Jump to content

Kolhydratsnål medelhavskost vinner vid fettlever


Recommended Posts

meat-and-veggies

Överflödig inlagring av fett i levern är starkt associerat med insulinresistens, metabolt syndrom och ökad risk för kardiovaskulär sjukdom.

Om du har fettlever eller metabolt syndrom kanske du är intresserad av en ny studie som pekar på att lågkolhydratkost minskar mängden fett i levern mer effektivt än fettsnål kost.

Journal of Hepatology: The beneficial effects of Mediterranean diet over low-fat diet may be mediated by decreasing hepatic fat content

I den här studien lottades 278 personer, med antingen bukfetma eller lågt HDL-kolesterol och höga triglycerider (tre av fem kriterier för metabolt syndrom) till att följa antingen fettsnål kost eller kolhydratsnål medelhavskost i 18 månader. Värt att notera är att dessa individer hade överflödigt fett lagrat i levern; i genomsnitt låg det på 10 %. (En liten mängd fett i levern är helt normalt, allt över 5 % betraktas som för mycket.) Dessutom hade hälften av deltagarna icke-alkoholrelaterad fettlever (NAFLD).

Båda grupperna uppmuntrades att välja rena råvaror, öka intaget av grönsaker och undvika transfett och raffinerade kolhydrater. Gruppen som åt fettsnålt åt generösa mängder fullkorn, frukt, grönsaker och bönor. De begränsade fettintaget till mindre än 30 % per dag; som jämförelse konsumerade gruppen som åt medelhavskost mer fett och protein (speciellt fisk och kyckling), de åt mindre än 40 gram kolhydrater per dag under de första två månaderna och ökade gradvis intaget till 70 gram i form av grönsaker, nötter, frön och grönsaker. De åt också 28 gram valnötter varje dag från den tredje månaden.

I slutet av studien hade samtliga deltagare mindre fett i levern och runt midjan. Lågkolhydratgruppen upplevde en signifikant större minskning av leverfett (mätt med MRI) än gruppen som åt fettsnålt, oavsett den totala förändringen av fett i bukhålan. Man såg detta i båda grupperna; de med NAFLD och de utan fettleversjukdom. Dessutom var förbättringarna i markörer för leverfunktion mer uttalade i lågkolhydratgruppen, vid sidan av de vanliga effekterna av att begränsa kolhydratintaget (lägre triglycerider, högre HDL och lägre diastoliskt blodtryck).

Vad får vi ut av den här studien? För det första, att minska intaget av processade kolhydrater, industriellt framställda fröoljor och transfetter, att äta mer riktig mat och att indvika överätning leder till att man blir av med fett i levern och i buken, oavsett makronutrientfördelning. Kolhydratreducerad medelhavskost tycks vinna över fettsnål kost när det handlar om att minska leverfett och förbättra NAFLD. Kolhydratreducerad kost innebär många fördelar när det gäller aptit, blodsocker och insulinresistens. Att äta lågkolhydratkost kan vara det bästa sättet att skydda din leverhälsa och minska kardiometabola riskfaktorer.

Tidigare

Banbrytande studie: lågkolhydratkost är en effektiv behandling vid fettlever

Fettlever är den snabbast växande anledningen till transplantation hos unga amerikaner

Hur fet är din lever?

LCHF

  • Hur du äter LCHF
    ddplus-icon.svg
    Hur du äter LCHF11:59En kort grundkurs i hur man sätter igång att äta LCHF.
  • Leva LCHF med Caroline Smale
    ddplus-icon.svg
    Leva LCHF med Caroline Smale07:30Hur kan livet se ut om du har LCHF som livsstil? Caroline Smale delar med sig av sin berättelse och om hur hon lever med LCHF i vardagen.
  • Keto-kurs med dr Andreas Eenfeldt, del 1
    ddplus-icon.svg
    Keto-kurs med dr Andreas Eenfeldt, del 108:02Vilka fördelar innebär ketos? Vad äter du på ketogen kost? Här är en informativ kurs med dr Andreas Eenfeldt.
  • Är LCHF dåligt för träning? Svar på vanliga frågor
    Är LCHF dåligt för träning? Svar på vanliga frågor02:45Kan man träna på LCHF-kost?
  • Biverkningar av ketogen kost
    ddplus-icon.svg
    Biverkningar av ketogen kost06:58Några vanliga biverkningar av ketogen kost – och hur du undviker dem.
  • VIDEO: Jeffry Gerber - Why Low Carb and Other Common Questions (VAIL 2016)
    ddplus-icon.svg
    VIDEO: Jeffry Gerber - Why Low Carb and Other Common Questions (VAIL 2016)16:59
  • De 5 vanligaste misstagen på LCHF
    ddplus-icon.svg
    De 5 vanligaste misstagen på LCHF08:57Är det svårt för dig att nå din målvikt, är du hungrig eller mår du inte bra? Se till att du undviker dessa misstag.
  • Är LCHF dåligt för miljön? Svar på vanliga frågor
    Är LCHF dåligt för miljön? Svar på vanliga frågor07:09Är LCHF-kost skadlig för miljön?
  • Mat för friska barn
    ddplus-icon.svg
    43:29Föreläsning med Monique Forslund från LCHF-Campingen i Säffle 2014. Monique Forslunds hemsida: www.lifezone.se
  • LCHF på rätt sätt – Eric Westman 3
    ddplus-icon.svg
    LCHF på rätt sätt – Eric Westman 314:09Intervju med Eric Westman, läkare och expert på LCHF-kost. Om grunderna för att äta LCHF och vad som är viktigt att tänka på när man sätter igång för att det ska gå så bra som möjligt.
  • Hur LCHF fungerar – Mary Vernon
    ddplus-icon.svg
    Hur LCHF fungerar – Mary Vernon32:11Intervju med läkaren Mary Vernon, en av världens mest erfarna på att behandla patienter med strikt LCHF-kost.
  • Fat Head Directors Cut
    ddplus-icon.svg
    Fat Head Directors Cut1:46:20

Inlägget Kolhydratsnål medelhavskost vinner vid fettlever dök först upp på Diet Doctor.

Visa hela artikeln

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...