Jump to content

LCHF och minskad medicinering?

martin s

Recommended Posts

I olika sammanhang talas det om möjligheter att minska / ta bort olika medicineringar som en positiv effekt av LCHF.

Som ett stöd för mina kommande diskussioner i denna fråga vill jag gärna höra dina/era råd och synpunkter. För mig skulle det vara en ytterligare påtaglig fördel med LCHF, att utöver eliminering av övervikt, även kunna uppnå minskad medicinering.

Är det klokt eller oklokt? Är det värt riskerna att testa? Vad är dina/era erfarenheter när det gäller LCHF och minskad medicinering?

LCHF leder ofta till minskat behov av medicinering exempelvis när det gäller diabetes och högt blodtryck. Detta bör förstås ske i samråd med ens läkare, allra helst en som har lite vana av effekten av LCHF-kost.

Det är inte så komplicerat egentligen. Blir blodsockret för lågt behöver medicineringen minskas. Blir blodtrycket för lågt behöver medicineringen minskas.

De flesta brukar minska sina mediciner med LCHF. De på kryssningen senast hade typ minskat dem med 90%.

Det är direkt livsfarligt att fortsätta ta insulin i samma mängd som innan LCHF.

Hur är det i så fall med t ex högt blodtryck? Struma? Hur mycket kan man exprimentera utan att det blir farligt.

Jag gjorde en vansinnig "flygvärdinnediet" på 4 dagar och mitt blodsocker sjönk drastiskt till 2,5 flera dagar i rad. Hur farligt är det? Ska precis börja med LCHF och känner mig lite frågande inför det hela??

Har under många år dagligen tagit 5 mg Emconcor/Bisoprolol för stabilisering av hjärtrytmen (mot återkommande flimmer/arytmi kortare och längre perioder) och 2x850 gr Metformin mot högt blodsocker. Har varit periodare vad gäller LCHF men har mått bra (gått ner i vikt, blivit gladare, fått bra blodsocker) när jag varit strikt. Har alltid haft bra blodtryck och hyfsade blodfettsnivåer. Av någon anledning har jag inte haft ngn känning av längre flimmerperioder på mer än 6 månader och tänkte trappa ner och försöka bli av med både betablockaren och sockersänkaren. Vad vet man om hur långt man ska dra ut på nedtrappningen och i hur mycket man ska sänka dosen hur snabbt och eventuell koppling till ett disciplinerat LCHF-liv?

I olika sammanhang talas det om möjligheter att minska / ta bort olika medicineringar som en positiv effekt av LCHF.

Som ett stöd för mina kommande diskussioner i denna fråga vill jag gärna höra dina/era råd och synpunkter. För mig skulle det vara en ytterligare påtaglig fördel med LCHF, att utöver eliminering av övervikt, även kunna uppnå minskad medicinering.

Är det klokt eller oklokt? Är det värt riskerna att testa? Vad är dina/era erfarenheter när det gäller LCHF och minskad medicinering?

Jag lyckades bli fri från mina mediciner efter endast 4 mån med LCHF. Hade en hel drös olika för diabetesen. Det var "direktverkande", förebyggande, ja till slut var frukosten fixad, den bestod av en näve tabletter. Efter 3 mån med ny kost var mina värden mer än bra, efter 4 mån hade jag bara EN kvar. Jag måste erkänna att jag slutade lite på vinst och förlust, fast med med sjukvårdens vetskap. Så när jag ätit den här kosten i 9 mån blev jag förklarad frisk diabetiker. Jag undrar om den känslan slår något annat. Är nu inne på andra året och mår som en prinsessa :rolleyes: Att vikten inte rasar är totalt ovidkommande, min morot är all medicin som jag inte vill ha tillbaka, viktnedgång är helt klart en bonus.

• Like 2