Jump to content

uppsväld mage lchf

bamse dr

Recommended Posts

började med lchf för 1v sedan och nu är magen så uppsvälld att det  är riktigt obehagligt, det tar liksom emot att andas. jag är inte gasig och jag har inga problem med laktos och är inte förstoppad, jag gör nr 2 dock inte mycket eller hårt. 

vad kan jag göra?

9 timmar sedan, bamse dr sade:

började med lchf för 1v sedan och nu är magen så uppsvälld att det  är riktigt obehagligt, det tar liksom emot att andas. jag är inte gasig och jag har inga problem med laktos och är inte förstoppad, jag gör nr 2 dock inte mycket eller hårt. 

vad kan jag göra?

Vi börjar från början, dvs en vecka är nada!

Men det du tar upp är vanliga omställningsproblem/vanliga iallafall.

Dvs de vanligaste är i fallande, viktminskning, lägre blodtryck (som ofta visar sig som yrsel), och som tredje utebliven stolsittning!

Vi går direkt till utebliven stolsittning, dvs ditt antagligen nuvarande problem, dvs det blir inte så mycket och det har sina förklaringar, dvs du äter inte så mycket bulk som pockar på stoltömningar!

Iallafall så är det som så.. iallafall under 1-4 veckor på LCHF, du tar upp det mesta du äter, det blir inte lika mycket  att skita ut, du får en lägre peralistik i tarmarna, du får vakta noga de tillfällen då tjocktarmen vill tömma sig, det lär ske max tre gånger per dag.

Hur som helst så påminner din beskrivning om mig när jag är på semester utomlands, dvs jag får omvänd turistmage, dvs jag skiter lixom inte alls, om jag inte lägger extra märke på de små signalerna som eventuellt kommer.

Så jag har några knep, dels loppfrön, dels magnesium och grönsaker med fibrer!

• Like 2
  • Thanks 1

11 timmar sedan, Zepp sade:

Hur som helst så påminner din beskrivning om mig när jag är på semester utomlands, dvs jag får omvänd turistmage, dvs jag skiter lixom inte alls, om jag inte lägger extra märke på de små signalerna som eventuellt kommer.

Trodde jag var den enda som fick omvänd turtistmage haha. Blir så förstoppad att jag ser gravid ut och också extremt obehagligt. Måste alltid köpa laxeringsmedel på ngt Apotek och typ förklara förstoppning med ljud och handrörelser för ngn liten farbror som inte kan engelska suck. Är lönlöst att försöka med naturliga grejer i den situationen, sitter som berg. 

Hur som helst, om man har svullen buk som inte är orsakat av funktionella grejer som gaser, förstoppning, laktosintolerans osv och har problem att djupandas, så kanske man bör tala med en läkare? Bara för säkerhet skull. Kan ju vara något allvarligt som inte är kopplat till diet, t.ex vätska i buken som trycker mot lungorna.

Men personligen tror jag absolut det är gaser i tarmarna som trycker upp mot mellangärdet, vilket påverkar bukandningen. Man behöver inte vara pruttmaskin för att ha problem med gaser. Om tarmmotoriken är långsammare än vanligt eller om du har "stop i avloppet" så att säga, så kommer gaserna inte ut som de ska. Istället är de kvar i tarmarna och liksom packas in, vilket ger obehag och ballongmagen. Kan bero på att de äter mycket mer av något livsmedel på LCHF som du ännu inte är helt van vid(t.ex mycket kål och lök kan ge ballongmage när det jäser i tarmen).

• Like 2

• 3 weeks later...

Du hade rätt... typ 3 dagar efter pös magen ihop.

Nu har jag en annan fråga...

Varför känns det som jag har en konstant träningsvärk i de lägre magmusklerna?

Jag tränar inte och gör inget annorlunda än innan. 

För övrigt mår jag skitbra. Och jag har gått ner långt över förväntat på så kort tid, jag har gått ner 8 kg på 13 dagar. Första veckan gick jag ner 5 kg denna veckan 3kg. Och jag äter som en häst.

On 2019-06-13 at 22:08, Zepp sade:

Vi börjar från början, dvs en vecka är nada!

Men det du tar upp är vanliga omställningsproblem/vanliga iallafall.

Dvs de vanligaste är i fallande, viktminskning, lägre blodtryck (som ofta visar sig som yrsel), och som tredje utebliven stolsittning!

Vi går direkt till utebliven stolsittning, dvs ditt antagligen nuvarande problem, dvs det blir inte så mycket och det har sina förklaringar, dvs du äter inte så mycket bulk som pockar på stoltömningar!

Iallafall så är det som så.. iallafall under 1-4 veckor på LCHF, du tar upp det mesta du äter, det blir inte lika mycket  att skita ut, du får en lägre peralistik i tarmarna, du får vakta noga de tillfällen då tjocktarmen vill tömma sig, det lär ske max tre gånger per dag.

• Like 1

11 timmar sedan, bamse dr sade:

Varför känns det som jag har en konstant träningsvärk i de lägre magmusklerna?

Jag tränar inte och gör inget annorlunda än innan. 

Ingen anung.. eventuellt, så är det inte de lägre magmusklerna, utan tjocktarmen, du så känner av, dvs peralistiken, dvs den får inte samma stimulans som vid en bulk diet.

Dvs jag spånar här mest, iallafall så ansamlas inte så mycket i  tjocktarmen, man kan gå rätt länge innan man behöver skita, det stockar sig, man kan känna lite obehag.

• Like 1