Elsie Persson

Bemer - finns medicinsk nytta?

Recommended Posts

Hej!

Jag har provat och fått information om en alternativ medicinsk behandling Bemer - som ska påverka blod mikrocirkukation. Vaskulär terapi.https://sverige.bemergroup.com/sv

Finns något som här som har erfarenhet eller känner till någon forskning? Bluff eller hjälp för blodcirkulation?

/elsie

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad gäller dundermaskiner och medel som säga hjälpa mot precis allt, så bör man vara skeptiskt. Tillverkaren hävdar om och om igen att det är "vetenskapligt bevisat" att maskinen fungerar, men kan ändå inte länka till några offentliga publicerade studier. De använder sig av "testimonials" och fejksajter som rekommenderar produkten. I själva verket drivs sidorna av Bemer eller återförsäljare. Så finns många skäl att vara skeptiskt till denna produkt. 

Däremot finns en liten studie där man testat Bemer mot ont i ryggen. Där såg man viss effekt, när det gjordes i kombinationen med sjukgymnastik. Så har du problem med kroniskt värk i rygg, nacke osv, så kan det kanske vara värt att testa. 

Ingen aning om det förbättrar dålig blodcirkulation, eftersom det  inte finns några fakta utan bara reklam. Jag tror ju träning och bra kost är mer effektivt än en brummande madrass personligen. Men kan ju alltid boka tid hos någon som utför behandlingen och testa några gånger, eftersom det ändå verkar hyfsat billigt. Så länge man inte har orealistiska förväntningar. Så länge man inte köper en egen Bemer maskin för ca 40.000 kr och sen blir besviken.

• Gilla 1
  • Tack! 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns artiklar om det på Pubmed. Här är den nyaste jag hittade:  https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29709070

Den sista meningen i  Abstract är "This study demonstrated that low-energy PEMF therapy was not efficient in reducing pain and stiffness or in improving functioning in women with fibromyalgia. Bioelectromagnetics. 39:405-413, 2018." Alltså den studien kom till slutsatsen att Bemer inte påverkade patienterna med fibromyalgia på något sätt.

• Gilla 1
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tryckte och letade på deras sida.. utan att ens få reda hur det var tänkt att fungera?

Helge gav iallaffall en hint, dvs genom att stimulera muskler med elektricitet, det var då inget nytt, lixom att träning hjälper mot smärta!

Dvs det är som vanligt, i kombo med träning, goda vänner, ett intressant liv och  ett aktivt liv samt god kost kan man göra underverk.

Blättan.. förr så har jag för mig det hette TENS, sjukvården använder det, likaså elitidrotten.

Dvs det har viss effekt, frågan är väl kanske vilken apparat som är mest kostnadsefektiv, min mor har en TENS-apparat!

TENS;

https://www.1177.se/behandling--hjalpmedel/smartbehandlingar-och-rehabilitering/tens/

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns många bra sätt att behandla muskler.Problemet är många gånger att "folk" inte vet vilka muskler man skall behandla. Vad det gäller kostnadseffektivitet, så är TENS ok, men stretching är ännu billigare. Men man måste veta vilken muskel man skall stretcha och hur. 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2019-06-09 at 12:00, Peter B sade:

Men som moderator 😉 stör jag mig på den här typen av inlägg där man blir medlem nämner en produkt och sen aldrig dyker upp igen (luktar reklam) .

Är du inte lite paranoid nu...? 🤔 Typ som jag med nykomling som berättade om namngiven bönpasta... :P

PS: Tens lindrar förresten förvärkar väldigt effektivt.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan, MariaF sade:

Är du inte lite paranoid nu...? 🤔 Typ som jag med nykomling som berättade om namngiven bönpasta... :P

PS: Tens lindrar förresten förvärkar väldigt effektivt.

Jag skulle aldrig misstänka MariaF skriver här för att sälja bönpasta. Tvärtom MariaF är definitiv engagerad i de frågor som det här forumet är skapat för att huvudsakligen diskutera. MEN TRÅDSTARTAREN har bara varit inloggad en gång, och det var då inlägget gjordes. Så Peter B kan nog ha fog för sin synpunkt, och en moderators uppgift är väl bland annat se till att forumet inte blir ett forum där företag kan skaffa sig gratis reklam. Det skulle minska värdet av forum diskussionerna .

• Gilla 5
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 timmar sedan, MariaF sade:

Är du inte lite paranoid nu...? 🤔

Jo, antagligen. 😉 Men om Elsie dyker upp drar jag mer än gärna tillbaka mitt  "hot"och erkänner att jag bara är en gammal paranoid LCHF-gubbe.;-) (Till skillnad mot tant-lchf snobbar)

För er som inte vet vad Maria och jag pratar om... :)

• Gilla 3
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg