Bengt Nilsson Posted May 28, 2019 Share Posted May 28, 2019 Den här korta föreläsningen tar upp varför missbruk/beroende uppstår, lyssna gärna på den: Johann Hari - Everything you think you know about addiction is wrong https://www.ted.com/talks/johann_hari_everything_you_think_you_know_about_addiction_is_wrong 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katerina Posted May 29, 2019 Share Posted May 29, 2019 Javisst, "all we need is love". Johann Haris perspektiv är naturligtvis berömvärd och mänsklig, dvs hur man på bästa sätt räddar sina nära och kära undan droger, med morot eller piska? Han förespråkar moroten och vill ge människan mening med tillvaron. I den bästa av alla världar skulle varje medlem i samhället kunna dra sitt strå till stacken och känna att han/hon gör meningsfull insats. Nu är det ju så att vi är människor och världen vi skapar är inte den bästa. Vi vill tjäna pengar på varandra i det samhället vi har skapat. Om man utvärderar vilken produkt man ska som företag satsa på så är olika sorts droger är de absolut bästa alternativen, man är säker att kunden kommer tillbaka och för företaget innebär det en tryggad framtid. Kan man hålla dem legala och tona ner nackdelarna så har företaget sin dröm om rikedomen tryggad. Så fungerar det för många läkemedel. Så fungerar det för socker. Tyvärr bygger det också på att vi är vanedjur och har mycket svårt att bryta våra vanor. Jag tänker ofta tillbaka på hur jag själv har resonerat när jag bjöd mina söner på bullar och godis. Det gjorde jag ju av kärlek och vilja att ge dem något gott, något de tyckte om. Tyvärr kan även kärlek utan kunskap vara en förödande kraft. Jag har sett alkoholmissbrukare på nära håll. De kan ha mening med tillvaron, en familj, ett jobb och socialt nätverk och ändå fortsätter de missbruka. De kan också hålla sig borta från drogen under vissa perioder och ändå få återfall senare. Drogerna har en kemisk komponent som vissa av oss är svagare för än andra och de kan bryta sönder en kropp. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts