringsbefriade kolhydrater med fibrer som är så bra. Jag undrar bara när skall de vakna och inse sitt eget bästa?

Guest jala
2 timmar sedan, Effie sade:

Passar det er, så kör! Men låtsas inte som att ni har hittat den heliga graalen, eller nåt, och vi andra är för korkade att se det! 

Jag skrev om Svensken i form av gemene man/kvinna inte specifikt om forumets medlemmar, sedan skall vi vara medvetna om att det är många som tittar in på forumet och kan behöva upplysas om kostens inverkan på vårt liv.

On 2019-05-25 at 10:00, Nisse sade:

...En extremt fin formkurva  gällande vikt, fett %, ork, mental skärpa, fri från värk, penning besparing, bättre sömn mm....

De flesta, som i sin vardag kanske har svårt att inlemma din fastemetod, är nog imponerade över din prestation. Redan att stå fast vid en strikt metod som din kunde man önska fler ha förmåga till, om den håller vad du uppfattar. Den verkar ju fungera och strider inte mot någon grundprincip. Eric Berg litar vi på och jag har redan känt av större delen av finesserna:

1199868331_231.thumb.jpg.224fd5b389631c1be6ec1553fa6e65af.jpg

För egen del, eftersom jag börjar närma mig 90-årsåldern, har jag kikat runt och fått tipset att hålla mig kvar vid rimlig daglig fasta. Som du ser av nedanstående, 

https://forum.kostdoktorn.se/topic/13003-fibromyalgi-och-insulinresistens/?do=findComment&comment=151777

finns stora fördelar för de flesta att tillämpa t.ex. 17 timmars fasta eller längre varje dygn. Mina ketosmätningar på dygnsbasis visar utmärkta resultat. Så det finns alltså en rad utvägar för att nå bra resultat med LCHF. Även för den som äter mer grönsaker än som motsvarar strikt LCHF, behöver inte få problem med att hålla sig i ketos med 17 timmars daglig fasta. Dock kan jag tänka mig att periodvis ta ut en längre fasta.

P.S.

Skillnaden mellan 23:1 och min 17- timmarsfasta är egentligen inte så stor, eftersom i mitt fall, frukosten inskränkts till en social kontakt med ett ägg eller yoghurt och te eller kaffe inga kalorimängder att tala om. I själva verket kan jag avslöja att mitt sätt att äta (två gånger om dagen) går bortåt tre decennier bakåt i tiden, dock utan LCHF. Skillnaden var att kompletteringar då med tilltugg kunde ske under kvällsteet, dock inga större mängder medan hungerkänslorna nu är noll fram till frukosten dagen efter.

• Like 2

Jag repeterar:

Varför skulle jag efter att ha kört 23:1 OMAD över 110dgr i ett sträck fortsätta med 23:1 om det vore så illa som många vill göra gällande?

Är precis som att efter att ha vunnit på Triss 110 ggr i ett sträck bara sluta för att de var såå jobbigt att vinna mera :)

Eller är det andra skor som klämmer?

Och det ÄR stor skillnad på att fasta 17 timmer och att fasta 23 timmar som lite info.

Effekten skruvas upp på slutet.

Just därför är lätt att förstå att så många som gått i fällan om att äta 3-mål per dag plus diverse mellanfika & mys hit och dit ständigt dom stora förlorarna.

Och får starta nya viktresor. Och "gömma" sig när många anar att förra resan gick åt pipan.

Sluta köp en massa kokböcker, sluta med allt bakande är ett tips.

Gör allt enkelt så kommer belöning som ett brev på posten.

11 timmar sedan, MariaF sade:

Om man då HAR kört 23:1, INTE äter mellanmys och INTE bakar och ändå inte lyckas...? När kroppen är så biokemiskt f-cked up att de vanliga metoderna inte funkar. Vad gör man då? 47:1? 71:1? 167:1?
Själv tror jag att man måste börja räta ut den biokemiska obalansen. Kanske 16:8, 23:1 osv skulle funka fantastiskt bra om man bara rättat till nåt annat först? Men hur veta vilken obalans som påverkar mest och man måste börja med? 
Jag kan förstå dina uttalanden om du menar "gemene man", de som äter mackor och pasta och geléhallon och fredagschips och som förväntar sig att kunna fortsätta med det när man "bantat med LCHF" i 3veckor, men alla som hänger här, som testar och tråcklar och inte passar i mallen? 

Det är jättekul att du hittat nåt som funkar! Du är uppenbart inte i klimakteriet. Har sannolikt ingen skadad tarm. Eller befinner dig i sköldkörtelträsket.... 

@ Maria F

Använder du kokosolja?

Om ja vilka mängder äter du?

Och när på dygnet?

Har du järnkoll på ditt blodsocker?

Hur ser/såg ditt ätfönster under 23:1 ut?

Träning? Vad? När? Mängd?

Det är inte mina personliga resultat som är grejen, fast jag har testat 23:1 och springer flera mil i veckan, det är dina tvärsäkra uttalanden som att du, som Effie uttryckte det ovan, "hittat den heliga graalen och vi andra är för korkade för att se det". Du har hittat nåt som funkar för DIG. Skriv det. Det KAN gälla för många andra också, men knappast för alla människor på jorden.

• Like 3
  • Thanks 3

Guest Tureborgaren

Jag är med i IDM:s Facebook-grupp för folk som fastar periodiskt enl Jason Fung/Megan Ramos koncept. Fung rekommenderar inte 23:1 till sina följare, där många är starkt överviktiga och insulinresistenta. Han menar att det tenderar att likna kaloribegränsning. Fritt översatt ur gruppens interna dokument:

• "Varför är inte en måltid per dag ett bra alternativ för viktminskning? Det kan lätt bli en kaloribegränsande diet. Det kan vara bra när du väl nått ditt mål och vill behålla din vikt. Det fungerar för viktminskning för vissa människor men så småningom hamnar de på en platå. Förslaget är istället att blanda olika långa fasteperioder under veckan, ett mål, två måltider om dagen eller längre fastor på 36 timmar, 42 timmar osv."

The Obesity Code Network: Fasting Support with Megan Ramos & Dr. Jason Fung

1 timme sedan, Tureborgaren sade:

Varför är inte en måltid per dag ett bra alternativ för viktminskning? Det kan lätt bli en kaloribegränsande diet. Det kan vara bra när du väl nått ditt mål och vill behålla din vikt. Det fungerar för viktminskning för vissa människor men så småningom hamnar de på en platå.

Just det som fungerat perfekt för mig (ett huvudmål och liten social frukost). Under 20 månaders LCHF har därigenom såväl mina bloddata, hållit sig där de ska, som vikten (närmast konstant). Rekommendationen jag utgått från har varit att modellen passar oss äldre.  Med några år till 90, förefaller 1245579717_ScreenHunter_2097Mar_1823.thumb.jpg.9ea30408e1722a5a6b60f82bbac7a609.jpg -råden stämma väl.

• Like 1