Klara

Vitamin b12

Recommended Posts

Jag fick reda på av min läkare att jag hade ett b12 värde på 333. Det hade gått ner från 428. Jag äter vitamin b12. Är det någon som vet vad normalvärdet bör vara?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inget med din fråga att göra men B12 är en lurig rackare. Många har den men kan inte omsätta den. Tillsammans med folsyra (B9) bildar den ett av kroppens viktigaste antioxidanter, glutation. De med t ex autism hör ofta till de som behöver ta tillskott av de metylerade formerna trots att de har fina värden vid blodprov.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har Sjögren syndrom och förmodligen är inte upptaget det bästa. Jag har ätit medicin sedan i november för det. Från början låg värdet på 248. Det har gått upp, men hoppar lite upp och ner.

• Gilla 3
  • Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2019-05-26 at 19:34, MariaF sade:

Har inget med din fråga att göra men B12 är en lurig rackare. Många har den men kan inte omsätta den. Tillsammans med folsyra (B9) bildar den ett av kroppens viktigaste antioxidanter, glutation. De med t ex autism hör ofta till de som behöver ta tillskott av de metylerade formerna trots att de har fina värden vid blodprov.

Ja, är intressant det där. Jag tar ju B12 trots att jag ligger inom referensvärde och käkar fisk, kött samt lever ibland. Ändå mår jag bättre av att ta B12 som mindre hjärndimma, stickningar i benen och lite annat positivt. Läkaren kallar det hånfullt för "placebo" 😏 

Man kan ha tillräckliga nivåer när de mäter i blodet, men något i kroppen som försvårar att det används som det ska och optimalt, vilket gör att du ändå ligger för lågt på cellnivå eller i hjärnan. Sen är det inte säkert att vårdens allmänna referensvärden vad gäller vitaminer&mineraler är lagom för precis alla, vissa kan behöva ligga högre för att kroppen ska funka bra. Men knappast något du får hjälp med på vårdcentralen, eftersom de anser att ta vitaminer&mineraler utan påvisad brist är "placebo". Man får testa själv med en terapeutiskt dos. 

Men ja, de enda jag känner som haft påvisad B12 brist, på nivån att det är farligt(blodbrist nervskador), har varit vegetarianer som enbart får det via mejerier. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg