Anne Schäring Posted May 27, 2019 Share Posted May 27, 2019 Hej jag har nu ätit LCHF kost strikt i lite över en vecka och mitt BT har sjunkit till den nivå när jag var ung är nu 54 år i morse när jag gick upp var jag väldigt yr men kroppen kompenserade det bra nu undrar jag kan BT bli för lågt om man minska på kolhydrater så mycket jag äter inget socker men bara bär och grönsaker som kolhydrater mvh Anne 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 28, 2019 Share Posted May 28, 2019 Hej och Välkommen, Anne! Jo, en av fördelarna med LCHF är just att blodtrycket kan gå ner. Många med metabolt syndrom får ett bättre tryck efter att ha lagt om kosten. Det du dock råkat ut för verkar sannolikt vara omställningsbesvär. Om du ökar på med salt brukar yrseln gå över. Ta en saltshot, t ex. En tesked salt antingen utblandat i vatten eller, vilket jag föredrar, slicka i mig den (slickar långt bak på tungan) och skölj med vatten. 6 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted May 30, 2019 Share Posted May 30, 2019 On 2019-05-27 at 07:15, Anne Schäring sade: 1...mitt BT har sjunkit till den nivå när jag var ung... 2... kan BT bli för lågt om man minska på kolhydrater så mycket... 1. Du är ung! 2. Sällan eller aldrig Kika gärna på Eric Berg! Han förklarar en del på ett pedagogiskt bra sätt! Ger dig kanske lite ideer! Ett mer omfattande svar beror helt på dina dryckesvanor och hur saltbalansen ev. förändrats. Du är nu inne på ett av de viktigare områdena för att optimalt kunna dra fördelarna av LCHF - vätske/saltbalansen! 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted June 3, 2019 Share Posted June 3, 2019 Om du äter blodtrycksmedicin, kanske du behöver sluta med det så att blodtrycket inte blir toklågt. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 3, 2019 Share Posted June 3, 2019 On 2019-05-27 at 07:15, Anne Schäring sade: nu undrar jag kan BT bli för lågt om man minska på kolhydrater så mycket Japp det kan det bli, framförallt i början, det är en lika vanlig biverkan utav LCHF som viktnedgång samt att man bara vill äta två gånger per dag, fastar någon gång samt att man inte längre vill släpa hem kopiösa mängder kassar med kalorifattig mat! Vi börjar från början, under den första tiden med LCHF så får man omställningsproblem, de vanliga går över inom tre-fyra veckor och j´handlar till det mesta om glukosbrist. Men inte nog med det, det är även vanligt med saltbrist! Såå det är vanligt att föreslå att man dricker två koppar hemmakokt benbuljogn, det är för de olika salterna.. jadajada, de flesta tar saltshots, eller saltar extra på maten! Dvs kroppen använder salt för att reglera blodvolymen, dvs vanligt bordssalt.. med högre volym ju högre tryck. För det är som så att högt insulin (högt blodsocker egentligen), stimulerar njuren att återuppta mer salt, och junkfood är även överladdad med salt, för att annars skulle den inget smaka. Iallafall så finns det mediciner oxå, men de går in och reglerar nödsystemet, dvs renin- angiotensinsystemet! Det funkar lite annorlunda; "Sammandragning av de små blodkärlen. Frisättning av aldosteron från binjurebarken, vilket stimulerar till ökat natrium- och vattenåterupptag i njuren." https://sv.wikipedia.org/wiki/Renin-angiotensinsystemet 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anne Schäring Posted June 7, 2019 Author Share Posted June 7, 2019 Tack alla för bra svar 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts