MariaF Posted June 4, 2019 Share Posted June 4, 2019 Det finns ett proteinpulver, baserat på hampa mm, som innehåller alla 20 essentiella aminosyror. Den enda produkten i sitt slag, vad jag förstår. Är man orolig för att man inte ska få allt genom kosten eller vill begränsa legymer pga av lektiner eller annat kan detta vara av intresse (eller om man tränar hårt). FRIWAY GROW heter det. Jag kan konstatera att det inte är gott men man kanske kan blanda i kokosmjölk med kakao eller nåt..? Hemsidans innehållsförteckning är i skrivandes stund inte som den på burken så jag länkar inte. Det säljs av flera olika nätbutiker, har jag sett. GROW är ett vegetabiliskt hampaprotein som innehåller 55,5 % protein och samtliga 20 aminosyror vilket är unikt för vegetabiliska produkter. Förutom hampa innehåller det alfalfa, korngräs och råggräs. Dessutom har D3-vitamin tillsats som är bra för immunförsvaret, kardiovaskulära funktioner och muskeluppbyggnad. GROW Powder är vattenlösligt och kan blandas i smoothies, shakes eller gröna drinkar. De människor som har matsmältningsproblem, äter felaktig kost, har dåliga gener eller lider av stress och överbelastning kan ha svårt att bryta ner proteiner till fria aminosyror. I våra studier såg vi att detta vegetabiliska protein var bättre och enklare för våra kunder att tillgodogöra sig av och de upplevde också själva att effekten var bättre än med andra produkter. Dosering 1 msk (15ml) 3 ggr/dag, tränar du hårt är det bra att äta mer. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 4, 2019 Share Posted June 4, 2019 Eh, bara för att det innehåller alla essentiella aminosyror så är det inte säkert att innehållet har rätt proportioner! Enklast är att äta kött iomed att andra djur innehåller aminosyrorna i rätt proportion. Dvs deras kött är uppbyggt av samma essentialla aminosyror som vi behöver äta, dvs de som är essentiella, ät hellre för mycket kött än för lite iomed att vi kissar ut överskottet. Dvs de som är essentiella går in i proteinsynten de andra typ glukogena används som energi..likaså de ketogena! Dvs nästan alla andra vertebrater är uppbyggda på liknande sätt.. hampa och andra växter är uppbyggda på annat sätt. Iallafall så har jag fått för mig att bajlväxter och Chifrön osv har till minstingen alla essentiella aminosyror, men i varierande grad samt i varierande grad även kolhydrater i alla dess former, även snabba sådana i hög utsträckning. "Proteinkvalitet Fullvärdigt protein innebär inte bara att alla essentiella aminosyror finns med. Nästan alltid förekommer samtliga aminosyror, men någon eller några av de essentiella aminosyrorna finns i för liten mängd för att proteinet ska tas upp optimalt. Ibland nämns Protein Digestibility-Corrected Amino Acid Score (PCDAAS) eller Digestible Indispensable Amino Acid Score (DIAAS) i samband med fullvärdigt protein (FAO/WHO 1990; FAO 2013). Både PCDAAS och DIAAS är mått på proteinkvalitet där man förutom innehållet av aminosyror tagit hänsyn till hur väl de digereras. WHO definierar ”good quality protein” som protein med ett PDCAAS-värde på 1 eller högre . Det kan översättas till fullvärdigt, men vi använder oftare begreppet bra proteinkvalitet. De flesta animaliska livsmedel har hög proteinkvalitet. Två livsmedel med låga PDCAAS kan kombineras och tillsammans ge en högre proteinkvalitet. Att komplettera en vegetarisk måltid bestående av ris och grönsaker med en mycket liten mängd fisk, ägg, eller kött, höjer måltidens proteinkvalitet (Abrahamsson 2016)." https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/protein Menna hur krongligt skall det bli, skall man behöva ta hänsyn till sammansättning och digesterbarbarhet/upptagningsförmåga.. man har väl för sjutton fullt sjå med att handla/laga mat och sätta den på bordet när barnen kommer från skolan! Dvs mitt tips.. wrap everything in bacon to be safe! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted June 4, 2019 Author Share Posted June 4, 2019 18 minuter sedan, Zepp sade: Enklast är att äta kött Nu är ju denna del av forumet avsett för att hjälpa den som oavsett anledning VILL äta vegetariskt så vi behöver ju inte ens blanda in kött, eller..? 2 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 4, 2019 Share Posted June 4, 2019 2 timmar sedan, MariaF sade: Nu är ju denna del av forumet avsett för att hjälpa den som oavsett anledning VILL äta vegetariskt så vi behöver ju inte ens blanda in kött, eller..? Lite otydlig rubrik i så fall? Annars så har jag inget problem med att vegetarianer optimerat sitt essentiella proteinintag. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted June 5, 2019 Author Share Posted June 5, 2019 5 timmar sedan, Zepp sade: Lite otydlig rubrik i så fall? När man skapar ett nytt ämne får man välja i vilken del av forumet man vill lägga inlägget. Rubriken på forumdelen är Allmänt om LCHF/LCHF för vegetarianer.... Det var ju här vi skulle diskutera det vegetariska utan den typ av diskussioner vi haft med Johan m fl på andra ställen. Jag hittade en produkt som skulle kunna vara ett alternativ till legymer och ville dela med mig om det. 6 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted June 6, 2019 Share Posted June 6, 2019 Hur är det med gluten i korn- och råggräs? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted June 9, 2019 Share Posted June 9, 2019 On 2019-06-06 at 12:38, Erik 2 sade: Hur är det med gluten i korn- och råggräs? Har för mig att jag läst att glutenet sitter i kornet, inte i bladen eller strået. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted June 9, 2019 Share Posted June 9, 2019 57 minutes ago, iAnna said: Har för mig att jag läst att glutenet sitter i kornet, inte i bladen eller strået. Låter rimligt, annars kanske gräsätare hade haft celiaki också. Om de åt korn/vete/råggräs. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts