Zeb7337bez Posted June 4, 2019 Share Posted June 4, 2019 Hej för dryga ett och ett halvt år sedan bestämde jag mig för att testa lchf. Jag vägde nog några kg över hundra (hade ingen våg) men midjemått var 115. Jag körde strikt och undvek allt var kolhydrater var. Mitt mål var att köra ett år utan pasta, öl, godis och bröd( andra halvåret blev det dock några kebabrullar så lite bröd blev det. Kilon rasade och efter ett drygt halvår var jag på låga 70. Pendlade på dagsform på 72-74. ( köpte en våg:) Jag höll sedan denna vikt ett år. När ett år hade gått började jag så smått äta lite bröd, pasta och godis. Ett halvår senare hade vikten blivit ca 82-84 ville då tillbaka på medium 70 och började igen med lchf. Nu har jag hållit på sedan påsk, så ca en och halv månad och vågen står still. En bra dag ligger jag på 81 men det kan lika gärna stå 83,5 på vågen. Jag är lika duktig som förut med att undvika kolhydrater och jag har heller inget stillasittande jobb så jag går över 10000 steg varje dag. Så mina frågor. Tar det längre tid att komma igång med förbränning en andra gång man kör Lchf? Någon som har haft liknande upplevelser? någon som har några andra tips till mig så jag åter igen når det sköna 70 talet. ( är en bit över 40) När jag ändå skriver så kan jag ge ett mattips broccoli/ blomkålsmos med feta och chili. koka grönsakerna i saltat vatten, mixa dem sedan med chilliflakes, fetaost, en klick cream fraise och en skvätt vinäger. Mums passar fint till en köttbit:) 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sosmal Posted June 4, 2019 Share Posted June 4, 2019 Läs Lindhas blogg, hon har mycket nyttigt om andra resan. http://halvalindha.se/ 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 4, 2019 Share Posted June 4, 2019 2 timmar sedan, Zeb7337bez sade: Hej för dryga ett och ett halvt år sedan bestämde jag mig för att testa lchf. Jag vägde nog några kg över hundra (hade ingen våg) men midjemått var 115. Jag körde strikt och undvek allt var kolhydrater var. Mitt mål var att köra ett år utan pasta, öl, godis och bröd( andra halvåret blev det dock några kebabrullar så lite bröd blev det. Kilon rasade och efter ett drygt halvår var jag på låga 70. Pendlade på dagsform på 72-74. ( köpte en våg:) Jag höll sedan denna vikt ett år. När ett år hade gått började jag så smått äta lite bröd, pasta och godis. Ett halvår senare hade vikten blivit ca 82-84 ville då tillbaka på medium 70 och började igen med lchf. Nu har jag hållit på sedan påsk, så ca en och halv månad och vågen står still. En bra dag ligger jag på 81 men det kan lika gärna stå 83,5 på vågen. Jag är lika duktig som förut med att undvika kolhydrater och jag har heller inget stillasittande jobb så jag går över 10000 steg varje dag. Så mina frågor. Tar det längre tid att komma igång med förbränning en andra gång man kör Lchf? Någon som har haft liknande upplevelser? någon som har några andra tips till mig så jag åter igen når det sköna 70 talet. ( är en bit över 40) När jag ändå skriver så kan jag ge ett mattips broccoli/ blomkålsmos med feta och chili. koka grönsakerna i saltat vatten, mixa dem sedan med chilliflakes, fetaost, en klick cream fraise och en skvätt vinäger. Mums passar fint till en köttbit:) Både nej och ja, första gången är man som regel maximalt motiverad, sen så lär man sig så småningom lite nya recept. Och då kan det hampa sig att man börjar äta mer än vad man egentligen behöver/fler gånger om dagen än vad man behöver. iallafall jag börjar från början det första man förlorar i början är vatten, det funkar som motivation, iomed att det som regel ger utslag på vågen, så då kör man ett tag till.. likaså gäller midjemåttet! Dvs så småningom tycker man att det funkar oså lägger man så småningom till både det ena och det andra.. vi har alla varit där. Till slut är man tebacks där man började. Såå.. nääe, det är i princip inte svårare andra gången om man är frisk och det inte gått 20-50 år sedan förra gången! Utan det handlar oftast om att man första gången är extra petig.. man vågar knappast titta på en skiva bröd! iallafall skall jag avslöja två hemligheter för dig, den första är iallafall om man är hyfsat frisk, det är kalorierna som spelar roll, nr2, hur ofta man äter per dag, för LCHF är kaloririk mat, men det är nästan omöjligt att på 1-2 måltider per dag att äta för mycket, iomed att det tar tid, man blir proppmatt, mättnaden varar väldans länge, så oavsett om omgivningen vill äta 5 eller 6 gånger per dag så är man fortfarande proppmätt/ohungrig! Det häner oxå att man bara äter en måltid per dag, (5:2) vissa hoppar över att äta någon dag då och då, (fasta)! 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zeb7337bez Posted June 4, 2019 Author Share Posted June 4, 2019 1 timme sedan, Zepp sade: Både nej och ja, första gången är man som regel maximalt motiverad, sen så lär man sig så småningom lite nya recept. Och då kan det hampa sig att man börjar äta mer än vad man egentligen behöver/fler gånger om dagen än vad man behöver. iallafall jag börjar från början det första man förlorar i början är vatten, det funkar som motivation, iomed att det som regel ger utslag på vågen, så då kör man ett tag till.. likaså gäller midjemåttet! Dvs så småningom tycker man att det funkar oså lägger man så småningom till både det ena och det andra.. vi har alla varit där. Till slut är man tebacks där man började. Såå.. nääe, det är i princip inte svårare andra gången om man är frisk och det inte gått 20-50 år sedan förra gången! Utan det handlar oftast om att man första gången är extra petig.. man vågar knappast titta på en skiva bröd! iallafall skall jag avslöja två hemligheter för dig, den första är iallafall om man är hyfsat frisk, det är kalorierna som spelar roll, nr2, hur ofta man äter per dag, för LCHF är kaloririk mat, men det är nästan omöjligt att på 1-2 måltider per dag att äta för mycket, iomed att det tar tid, man blir proppmatt, mättnaden varar väldans länge, så oavsett om omgivningen vill äta 5 eller 6 gånger per dag så är man fortfarande proppmätt/ohungrig! Det häner oxå att man bara äter en måltid per dag, (5:2) vissa hoppar över att äta någon dag då och då, (fasta)! Tänkte mer på Om kroppen reagerar annorlunda när man kör en ny omgång lchf. Sorry om jag var otydlig. När jag sätter den sidan till är jag väldigt strikt/hård... Jag är lika tuff nu som jag var i förra resan. Därav undringen varför kroppen inte reagerar på samma sätt Men i förra resan fick jag ett tag aceton smak( ketos) och som du beskriver en stor mättnads känsla och inte så hungrig . nu ingen ketos, blir heller ej så mätt när jag äter äter vardagar bara en gång om dagen , nån gång per helg. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 4, 2019 Share Posted June 4, 2019 2 timmar sedan, Zeb7337bez sade: Tänkte mer på Om kroppen reagerar annorlunda när man kör en ny omgång lchf. Sorry om jag var otydlig. När jag sätter den sidan till är jag väldigt strikt/hård... Jag är lika tuff nu som jag var i förra resan. Därav undringen varför kroppen inte reagerar på samma sätt Men i förra resan fick jag ett tag aceton smak( ketos) och som du beskriver en stor mättnads känsla och inte så hungrig . nu ingen ketos, blir heller ej så mätt när jag äter äter vardagar bara en gång om dagen , nån gång per helg. Det värsta som jag kan tänka mig som kan hända när man kör en andra omgång är att kroppen har anpassat sig och är betydligt mer beredd på att vad som hända skall? Då tappar man som regel inte lika mycket vatten iallafall. Oså finns det andra bieffekter, dvs förmodligen har du uppdaterat dina recept, dvs de är lite mer LCHF, så kroppen är lixom vanare, inga nybörjarbonusar.. inte ens acetonandedräkt eller hur lång mättnad som helst på grund av allt fett. Oså kan jag nämna det motsatta, dvs CBS, Cronic Banting Syndrom, dvs efter 64 omgången så funkar det inte längre, (dvs det funkade inte de andra omgångarna heller) finns de som menar att det handlar om att man minskat sin ämnesomsättning.. grejen är att det inte finns något stöd för detta.. utan det ligger mer på det mentala planet. Oså till faktum, vem som helst kan gå ner i vikt hur lätt som helst, det handlar bara om att minska kaloriintaget, väldigt få kan fortsätta på samma sätt, iallafall om man valt fel kost. Alla som bantar/kalorireducerar kommer i ketos oavsett kost.. finns inga andra sätt att bli av med fettvikt.. förutom fettsugning. Dvs utan fettsugning så måste man förbränna fettet, det är där LCHF kommer in, det gynnar fettförbränning! Dvs kroppen förbränner det du äter, och sen så handlar det sen mer om homeostas och mental kontext. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted June 5, 2019 Share Posted June 5, 2019 7 timmar sedan, Zeb7337bez sade: Tänkte mer på Om kroppen reagerar annorlunda när man kör en ny omgång lchf. Så kan det vara, ja. Jag har ingen källa på det mer än ett otal frågor och upplevelser om samma sak här i forumet och på andra ställen. Oavsett metod du tillämpar, även t ex viktväktarna kan ge det resultatet. För varje gång vi jojobantar så blir kroppen mer och mer envis. Exakt varför det händer har jag inte fördjupat mig i. Sedan drabbas inte alla av det och då kan man ju också fundera över vad det beror på. Håll ut! 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elinor Posted June 7, 2019 Share Posted June 7, 2019 Väldigt många upplever att det blir svårare att gå ner i vikt, för varje gång man trillar dit och går upp alla kilona igen. Men är inte ett problem exklusivt för LCHF, utan något som gäller alla viktminskningsmetoder, till och med träning. Kroppen lär sig vad som komma skall och börjar parera och hushålla med energi. Kanske för att viktminskning är dåligt från ett biologiskt överlevnadsperspektiv. En annan faktor är åldrandet, dvs första gången man körde diet, var man yngre och hade bättre förutsättningar. Det enda som inte verkar ge dessa effekter i stor grad är viktminskningen via magsäcksoperation. Troligen för att förloppet är onaturligt, då matsmältningssystemet rubbas av att magsäcken kopplas bort och tarmar monteras om. Men med tanke på risker och komplikationer, så känns denna "fördel" d.v.s lägre metabol påverkan, rätt irrelevant. Men vore ju onekligen intressant att veta varför vissa får permanenta handikapp av sin viktnedgång medan andra inte berörs nämnvärt. Kanske har det att göra med hur länge man håller på samt hur många kilon man droppar? Personer som sysslar professionellt med t.ex fitness, håller ju också på och jojo-bantar när de "bulkar" och "deffar" flera gånger per år. Visserligen får de lägre ämnesomsättning och negativ hormonell påverkan, när de bantar inför tävling, men när de börjar äta vanligt igen så återgår allt till det normala. Frågan är vad man kan göra om man dras med negativa konsekvenser från tidigare viktnedgång? Kanske finns ngn mer kunnig på ämnet? Men i övrigt får man nog acceptera att det krävs mer tålamod, blir tuffare och inte längre räcker att bara "njuta" hämningslöst av den goda LCHF maten haha. Får äta mindre portioner eller mer sällan, köra striktare metoder, fettbrännande aktiviteter på tom mage och annat som är mindre skoj. 2 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 7, 2019 Share Posted June 7, 2019 The Chronic Dieting Syndrome: Metabolic and Behavioural Characteristics. McCargar LJ1, McBurney RF. Abstract The chronic dieting syndrome has been described as a situation in which a person is overly focused on dieting, but has nonpathological psychological function. At any given time, an estimated 50% of North American women are participating in some type of dieting behaviour. In this study, energy metabolism and lifestyle behaviours were investigated in 172 women who met the criteria for the chronic dieting syndrome. The following measurements describe the study participants (mean SD): height, 163.2 6.0 cm; weight, 80.3 16.3 kg; age, 39.4 7.0 years; resting energy expenditure (REE), 1352 196 kcal/day (92% of predicted). Frequently reported behaviours and attitudes included regular physical activity (73%) and dissatisfaction with body size and shape (78%). Those who started dieting at an early age (= 16 years, n = 90), which implies greater chronicity, were compared with those who started dieting later (> 16 years, n = 82) (p < 0.001). The two groups' metabolic and behavioural characteristics did not differ. Over 21 years, restrictive eating behaviours had become the norm for these women, in spite of limited success at weight loss. The REE appeared to be reduced in only a small subset. Dvs REE är Resting Energy Expenditúre, dvs ämnesomsättningen! Dvs deras ämnesomsättning i vila noggranare bestämt. Dvs om man skall prata om någon form av energy expenditure så kommer vi osökt in på Total Energy Expenditure! Dvs hur mycket man gör av med per dag, även detta är rätt komplicerat iomed att det visat sig att de som tränar inte gör av med mer än de som inte tränar.. per dag! Nu blidde det jättekomplicerat, dvs det visar sig att de som tränar slappar mer efter träningen än de som inte tränar.. dvs det är en normal återhämtning och normal balans för kroppen som vill återställa sitt normala tillstånd/dvs vad den är van vid.. i värsta fall ökar hungern. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted June 9, 2019 Share Posted June 9, 2019 Jag tror anledningen till att man blir förvånad över att det fungerar olika från gång till gång är att man har någon sorts förenklad bild av att en människa drivs av någon sorts mekanisk relativt lättberäknad process som en bil. Men bara för att blanda in helt andra faktorer än det vi oftast diskuterar här, om man känner sig lycklig eller olycklig, om man sover mer eller mindre, om man är mer eller mindre stressad, o s v, allt detta spelar roll. Det är ju egentligen nästan lite naivt och tro att varje "bantningsrunda" fungerar likadant. Men du verkar ha ganska lätt att vara konsekvent, äta strikt och fasta, det kommer att ge resultat. Gör det inte det så kan du alltid öka fettmängden ytterligare och äta ännu mera sällan. Det svåraste är egentligen sen att äta på ett sånt sätt att man håller vikten relativt konstant över tid... det är nog för de flesta av oss den riktigt stora utmaningen. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 13, 2019 Share Posted June 13, 2019 On 2019-06-09 at 08:58, HelgeK sade: Men olika dieter har olika effekter. Det är den grejen vi som är Pro LCHF vill framhålla! Dvs det finns hur många dieter som helst.. med olika syften.. iallafall allt man äter påverkar homeostasen/kroppens hormoniella balans.. och då kommer vi lite osökt in på LCHF; Dvs om man är överviktig/obese/diabetiker/har metabolt syndrom.. så behöver man som regel uppreglera sin fettoxidationsförmåga! Då kan man antingen banta/kalorireducera eller gynna en fettoxidatinsförmåga, dvs man behöver ställa om kroppen till att i huvudsak använda fett som energikälla.. lätt som en plätt, börja med LCHF. Meen, det funkar liknande med strikt kalorirestriktion, dvs kroppen kommer att gå över till att förbränna fett, förhoppningsvis de där extra kilona. Nackdelen med bantning/strikt kalorirestriktion utan att ändra kost är främst.. att man inget lärt sig! Iallafall om man vill ha lite mer bestående resultat, så gäller att man lär om.. ju mer åren går ju besvärligare blir det! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts