Jump to content

Odlad Lax äter Majs och vete - var det så Gud tänkte?

Joshua3

Recommended Posts

Hörde idag att odlad lax äter kolhydrater i form av majs och vete, hur bra är egentligen odlad lax att äta? Någon som vet?

Fann detta på en norsk sida:

"Karbohydratene i fiskefôr kommer fra ulike kornarter,
hovedsakelig hvete og mais. Karbohydrater er sukkerarter og
stivelse, som brukes som energi i kroppen"

fiskrför= fiskfoder, Stivelse= Strärkelse, brukes= används, karbohydrater= kolhydrater

http://www.nifes.no/forskning/akvakulturernering/tema/hva%20spiser%20oppdrettslaks%3F/

/J

Det är riktigt att djur som utfordras med spannmål får mindre omega-3 och mer omega-6 fett. De förra är viktiga i liten mängd för oss, och de motverkar inflammation, medan omega-6 bidrar till inflammation. Doc skrev en del om det i somras och länkade till en artikel i SvD: http://www.kostdoktorn.se/dagens-lax-mindre-nyttig/

Jag tycker inte man ska avstå från odlad lax, för det betyder ju inte att den går från att vara mycket nyttig till motsatsen - det är en glidande skala och odlad lax (eller grisar, kor etc) har ändå många nyttigheter i sig.

• Like 1

Hörde idag att odlad lax äter kolhydrater i form av majs och vete, hur bra är egentligen odlad lax att äta? Någon som vet?

Fann detta på en norsk sida:

"Karbohydratene i fiskefôr kommer fra ulike kornarter,

hovedsakelig hvete og mais. Karbohydrater er sukkerarter og

stivelse, som brukes som energi i kroppen"

fiskrför= fiskfoder, Stivelse= Strärkelse, brukes= används, karbohydrater= kolhydrater

http://www.nifes.no/forskning/akvakulturernering/tema/hva%20spiser%20oppdrettslaks%3F/

/J

Det är en bra börja att följa Kjell Granelli´s råd angående Kostdoktorn´s inlägg.

Skrolla ner genom kommentatorsfältet. Där finns massor av bra information.

Och inte bara om fördelningen mellan Omega 3-6 oljor. Finns även inf. om

´´Industriell food market´´. Om det är av intresse. Följ gärna upp trådarna.

Men håll i hatten ordentligt. Det kan bli hiskligt åka av.

Det framgår ju inte vad pelletsen har för sammansättning, men de äter ju inte bara kolhydrater, utan även fiskmjöl och fiskolja. Miljömässigt (och näringsmässigt) så tror jag att viltfångad lax är att föredra. Fiskoljan och fiskmjölet ska produceras och transporteras, odlingarna bidrar till övergödning och jag har hört (håller på att undersöka saken) att laxen skeppas till Kina av alla ställen för att filéas. Jag äter hellre ett par portioner västkustsill för mitt omega-3-behov :)

• 2 weeks later...

Detta bör man tänka på innan man väljer att äta odlad lax:

Laxlöss är ett stort problem inom laxodling. De gör laxen mer utsatt för sjukdomar och parasiterar på dem så att de till slut svälter ihjäl.Dessutom smittas vildlax när lax odlas i kassar i havet. Odlarna "medicinerar" laxen med "Slice" (?), ett nervgift som dödar lössen. Men då angriper istället lössen vildlaxen.

En laxodling producerar lika mycket avfall som 25000-60 000 människor/dag! Havsbotten och musselodlingar i närheten av laxodlingarna dör. Det går dessutom åt massor av fisk för att mata den odlade laxen.

Och sen är det ju smaken. Jag väljer bara vildlax, då den odlade har en underlig smak, som inte liknar naturlig laxsmak. Fuskmat enligt min mening...

Jag är egentligen mer bekymrad över att dom gör laxfoder av fiskar som kan innehålla miljögifter. Jag såg en film där dom visade att dom fångade stora makrillar på Island och gjorde fiskfoder till laxen av dom. Dels anrikas miljögifter i näringskedjan och ju större fiskar man använder till foder ju mer gifter blir det i laxen och dels vore det ju bättre ur resurssynpunkt och miljösynpunkt att äta makrillarna direkt istället för att föda upp laxar på dom.