Camilla Höök

Varför blir jag inte ketogen

Recommended Posts

Hej. Hoppas frågan hamnar rätt nu.

Jag har ätit strikt LCHF kost med 80% fett, 15 % protein och 5 kolhydrater fördelat på tre måltider i över 2 veckor nu. Jag reggar allt jag äter i en app och är som sagt supernoga, inga mejeriprodukter mer än smör, inget kaffe, bara protein och typ broccoli med smör eller andra riktigt kolhydratfattiga grönsaker. Men jag kommer inte in i ketos. Har bara spår av ketoner vilket innebär att jag har huvudvärk titt som tätt och känner mig ganska trött större delen av tiden. Har dessutom kört två st 24 timmars fastor. Första dagen var hemsk men igår kände jag mig riktig pigg faktiskt, bröt fastan igår med en rejäl middag på 1000 kcal och idag är huvudvärken och tröttheten tillbaka. Känns som att nått inte stämmer. De flesta skriver även att de är så mätta på riktigt ketogen kost men jag har inga problem att äta mina 2000 kcal per dag. Skulle egentligen kunna äta lite till... 

Kort om mig - äter levaxin och liothyronin för Hypotyreos, just nu är mitt TSH väldigt pressat (0,03). Har alltid haft svårt att motstå socker (sockerberoende) och har hetsätit i perioder tidigare i mitt liv. Men Redan innan jag började med strikt LCHF så åt jag lchf kost i en hel månad så jag har inte ätit några större mängder kolhydrater och knappt socker eller andra snabba kolhydrater sen 1 maj. Kan mitt problem att inte komma in i ketos bero på mina mediciner eller min sköldkörtel? Eller kan det ha att göra med att jag ätit som jag gjort tidigare (det har pågått i perioder sen jag var 15 och är nu 39 så 24 år är många år av att förstöra kroppen). Jag kommer fortsätta äta LCHF men skulle verkligen vilja veta vad som gör att jag inte kommer in i ketos för att slippa huvudvärken och få upp energin. 

Hoppas någon här inne har några bra tips eller kloka svar att ge mig, tack på förhand! 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,  mina råd är att söka lite i forumet, eftersom det finns många trådar om ketos. Martina Johanssons bok, Ketoguiden kanske kan vara något och Anna Sparres poddar, där finns massor av bra info,( om hypotyreos keto och mycket annat). 

Sen tror jag att du bör ge kroppen lite mer tid, det känns som om du har lite att jobba med. Ditt bästa vapen är kunskap! 🤔🙂

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Camilla välkommen till forumet.Du verkar göra allt rätt, men det är så att vi alla är olika. Så ibland måste vi göra en del saker olika. Du har t.ex. sköldkörtel problem, och du är trött. För det första det  kan ta tid att komma i ketos. Voleck och  Phinney två av de främsta forskarna i lågkolhydrat lägret, de arbetar med idrottshen ,som gärna vill komma i ketos, så fort som möjligt, och kanske just därför har de tryckt på att det kan ta upp till 12 veckor att komma i ketos. Så även de otåliga kan få hopp även om det tar lite tid. Vad det gäller tröttheten så kan det ha med natrium brist att göra, och inte bara sköldkörteln. Salt har forskaren James Dinicolantonio skrivit om.

"

Men du kan prova att ta en tesked salt i ett glas vatten på morgonen, om du har saltbrist, så är det på sätt och vis ett tecken att du är på rätt väg. För insulin håller kvar salt i kroppen, så om du har fått salt brist , så kan det vara ett tecken på att du har sänkt kolhydrat intaget märkbart.  

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Camilla. 

Jag har inte dina problem med hypoteros men för mig tog det ganska lång tid att komma förbi den sk ketoflu...   Jag hade semester när jag gick super strikt och om jag kommer ihåg korrekt tog det ca 10 dagar.  Huvudvärk. ingen sömn mm men sedan blev det fest...  Jag mätte inte i början heller men skaffade sedan en blodketon mätare så jag faktiskt fick koll.  Tror iofs inte det är jätteviktigt men alltid kul att mäta.  

Skriver om resan här:

Ge inte upp. Det kommer att vända!

