Timoatatat

Någon som provat bönpastan från Garant?

Recommended Posts

Endast 20g kolhydrater  (10g net som jag får det till) per 100g. högt protein innehåll så man får ha en riktigt gräddig sås till. men det låter ju nästan för bra för att vara sant, eller hur?

https://www.garantskafferiet.se/vara-produkter/skafferi/pasta/ekologisk-bonpasta-spaghetti/

vann även smaktest http://www.ekoweb.nu/?p=11515

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har provat deras kikärtspasta. Den smakar kartong och blir som en enda stor klump i magen, inget jag kommer att äta igen. Det blev inget bättre av att jag hade god sås till... Jag tänker också att såna här ersättningsprodukter kan funka nångång ibland men inget du ska basera din kost på.

Personligen äter jag aldrig sojabönor då de är värstingen bland baljväxter med tanke på deras innehåll av antinutrienter och fytoöstrogener. Men det är ju jag det... 😀

• Gilla 5
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är ingen absolutist vad gäller att undvika antinutrienter osv och kan käka baljväxter bland, men förutsätter att det i alla fall är gott. Sojabönspagetti är vidrigt. Smakar pappkartong. Sen blir jag konstig i magen av sojamjöl så undviker av det skälet också.

Generellt, om jag unnar mig något med lite extra kolhydrater så kör jag hellre på t.ex svenska ekologiska rotfrukter i ugnen. Inte bara för att det är mindre processat utan också för att det är nyttigare och smakar extremt gott(jämfört med bönpasta). Jag lovar att när du käkar det där, som kommer du tycka det är godare att bara smaska på såsen! 

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag äter ibland lite kikärtspasta eller röd linspasta eftersom jag tillåter bönor i min LCHF-kost(vilket inte alla gör).

Jag har ätit både Garants och Risentas, bägge ekologiska(Kung Markattas är inte lika goda).

Det tycker jag smakar bättre än sojapastan. 

Det är att ljuvligt att kunna göra en pastarätt någon gång ibland. Har saknat det lite under åren med LCHF. 

Bara man kan behärska sig när det gäller mängden.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen reklam tack!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 minuter sedan, Katerina sade:

Ingen reklam tack!

Möjligen om man seriöst provat något man tror på och fått de resultat man vill, så kan man få säga att "det här märket av XX tycker jag har funkat bra". Tycker jag. Men det kanske är mer "upplysning" än "reklam" då? 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan, MariaF sade:

Möjligen om man seriöst provat något man tror på och fått de resultat man vill, så kan man få säga att "det här märket av XX tycker jag har funkat bra". Tycker jag. Men det kanske är mer "upplysning" än "reklam" då? 

Fast det låter mer som reklam ändå, tycker jag, ordvalet, formuleringen. Visst finns det alltid en gnutta tvivel kvar, men varför skulle man prisa en pasta om man vill äta LCHF? 

I många fall så har just pastan varit anledningen till att man har blivit fet, trött och sjuk. Det är billigt, neutralt i smaken och kan ätas som huvudrätt med just ingenting annat än en sås till. Barn gillar pasta så familjefriden är räddat. Vi är ju vanedjur, så många trötta föräldrar sätter en sådan måltid på repeat. Been there done that, never more! Förresten så tar inte kroppen upp proteinerna från växtriket lika bra som proteiner från djur. Vill man läka kroppen med LCHF så är det bara dumt att köpa alla dessa ersättningsprodukter som proteinpasta, proteinbröd och jada jada jada. Man lurar bara sig själv och sina nära och kära.  

• Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Katerina sade:

Fast det låter mer som reklam ändå, tycker jag, ordvalet, formuleringen.

Ja, i det här fallet, ja. Det tyckte jag med.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu får ni skärpa er, tror ni nån från garant smyger in här för att göra reklam för deras bönpasta? Snacka om paranoia.. 

Och pasta är gott, därför försöker jag hitta ett substitut som funkar någorlunda bra. Bröd  och pizza är också gott, därför försöker man hitta substitut till det med. Jag glömde bort tant-lchf snobberiet. Det är ju inte pastan som gjort folk feta, det är kolhydraterna i pastan. Nu finns det här på marknaden som ska efterlikna pasta men med mycket mindre kolhydrater. 

Hur rotfrukter i ugn skulle vara substitut för pasta vet jag inte. 

Summan av kardemmunam är att ingen här har provat det, men alla har synpunkter på varför man inte ska äta det. 

• Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha, ja, det verkade ju faktiskt som att de skickat en säljare! Vi har så många "konstiga typer" som gör inlägg mellan varven här. Några har hotat med utmärkelsen Årets Förvillare. Några veganer har försökt sälja in nåt konstigt processat. Nån snubbe visade sig ligga bakom nån tveksam undersökning... Så visst är åtminstone jag misstänksam mot ett inlägg med varunamn i rubriken och ingen egentlig fråga i inlägget, samma dag som du gick med. 

Men himla kul att du är här! Nu kan det bara bli bättre! Jättebra att du försöker hitta sätt att navigera runt, det vinner du på i långa loppet istället för att ge upp, men var gärna lite tydligare om du har en fråga kring nåt. För jag vet inte riktigt vad svaret på trådens fråga  "Har nån provat..?" skulle vara. "Ja" eller "nej", kanske..? Kanske bra med följdfrågan "Vad tyckte ni i så fall?"...?

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Undviker soja, men brukar ibland äta lite röd linspasta, gillar Kung Markattas. Funkar utmärkt till nån god sås.🙂. Annars gillar jag också nudlar, shiratake. (tror jag att de heter?)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan, Timoatatat sade:

Jag glömde bort tant-lchf snobberiet.

Tant-lchf..? Intressant diet...

• Haha 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alla gör vi våra egna val. De flesta inom det här forumet tycker nog till vardags att man ska äta det bästa av det mesta men jag tror alla har en svaghet för något som egentligen inte är LCHF men som är svårt att göra slut med för evigt.

Det är också enligt mig en stor skillnad att äta lite glutenfri bönpasta någon gång ibland i stället för att äta vetemjölspasta 3 ggr./vecka.

Om denna nödlösning får en att orka kämpa vidare med kosten så är väl det en bra lösning.

Med tanke på alla brödrecept som finns så är det väl inte värre med lite bönpasta.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag väljer aldrig dessa substitut. Jag har provat för länge sedan eftersom det var glutenfritt. Men eftersom det innehåller så mycket kolhydrater och smakar illa så är det inget för mig. Dessutom är de förhållandevis dyra produkter utan något mervärde. Jag har lämnat den sortens mat för länge sedan och saknar den ej.- Jag tycker personen som skriver inlägget har en lätt aggressivt säljande ton som inte jag heller tycker passar här på forum. - "nu får ni skärpa er..." ? Samt går till försvar för det "goda" brödet, pizzan, pastan. - Vem är du? Vad är ditt syfte? Länkar till reklam?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK @Timoatatat jag förstår att du gillar pasta och tycker att bröd är gott. På sätt och vis är det just därför som vi har samlats här på forumet. Många behöver lära sig om nackdelarna med just dessa produkter. Visst är det gott med pasta och bröd, därför finns det så många sjuka och feta människor som lider av konstant sockersug och har störd metabolism. Pasta och bröd tillverkat på fabrik tillhör i mina ögon kategorin raffinerade livsmedel som bidrar till denna epidemi av metabolt sjuklighet. Det är inte bara mängden av kolhydrater som är viktig, det är också graden av raffinering som spelar in. Hur tillverkas den här pastan? Vilka hjälpämnen används vid processen?

Om man äter bönor som de är (i rimliga mängder) och undviker andra raffinerade livsmedel kommer det dröja längre innan kroppen utvecklar någon form av sjuklighet. Om man gör det beror även på vad man äter i övrigt och hur näringstät den övriga maten är. Om man fortsätter att klänga fast vid bröd och pasta genom att välja substitut kommer vägen till tillfrisknande vara lång och mödosam.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg