JennyZ

Blodsockret stiger inte alls

Recommended Posts

Hej!

Är det vanligt att blodsockret inte stiger överhuvudtaget när man äter? Äter någorlunda strikt lchf (15-20g kolhydrater/dag)

Har märkt de senaste dagarna att jag ligger på 4.2 i blodsocker konstant, går varken upp eller ner.

Fundersam! 🙃

• Förvirrad 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan, JennyZ sade:

Hej!

Är det vanligt att blodsockret inte stiger överhuvudtaget när man äter? Äter någorlunda strikt lchf (15-20g kolhydrater/dag)

Har märkt de senaste dagarna att jag ligger på 4.2 i blodsocker konstant, går varken upp eller ner.

Fundersam! 🙃

Hur mäter du blodsockret?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 timmar sedan, JennyZ sade:

Är det vanligt att blodsockret inte stiger överhuvudtaget när man äter?

Inte jättevanligt, risken finns att du antigen är ung eller helt frisk, det tredje är att det är fel på din mätare?

Oandrasidan så är knappast 4,2 något tecken på hypoglykemi iallafall.

Personligen rekommenderar jag att man mäter blodsocker minst en gång i halvtimmen.. förutom under natten då man bör sova.

Har man så gjort så är det vanligaste att blodsocker åker upp och ner.

Sen så ger man f*n i blodsocker och mäter HBA1c i stället, typ en eller två gånger per år.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mäter blodsockret på min mätare jag fått från vårdcentralen.

Åt Prednisolon under 2 månaders tid i början av året samtidigt som jag inte åt lchf och det resulterade i ett blodsocker på 18.7. Prednisolon är ju kraftigt blodsockerhöjande också, men sjukvården ansåg att jag fått diabetes typ 2 så därav mätare. Jag började direkt på strikt lchf och sockret blev istället runt 10-12 efter jag intagit medicinen.

Efter jag slutat med kortisonet hade jag normalt blodsocker inom en vecka, och ligger nu nästan alltid på 4.2. Brukar mäta innan måltid och ca 1 timme efter, och har sett ett par dagar att det legat på samma värde.

Ska testa mäta oftare idag och se!

HbA1c låg i slutet av min medicinering på 68, men det ligger nu på 35.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
23 timmar sedan, JennyZ sade:

Efter jag slutat med kortisonet hade jag normalt blodsocker inom en vecka, och ligger nu nästan alltid på 4.2. Brukar mäta innan måltid och ca 1 timme efter, och har sett ett par dagar att det legat på samma värde.

Bra så, det tyder på att det var biverkan av kortisolet.

Ska testa mäta oftare idag och se!

Strunta i det, det var mest en ironisk kommentar, dvs hur vet du egentligen hur ditt blodsocker varierar under dygnet?

Jag har testat.. och det går upp och ner av helt naturliga orsaker.

Dvs skillnaden är om det är kroniskt högt, det får man bättre svar på genom HBA1c!

Jag började direkt på strikt lchf och sockret blev istället runt 10-12 efter jag intagit medicinen.

Inte ens 10-12 är några större problem postprandialt, så länge HBA1c ligger på 35!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Apropå kortison och förhöjt blodsocker, så har jag en väldigt gammal katt som fick det under en period(p.g.a inflammationer). Det var värsta mirakelmedicinen för sjuka gammelkatten och jag ville såklart att hon skulle få mer kortisonsprutor. Veterinären vägrade, med motiveringen att risken för att utveckla diabetes var alldeles för hög samt för stora risker med förhöjd blodsocker på ett litet djur.

Tycker det är heltokigt att veterinärer är mer restriktiva och försiktiga vad gäller mediciner och biverkningar, än våra svenska läkare som pysslar med människor haha. Jag känner ju folk som gått på kortison i 15-20 år och har en massa biverkningar från det som benskörhet&frakturer, diabetes med mera. Medan katten bara fick ta det i några månader, sen ansågs det för riskabelt. 

Men kanske har man inget val vid vissa inflammationssjukdom och måste käka kortison livet ut? 

• Gilla 5
  • Tack! 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg