Jump to content

coca cola zero ?

christinaf

Recommended Posts

snälla vad finns det i den har en disskusion med maken som säger att den borde jag kunna dricka för den innehåller inget konstigt inget socker och inga kolhydrater jag har läst på den och enligt innehållsförteckningen innehåller den inget socker och inga tillsatt sötningsmedel???? men något skit måste det vara tillsatt!!! varför är den annars söt?? kan någon förklara och hjälpa mig i denna eviga disskusion, har aldrig druckit coca cola zero och kommer inte att göra iheller för jag anser vill man tvunget ha ett glas coca cola så drick riktig cola då!! men trött på tjatet at det är helt ofarligt, det kan inte vara möjligt,

• Like 2

Cola Zero innehåller sötningsmedlet Aspartam. Det kan antingen stå Aspartam i innehållsförteckningen, eller "en fenylalaninkälla", vilket vad jag förstått hänvisar till Aspartam.

Gällande sen hur lämplig Aspartam är, både generellt och i LCHF, är omdebatterat. Personligen dricker jag Cola Zero och har inga problem med vare sig viktnedgång eller annat, men debatten är som sagt lite rörig.

Söt smak kan för vissa personer fungera som triggern till större fusk med tillhörande elände med skuldkänslor och allt möjligt negativt. Alltså, klarar du av söta drycker utan och "trilla dit", drick Cola Zero, ty det är mindre skadligt än sockerblasket. Grejar du inte  söttma, avstå gärna.

ja jag  kan förstå att man väljer zero framför vanlig cola, men det var bara att min man sa att zero är helt ofarligt alltså inte alls sötat med något och det vägrade jag tro fast det står på den att den inte är sötad, drack inte läsk innan jag började med lchf därför har jag inget behov av att dricka det idag heller när jag äter efter lchf :D

men visst kan jag sakna ett glas juice ibland men jag står ut :P

Jag smakade Cola Zero idag. Förra gången jag drack det var i maj 2012. Jag drack ca. en deciliter och Colat smakade precis som innan. Varken sötare eller osötare, än innan... vilket jag blev litet förvånad över. Jag trodde nämligen att mina smaklökar skulle ge ett annat resultat. Efter jag druckit upp glaset, var jag mer eller mindre likgilltig beträffande intrycket. Jag kände varken då eller nu sug efter mer, fast jag klassar mig hårt sockerskadat. Nu var iofs mängden relativt liten och jag kan inte sia vad som skulle hänt om jag druckit mer.  

Håll dig borta från läsk och speciellt coca cola zero. Aspartam bryts inte ens ned i naturen och därför är aspartam förbjudet i Japan exempelvis, medan Stevia inte är det (använts sedan 70-talet där).
Får jag i mig minsta lilla aspartam idag, efter att ha druckit fun light för några år sedan, får jag jätteont i magen och huvudet. Finns studier som menar på att aspartam orsakar aspartamförgiftning vid låga doser redan. Inlagring i hjärnans vävnad och kan ligga bakom fall med cancer i hjärnan.

Men bästa är om du slutar med läsk helt. Du behöver det inte. Tro mig.
Har du en sodastreamer, börja dricka vatten och kolsyra enligt tycke. En liten skvätt lime i eller så kan man ha också, är inte någon fara. Du kommer verkligen se det som en riktigt bra räddning för att greja LCHF första infasningen över månaderna. Till slut kommer du uppleva den där lilla skvätten lime som väldigt söt även också när du vant av allt socker och sötningsmedel. Så gott när det sker och allt börjar verkligen smaka något man äter!

• Like 1

Vad i den anser du vara skit och varför?

En kvalificerad gissning är alla ingredienser utom det kolsyrade vattnet:

Kolsyrat vatten, färgämne (E150d), surhetsreglerande medel (E338, E331), sötningsmedel (aspartam, acesulfam K), aromer (inkl. koffein). Innehåller en fenylalaninkälla.

• Like 3

En kvalificerad gissning är alla ingredienser utom det kolsyrade vattnet:

Kolsyrat vatten, färgämne (E150d), surhetsreglerande medel (E338, E331), sötningsmedel (aspartam, acesulfam K), aromer (inkl. koffein). Innehåller en fenylalaninkälla.

Ok, det var vad. Och varför? Och gärna med med nåt som stödjer varför, inte bara "jag tror det är dåligt"

Ok, det var vad. Och varför? Och gärna med med nåt som stödjer varför, inte bara "jag tror det är dåligt"

Googla på det.

Jag funderar lite över varför du går i försvarsställning? Är du också coca cola beroende? (Idag är det 3 veckor. När som helst ska jag sluta behöva räkna det. Tog bara ett par år efter rökningen).

Googla det? Tycker du att det är ett bra sätt att avgöra om nåt är sant? Om jag googlar LCHF och cancer så är förmodligen första träffen alla första sidor häromdagen att LCHF ger cancer, gör de att det är sant då?

Jag går inte i försvarsställning, jag har aldrig sett studier som visat att intag under RDI av nånting i light läsk är farligt för människor, därför är jag intresserad av att se vad man hittat som säger att det är farligt.

Jag dricker kanske 0,5 liter cola light 2 gånger i månaden så nej jag skulle inte säga att jag är beroende.

Håll dig borta från läsk och speciellt coca cola zero. Aspartam bryts inte ens ned i naturen och därför är aspartam förbjudet i Japan exempelvis, medan Stevia inte är det (använts sedan 70-talet där).

Får jag i mig minsta lilla aspartam idag, efter att ha druckit fun light för några år sedan, får jag jätteont i magen och huvudet. Finns studier som menar på att aspartam orsakar aspartamförgiftning vid låga doser redan. Inlagring i hjärnans vävnad och kan ligga bakom fall med cancer i hjärnan.

Men bästa är om du slutar med läsk helt. Du behöver det inte. Tro mig.

Har du en sodastreamer, börja dricka vatten och kolsyra enligt tycke. En liten skvätt lime i eller så kan man ha också, är inte någon fara. Du kommer verkligen se det som en riktigt bra räddning för att greja LCHF första infasningen över månaderna. Till slut kommer du uppleva den där lilla skvätten lime som väldigt söt även också när du vant av allt socker och sötningsmedel. Så gott när det sker och allt börjar verkligen smaka något man äter!

Du får gärna dela med dig av dina studier.

Sedan får du även dela med dig av information som säger att Aspartam är förbjudet i Japan. Här är en sida som talar emot dig.

Aspartam metaboliseras dessutom i kroppen. Sukralos däremot passerar kroppen intakt och samma sak genom våra vattenreningsverk.

Enligt wikipedia metaboliseras aspartam till två vanliga aminosyror, varav den ena essentiell, plus metanol och sedan vidare till nedbrytningsprodukter såsom formaldehyd och myrsyra. Metanol och formaldehyd är vad jag förstår riktigt dåliga nyheter för våra kroppar, och myrsyra kan vara det.

Aspartam låter inte som någon hödjare...

http://en.wikipedia.org/wiki/Aspartame#Metabolism_and_phenylketonuria:

"Upon ingestion, aspartame breaks down into residual components, including aspartic acidphenylalaninemethanol,[27] in ratio of 4:5:1 by mass[28] and further breakdown products including formaldehyde[29] and formic acid"

• Like 1

Enligt wikipedia metaboliseras aspartam till två vanliga aminosyror, varav den ena essentiell, plus metanol och sedan vidare till nedbrytningsprodukter såsom formaldehyd och myrsyra. Metanol och formaldehyd är vad jag förstår riktigt dåliga nyheter för våra kroppar, och myrsyra kan vara det.

"Upon ingestion, aspartame breaks down into residual components, including aspartic acidphenylalaninemethanol,[27] in ratio of 4:5:1 by mass[28] and further breakdown products including formaldehyde[29] and formic acid"

Liksom allt annat så är detta dosrelaterat.

Såhär skriver Wikipedia om LCHF:

"Flera svenska dietister och forskare varnar för dietens effekter på hälsan och beskriver den som "den farligaste modedieten vi haft"

Det tror jag inte du håller med om?

Varför väljer du i fallet aspartam att ha Wikipedia som grund för om du tycker det är farligt istället för den väldiga mängden undersökningar och studier som finns som tittar på om det är farligt för människan?

"Flera svenska dietister och forskare varnar för dietens effekter på hälsan och beskriver den som "den farligaste modedieten vi haft"

Varför väljer du i fallet aspartam att ha Wikipedia som grund för om du tycker det är farligt istället för den väldiga mängden undersökningar och studier som finns som tittar på om det är farligt för människan?

De ämnen som aspartam tillför är inga att jubla över, och rent farliga för människan. Wikipedia har helt rätt. Men så länge man håller sig under skadlig dos så kommer de negativa följderna inte att visas.

De ämnen som aspartam tillför är inga att jubla över, och rent farliga för människan. Wikipedia har helt rätt. Men så länge man håller sig under skadlig dos så kommer de negativa följderna inte att visas.

Det var inte riktigt min poäng dock, 10 gram koffein dör du av. Av det kan man inte dra slutsatsen att kaffe är livsfarligt

Först vill jag skynda mig och säga att man naturligtvis ska vara källkritisk. Angående metabolisering av aspartam verkar informationen på wikipedia vara korrekt.

Informationen om LCHF på wikipedia till den del du citerar ovan är ju egentligen också korrekt. Det är verkligen så att flera svenska dieter och forskare varnar för ett högt intag av mättat fett. Att denna syn är förlegad och att ett paradigmskifte verkar hålla på att ske är en annan sak. Rössner och Hellenius varnar de facto för mättat fett, så där har wikipedia ju rätt.

Jag tror det är väldigt personligt om man klarar av att dricka det eller inte. Av princip försöker jag undvika allt "onaturligt" men Coca Cola Zero var länge en av mina större laster. Nu dricker jag det bara nät jag får extremt sug efter nånting sött, utan att det triggar igång mer sötsug. Så i det fallet tycker jag faktiskt det är bra att det finns.  ;)  

Just Cola Zero är en av mina enda två laster... I perioder dricker jag lite mycket Zero. Med mycket menar jag då kanske en burk om dagen. Nu i helgen blev det dock mycket mer av någon anledning och det där med att aspartan ska vara laxerande kan jag intyga... :-)

Jag har inte märkt av någon effekt på vikten direkt av Colan. Jag skulle möjligtvis säga att den får mig att dricka mer och kanske att jag blir aningen hungrigare. Om det är inbillning eller "sanning" vet jag inte. Angående att jag dricker med så ligger väl det i linje med teorierna om "saltet" i cola som finns där för att man ska dricka mer... Jag dricker inte Zero för att bli otörstig... Jag gillar den helt enkelt!

Sen kan man tycka vad man vill om tillsatser och sånt. I detta fall ser jag mellan fingrarna...

• Like 3

Jag känner helt enkelt inte något behov av att trycka i mig färgämnen och konstgjorda sötningsmedel och aromer.

Jag föredrar mat så som den är, med sin egen färg och sina egna naturliga aromer.

Inte konstigare än att jag föredrar den riktiga solen framför solarium, eller att gå barfota på riktigt gräs istället för en plastmatta.

• Like 1

Metanol bildas även vid nedbrytning av apelsinjuice, vilket i och för sig inte är en LCHF-dryck. Men aspartam beskylls för mycket som bara är skitsnack. 

Man kan hitta många ämnen i livsmedel och i våra kroppar. Men hur farligt det är beror lite på dosen. 

I mina ögon finns det inga klara fall eller bevis som styrker alla teser om hur farligt aspartam är, det mesta verkar vara anektdoter och lösryckta citat från våra vänner på aftonbladet och expressen. 

Att man sedan har en inställning mot sötsmak och läsk är en sak, men att pracka på andra sina övertygelser ser jag bara som ett jobbigt beteende som i själva verket bottnar i någon slags bitterhet. 

Jag äter stevia/sukrin-sötat bröd och dricker aspartamsötad cola varje dag. Mig veterligen har jag inga problem med hälsan och jag har aldrig haft några problem med att vara i ketos. Dessutom under den perioden jag tappade över 20 kg så drack jag stora mängder cola zero/light. Ska jag tolka det som att man går ner i vikt av aspartamsötad läsk? För tydligen är det ju så man drar slutsatser i större delen av LCHF-amatörernas värld.

Jag känner helt enkelt inte något behov av att trycka i mig färgämnen och konstgjorda sötningsmedel och aromer.

Det är helt OK att man personligen undviker vissa ämnen, en annan sak att hävda att vissa livsmedel är fulla av skit.

Jag känner inget behov av att trycka i mig stora mängder mättat fett men om någon frågade mig om smör skulle inte jag svara att det är fullt av skit för det.

Metanol bildas även vid nedbrytning av apelsinjuice, vilket i och för sig inte är en LCHF-dryck. Men aspartam beskylls för mycket som bara är skitsnack. 

Man kan hitta många ämnen i livsmedel och i våra kroppar. Men hur farligt det är beror lite på dosen. 

I mina ögon finns det inga klara fall eller bevis som styrker alla teser om hur farligt aspartam är, det mesta verkar vara anektdoter och lösryckta citat från våra vänner på aftonbladet och expressen. 

Att man sedan har en inställning mot sötsmak och läsk är en sak, men att pracka på andra sina övertygelser ser jag bara som ett jobbigt beteende som i själva verket bottnar i någon slags bitterhet. 

Jag äter stevia/sukrin-sötat bröd och dricker aspartamsötad cola varje dag. Mig veterligen har jag inga problem med hälsan och jag har aldrig haft några problem med att vara i ketos. Dessutom under den perioden jag tappade över 20 kg så drack jag stora mängder cola zero/light. Ska jag tolka det som att man går ner i vikt av aspartamsötad läsk? För tydligen är det ju så man drar slutsatser i större delen av LCHF-amatörernas värld.

Vill bara påpeka att jag i två senare poster i denna tråd förklarat mig enig med att den eventuella farligheten är dosberoende. Fast jag vill nog insistera att aspartam och stevia inte låter som någon höjdare  :)

Det är helt OK att man personligen undviker vissa ämnen, en annan sak att hävda att vissa livsmedel är fulla av skit.

Jag känner inget behov av att trycka i mig stora mängder mättat fett men om någon frågade mig om smör skulle inte jag svara att det är fullt av skit för det.

Fast nog finns det väl något i egenskaperna hos ämnen som fenylanalin, metanol, formaldehyd o myrsyra som gör att man faktiskt kan kalla dem "skit"? (Dock alltså att skit i små mängder är ok...)

• Like 1

Det är väl snarare en fråga om hur det påverkar en i längden. jag är själv mycket skeptiskt till allt vad processerad mat heter och jag tror ingen säger i mot mig att coca cola i alla former faller i den kategorin. Men om man känner att man fortfarande mår bra med att dricka cola/äta sötningsmedel så kan jag inte se något hinder med det, jag gör det ju själv i vissa fall.

Alla har tillgång till vad som har skrivits om cola light och sötningsmedel och jag tror vi alla nog är gamla nog att tolka dem som vi vill och göra ett informerat beslut ;)   

Du får gärna dela med dig av dina studier.

Sedan får du även dela med dig av information som säger att Aspartam är förbjudet i Japan. Här är en sida som talar emot dig.

Aspartam metaboliseras dessutom i kroppen. Sukralos däremot passerar kroppen intakt och samma sak genom våra vattenreningsverk.

Exakt var står det att det är aspartam i de där produkterna? Stevia används som sötning i stor utsträckning och används i nästan 50%-ig utsträckning bland sötningsmedel i Japan.

Om Aspartam blivit godkänt måste det vara rätt nyligen det hänt i så fall.

Det många inte vet om Aspartam är att det är genetiskt modifierat. Om jag säger Monsanto så förstår de flesta här att Aspartam med all säkerhet inte är säkert och hälsosamt på konsumentmarknaden.

Själv använder jag Fun Light med aspartam för att ta kål på samhällen med myror som årligen invaderar mitt växthus. Mycket framgångsrikt gift, bättre än allt annat jag testat - och mycket billigare än myrr!

Men om man känner att man fortfarande mår bra med att dricka cola/äta sötningsmedel så kan jag inte se något hinder med det, jag gör det ju själv i vissa fall.

Jag citerar nog inte rätt inlägg nu men när jag snackar upp cola light så gör jag det i förhållande till vanlig cola, inte med t.ex vatten.

Jag tycker alltså det är bättre att dricka vatten än cola light men jag tycker det är bättre att dricka cola light än vanlig cola.

Sen skall tilläggas att det är för en normalsvensson.

En person som tränar väldigt mycket kan dricka mycket mer cola utan de negativa effekter som en icke tränande människa får.

En person som tränar väldigt mycket kan dricka mycket mer cola utan de negativa effekter som en icke tränande människa får.

Nyfiken på hur du tänker då? När det gäller glukosdelen i sockret är jag med dig att de negativa effekterna mildras av att en hög förbränning, men fruktosdelen måste metaboliseras i levern och borde kunna nå giftig nivå även om man förbrukar mycket energi på träning, tänker jag. Eller finns det något i träning som mildras fruktosens giftighet?

Håller med vatten är bättre än cola light/zero men någon gång ibland.. kanske varannan månad om inte ännu mer sällan tycker jag gott och väl man kan dricka lite cola zero.... dock inte varje dag.. och jag väljer cola zero och light framför vanliga cola.. eller ja vanlig cola kommer jag aldrig dricka igen i vilket fall som helst :)

Jag citerar nog inte rätt inlägg nu men när jag snackar upp cola light så gör jag det i förhållande till vanlig cola, inte med t.ex vatten.

Jag tycker alltså det är bättre att dricka vatten än cola light men jag tycker det är bättre att dricka cola light än vanlig cola.

Sen skall tilläggas att det är för en normalsvensson.

Första stycket var väldigt bra skrivet, tycker jag (det andra har jag ingen åsikt om). Om man dricker lite light-läsk då och då, så är väl inte det hela världen. Många av oss dricker alkohol ibland (och kanske inte bara ett glas rött till maten) - och det gör vi ju inte av hälskoskäl  ;) utan för att det tillför något extra som vi vill unna oss just då. 

Själv använder jag Fun Light med aspartam för att ta kål på samhällen med myror som årligen invaderar mitt växthus. Mycket framgångsrikt gift, bättre än allt annat jag testat - och mycket billigare än myrr!

Är det där verkligen sant?

Hörde på radion för ett tag sedan en person som också "hört" att Fun light skulle vara bra mot myror, så han försökte med det, allt slutade med att han hade mer myror ännågonsin... ;-)

Exakt var står det att det är aspartam i de där produkterna? Stevia används som sötning i stor utsträckning och används i nästan 50%-ig utsträckning bland sötningsmedel i Japan.

Om Aspartam blivit godkänt måste det vara rätt nyligen det hänt i så fall.

Det många inte vet om Aspartam är att det är genetiskt modifierat. Om jag säger Monsanto så förstår de flesta här att Aspartam med all säkerhet inte är säkert och hälsosamt på konsumentmarknaden.

Här t.ex.

現在、国内で幅広い食品に甘味料用途として利用が進む高甘味度甘味料は、アスパルテーム、ステビア、スクラロース、アセスルファムKの4製品。

Och vad får dig egentligen att tro att aspartambruk i Japan var förbjudet tills nyligen? 

Kul för dig att du använder Fun Light till att döda myror med. Jag har kakao i skafferiet, detta skulle jag säkerligen kunna ta död på samtliga mina husdjur. 

• Like 1