• Gilla 5
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Välkommen Camilla! :)

Hur vet du att du inte är i ketos?

Det är knepigt att veta hur läkemedel och sjukdomar kan påverka men det borde absolut gå att komma i ketos ändå.

I längden är det kanske inte hållbart för dig men du kan i princip tvinga kroppen i ketos genom att t ex "äggfasta". (Ät så mycket ägg du vill men inget annat förutom rent fett,  som att steka ägget eller ha kokosfett i kaffe/tee o s v). Det kan ju kännas psykologiskt bra att nå ketos. 🙂 (Du behöver inte regga eller räkna någonting då.)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar ni gett mig ❤️ Jag har bara ketostix (vet att dom inte är helt tillförlitliga) men på dom landar jag mellan 4 och 8. Jag tänker även att huvudvärken (som jag aldrig har annars) och tröttheten är ett tecken på att jag inte är i ketos men kanske är det saltbrist som nån skrev. Jag saltar inte jättemycket då jag inte gillar för salt mat så jag ska testa ett att dricka saltvatten - det hade ju varit skönt om det var lösningen på mina problem.

Jag har Martinas bok hemma så det är hennes råd jag följt hittils. Sparre, Voleck och  Phinney var riktigt bra tips, dom är helt nya för mig. Ska kolla din resa också Cleppe.  Kunskap är helt klart viktigt i detta läge, jag har nog inte hängt på nätet så mkt som jag gör nu 🙂. Spännande med ägg och fett - hade ingen aning om att det kunde va så enkelt 🙂 tack för tipset Peter. 

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan, The Biochemist sade:

Några sötningsmedel med i kosten?

Nej. Jag gör fettbomber/ketobollar med aminosyran L-Glycin och nån droppe stevia. Men utöver det inga sötningsmedel. Några gånger har jag druckit mineraler som innehåller lite stevia och lite fruktos (ett glas ger 3 g kolhydrater) i samband med måltid). 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 hours ago, Camilla Höök said:

Nej. Jag gör fettbomber/ketobollar med aminosyran L-Glycin och nån droppe stevia. Men utöver det inga sötningsmedel. Några gånger har jag druckit mineraler som innehåller lite stevia och lite fruktos (ett glas ger 3 g kolhydrater) i samband med måltid). 

Ok, glycin kan förvisso omvandlas till glukos men antar att du inte tar sådana mängder att det blir ett problem. 

Äter du mycket eller lite grönt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2019-06-12 at 10:47, Camilla Höök sade:

Tack för alla svar ni gett mig ❤️ Jag har bara ketostix (vet att dom inte är helt tillförlitliga) men på dom landar jag mellan 4 och 8. Jag tänker även att huvudvärken (som jag aldrig har annars) och tröttheten är ett tecken på att jag inte är i ketos men kanske är det saltbrist som nån skrev. Jag saltar inte jättemycket då jag inte gillar för salt mat så jag ska testa ett att dricka saltvatten - det hade ju varit skönt om det var lösningen på mina problem.

Jag har Martinas bok hemma så det är hennes råd jag följt hittils. Sparre, Voleck och  Phinney var riktigt bra tips, dom är helt nya för mig. Ska kolla din resa också Cleppe.  Kunskap är helt klart viktigt i detta läge, jag har nog inte hängt på nätet så mkt som jag gör nu 🙂. Spännande med ägg och fett - hade ingen aning om att det kunde va så enkelt 🙂 tack för tipset Peter. 

Iallafall så visar ketostixen att du är i ketos!

On 2019-06-12 at 10:47, Camilla Höök sade:

Jag tänker även att huvudvärken (som jag aldrig har annars) och tröttheten är ett tecken på att jag inte är i ketos

Det påminner mest om omställningsbesvär, det är för övrigt rätt vanligt och beror som regel på glukosbrist och som redan nämnts ibland oxå på saltbrist/sjunkande blodtryck!

Iallafall så finns det andra tecken, död råtta i munnen och riddarustning, vilket bägge är typiska omställningsbesvär!

Så förutom de tre sätten att mäta ketos, så finns det ett fjärde, dvs be en nära och kär lukta på din andedräckt, (dvs man ber bara en riktigt nära att göra detta), luktar det då acceton så är det ketobreath, luktar det amoniak så är det Dragonbreath!

Dragonbreath är protein.. inte fett!

Iallafall du har hypothyreos, då anpassar sig din ämnesomstättning inte lika lätt som om du vore frisk, utan den regleras iallafall till stora delar utav medikamenter!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
21 minuter sedan, The Biochemist sade:

Ok, glycin kan förvisso omvandlas till glukos men antar att du inte tar sådana mängder att det blir ett problem. 

Äter du mycket eller lite grönt?

Nej det är små mängder. Varje ketoboll ger 1 g protein och 15 gram fett. Men jag lästa att det där med blodsockret var tvunget att hållas under 4,5 hela tiden under hela dygnet. Jag har nog fått en lite höjning nu och då. Jag har bara tittat på hela dagaintaget av kolisar. Inte förstått att de bör begränsas och intas på ”rätt sätt”. Så jag har lite justeringar jag ska göra får se om det hjälper.

Tog en rejäl tsk saltet igår men det gjorde ingen skilland alls, så salt verkar inte va boven i trötthetsdramat iaf 😊 Ang grönt så har jag  senaste tre veckorna nu varierat mellan avocado, sparris, tomater mm. Sista veckan mest broccoli och blomkålsmos. Idag blev det aubergin. Sen lite vanlig sallad typ roman för smakens och texturens skull. 

Bad min man kolla min andedräkt (och min son 🙈). Svaret vart - du luktar som vanligt 🤣 Så antingen luktar jag alltid illa eller så har jag inte blovit ketogen (gissar och hoppas på den sista just i detta fall 🤪). 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
39 minuter sedan, Camilla Höök sade:

Nej det är små mängder. Varje ketoboll ger 1 g protein och 15 gram fett. Men jag lästa att det där med blodsockret var tvunget att hållas under 4,5 hela tiden under hela dygnet.

Det förstår jag inte alls, för kroppen strävar efter att hålla ett hyfsat normalt blodsocker även om man är i ketos, dvs då går det inte åt lika mycket glukos. Däremot så har jag läst att man måste dyka djupare in i ketos för att blodsockret skall påverkas.. dvs ligga på lägre nivåer.

43 minuter sedan, Camilla Höök sade:

Jag har bara tittat på hela dagaintaget av kolisar. Inte förstått att de bör begränsas och intas på ”rätt sätt”. Så jag har lite justeringar jag ska göra får se om det hjälper.

Det är hur du äter under längre perioder som spelar mest roll.. typ undviker ketobollar och äter mer mat som spelar mest roll.

Dvs ketobollar är godis, de kan du äta en (1) utav vid Jul, nyår, påsk, midsommar, egen, andras födelsedagar, just för att det då är fest!

Iallafall så är det vanligt med död råtta i munnen (ketobreath) i början, lika vanligt som utslag på ketostixen i princip.

Så nu tar vi det vidare, du får utslag på ketostixen, dina nära och kära känner varken doften av aceton eller ammoniak.. eller så är de bara snälla?

Hur som helst så får du utslag på ketostixen, det säger att du förbränner fett och har iallafall lite brist på kolisar, det vi vill uppnå, dvs ketos.

Och på det, de ketoner som går ut via urinen är överskottet, detsamma gäller de som går ut via utandningsluften, men det sista har du oxå en säker källa på.

Iallafall, ketoner har en halveringstid på cirka 20-30 minuter, sen så bryts de ner till aceton oså kissar andas eller svettas man ut dem.

Eventuellt så är det BHB man kissar ut och aceton man andas ut?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan, Zepp sade:

Det förstår jag inte alls, för kroppen strävar efter att hålla ett hyfsat normalt blodsocker även om man är i ketos, dvs då går det inte åt lika mycket glukos. Däremot så har jag läst att man måste dyka djupare in i ketos för att blodsockret skall påverkas.. dvs ligga på lägre nivåer.

Det är hur du äter under längre perioder som spelar mest roll.. typ undviker ketobollar och äter mer mat som spelar mest roll.

Dvs ketobollar är godis, de kan du äta en (1) utav vid Jul, nyår, påsk, midsommar, egen, andras födelsedagar, just för att det då är fest!

Iallafall så är det vanligt med död råtta i munnen (ketobreath) i början, lika vanligt som utslag på ketostixen i princip.

Så nu tar vi det vidare, du får utslag på ketostixen, dina nära och kära känner varken doften av aceton eller ammoniak.. eller så är de bara snälla?

Hur som helst så får du utslag på ketostixen, det säger att du förbränner fett och har iallafall lite brist på kolisar, det vi vill uppnå, dvs ketos.

Och på det, de ketoner som går ut via urinen är överskottet, detsamma gäller de som går ut via utandningsluften, men det sista har du oxå en säker källa på.

Iallafall, ketoner har en halveringstid på cirka 20-30 minuter, sen så bryts de ner till aceton oså kissar andas eller svettas man ut dem.

Eventuellt så är det BHB man kissar ut och aceton man andas ut?

Jag tror det är den där djupdykningen jag är ute efter, dvs bli ketoadapterad. Enligt Martina Johanssons bok Ketoguiden så står det att man ska ligga på 3-4,5 i blodsocker om man vill ketoadaptera, vilket jag alltså vill. Så det är därför jag siktar så lågt. Det finns så mkt att lära inom det här 😊 Det är som man säger ju mer man lär sig desto mer förstår man att man inte kan 🤪 Tack för din input!!! 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
23 hours ago, Camilla Höök said:

Nej det är små mängder. Varje ketoboll ger 1 g protein och 15 gram fett. Men jag lästa att det där med blodsockret var tvunget att hållas under 4,5 hela tiden under hela dygnet. Jag har nog fått en lite höjning nu och då. Jag har bara tittat på hela dagaintaget av kolisar. Inte förstått att de bör begränsas och intas på ”rätt sätt”. Så jag har lite justeringar jag ska göra får se om det hjälper.

Tog en rejäl tsk saltet igår men det gjorde ingen skilland alls, så salt verkar inte va boven i trötthetsdramat iaf 😊 Ang grönt så har jag  senaste tre veckorna nu varierat mellan avocado, sparris, tomater mm. Sista veckan mest broccoli och blomkålsmos. Idag blev det aubergin. Sen lite vanlig sallad typ roman för smakens och texturens skull. 

Bad min man kolla min andedräkt (och min son 🙈). Svaret vart - du luktar som vanligt 🤣 Så antingen luktar jag alltid illa eller så har jag inte blovit ketogen (gissar och hoppas på den sista just i detta fall 🤪). 

Ok, orsaken till frågan var att ibland kan man ha bakterier som omvandlar fibrer till glukogena ämnen (sånt som kan bli glukos i kroppen). Sötningsmedel ökar enligt studier dessa med 4-5 ggr (därav den första fråga om dem). Men verkar inte vara det som är ditt problem. 

Vet du hur ditt blodsocker ligger och om det har ändrats under LCHF? Det finns ingen speciellt gräns för vad det måste ligga på för att komma i ketos då det är individuell. Däremot brukar det gå ner ca 1 mmolar jämfört med innan. 

För en del tar det ett tag att nå ketos (nån månad) även om det vanligaste är ca 2 veckor. Om du fastar bör det gå på ca 50-70h. Det är alltid lite lurigt när man inte har mätt blodketon (beta hydroxybutyrat) eftersom man inte kan vara helt säker på vart man ligger. 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Martina har skrivit mycket bra om att komma i ketos:  https://martinajohansson.se/vagar-ketos/

https://martinajohansson.se/att-ata-sig-till-ketos/

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Helge! Det är faktiskt hennes råd jag följer 👌🏼 Men vad jag förstått så kan det ta tid, så jsg kör vidare och hoppas på ett ”genombrott” snart. Har fått lite extratips här inne också så har finslipat lite. Tänkte ge mig på att fasta igen imorrn. Kruxet är att jag är hungrig och pallade inte mer än 24 timmar sist. Vet inte om hungern är delvis psykologisk då jag verkligen. misshsndlat min kropp med hetsätning under många år...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

S. Phinney och J. Voleck säger att det kan ta upp till 12 veckor att komma i ketos. Så det finns stora individuella skillnader!  Så ge inte upp. 

• Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg