Jump to content

Summercat

Recommended Posts

Spenat,

Jag älskar spenat och hade tänkt att ha spenatsoppa som frukost  och göra 4 portioner på en gång. Har tidigare hört att just med spenat så kan man inte spara tillagad spenat till dagen/dagarna efter. Någon som vet om man kan frysa ner soppan och sedan tina upp den eller hur ska man gå tillväga.

• Like 1

Guest jala
3 timmar sedan, Summercat sade:

Spenat,

Jag älskar spenat och hade tänkt att ha spenatsoppa som frukost  och göra 4 portioner på en gång. Har tidigare hört att just med spenat så kan man inte spara tillagad spenat till dagen/dagarna efter. Någon som vet om man kan frysa ner soppan och sedan tina upp den eller hur ska man gå tillväga.

Frys ner och spara tills du blir sugen nästa gång.

Välkommen till forumet, Summercat!

Visst kan du frysa soppan! Jag gissar att du tänker på att nitrat kan bli nitrit? Vad jag förstår kan du spara om du kyler den snabbt för processen med omvandling går fortare i rumstemperatur. Däremot brukar man rekommendera att inte värma flera gånger så vill du vara säker så frys i portionsförpackningar.

• Like 2

Guest Tureborgaren

Livsmedelsverket:  https://fragor.livsmedelsverket.se/org/livsmedelsverket/d/varma-mat-med-spenat-i/

"Det går bra att värma upp maträtter med spenat i en andra gång. Även gravida kan äta mat med spenat i som värmts upp, men däremot inte spädbarn.

Snabb nedkylning är bäst
Om man vill spara en maträtt med spenat bör man kyla den snabbt efter tillagningen, till exempel att den får svalna i vattenbad och sedan flyttas till kylskåp eller frys.

Nitrat kan omvandlas till nitrit
Spenat innehåller nitrat som kan omvandlas till nitrit av bakterier när den förvaras länge i rumstemperatur. Den mängd nitrit som bildas vid nedkylning är liten under förutsättning att nedkylningen gjorts på rätt sätt.

Matmyt
Livsmedelsverket får ofta frågan om det är farligt att återuppvärma maträtter med spenat i eftersom spenat innehåller förhållandevis mycket nitrat. Då ombildningen av nitrat till nitrit är liten är det ingen fara att värma upp maträtter med spenat i igen.

Inte gröna bladgrönsaker till spädbarn
Spädbarn, upp till ett års ålder, bör inte äta spenat eller andra gröna bladgrönsaker på grund av risken med nitrit. Spädbarn kan inte bryta ner nitrit på samma sätt som äldre barn och vuxna."