Jump to content

Huden på Keto

Cleppa

Recommended Posts

Guest Tureborgaren
15 timmar sedan, Cleppa sade:

Av en slump gjorde min tatuerare och jag "upptäckten" att huden på människor i keto verkar mycket smidigare och "bättre" än på andra.  Vi började prata lite om hud och ålder mm och då sa han plötsligt att det var " skumt" att både min och min kompis hud var så ung... vi är båda över 50 . Så inte statistiskt säkerställt men ändå lite kul. 

Socker får tydligen huden att åldras.

• Socker gör att huden åldras snabbare. Förhöjda mängder av socker ökar glykosylering (AGE) i huden. Glykosylering är en process där fruktos och glukos binds till t.ex. kollagen. Vid höga sockerkoncentrationer i blodet ökar bildningen av kraftiga (kovalenta) tvärbindningar mellan kollagenfibrer vilket leder till att hudens elasticitet minskar. Normalt sett är tvärbindningarna organiserade så att de kan repareras, men vid glykosylering bildas tvärbindningar mellan kollagenfibrer som stör reparationsmekanismen vilket leder till försämrad elasticitet.
Nutrition and aging skin: sugar and glycation. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20620757

Men att äta lågkolhydratmat som inte stekts eller grillats hårt kan förbättra huden. Och gärna kött, fisk och mejerier...

• Tight glycemic control over a 4-month period can result in a reduction of glycated collagen formation by 25%. Consumption of a low-sugar diet prepared through waterbased cooking methods would limit both the consumption of preformed exogenous AGES and endogenous production through physiological glycation. Avoiding foods that result in higher levels of AGEs, such as donuts, barbecued meats, and dark-colored soft drinks, can be an effective strategy for slowing “sugar sag".
  • In one of the few human studies successfully conducted on antiAGE therapeutics, L-carnitine supplementation for 6 months in hemodialysis patients significantly decreased levels of AGEs in the skin.L-carnitine, which is naturally abundant in meat, poultry, fish, and dairy products, is an antioxidant.
Sugar Sag: Glycation and the Role of Diet in Aging Skin  https://www.skintherapyletter.com/aging-skin/glycation/