Cleppa Posted June 13, 2019 Share Posted June 13, 2019 Jag har ju först på äldre dagar börjat laga mat mm så tänkte för första gången göra rotmos och fläsklägg. Eftersom jag inte visste vad fläsklägg är ringde jag min pappa och frågade. Började skratta när han berättade.... Ben av gris... dvs fläskLEG eller heter det lägg av annan anledning? De hade ingen fläsklägg i affären och då är det ändå en storbutik som styckar massa själv... 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted June 13, 2019 Share Posted June 13, 2019 Man brukar få ta sig till charkbutiker, dvs där man över disk kan peka på speciella köttbitar man vill ha. Vanliga butiker, även om de har en chark, har sällan lägg, tyvärr. Det och färskt fläsk är det uppenbart ingen större efterfrågan på... Lika svåra att få tag på. Men gott är det! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Little Redhead Posted June 13, 2019 Share Posted June 13, 2019 Vår lilla Ica har faktiskt fläsklägg, och det kommer från närmaste grisbonde. Så himla bra! Vi kokar ofta fläsklägg och dricker buljongen sen på morgnarna. Både min sambo och jag har slutat med kaffe, så det är gott med något varmt på morgonen. Te blir så enformigt, låter kanske konstigt, men så är det. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted June 13, 2019 Share Posted June 13, 2019 5 timmar sedan, Cleppa sade: Ben av gris... dvs fläskLEG eller heter det lägg av annan anledning? Svenska Akademien Ordbok: https://www.saob.se/artikel/?unik=L_1519-0012.8PSn&pz=3 [fsv. lägger, ben, rotstock, sida av släktskap, släktled, motsv. d. læg, isl. leggr; jfr eng. leg (lånat från nordiska spr.); av ett germ. laȝja- (jfr langob. lagi, lår), till en ieur. rot lĕk, lak, vara böjd, böja (se LÅR, sbst.2)] Såg på Scans hemsida att de tipsar att man kan göra pulled pork på lägg (istället för karré'). Enligt dem ska det bli väldigt gott. Måste provas! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted June 13, 2019 Author Share Posted June 13, 2019 @Tureborgaren tack för svar! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 13, 2019 Share Posted June 13, 2019 8 timmar sedan, Cleppa sade: Jag har ju först på äldre dagar börjat laga mat mm så tänkte för första gången göra rotmos och fläsklägg. Eftersom jag inte visste vad fläsklägg är ringde jag min pappa och frågade. Började skratta när han berättade.... Ben av gris... dvs fläskLEG eller heter det lägg av annan anledning? De hade ingen fläsklägg i affären och då är det ändå en storbutik som styckar massa själv... Håller med din far, det är benet under skinkan.. gärna med svål och fett och allt! En i dag vanligare benämning iallafall på sommaren är Flintatstek, dvs då har de skivat upp läggen! Min far har två olika cravings, varav den ena är fläsklägg med rotmos., har garantera ihop med att de då fick äta hur mycket de ville, dvs när grisen slaktats och det fanns gott om rovor i landet, den andra är ärtsoppa med punch, det hänger mer ihop med att han som 17åring tog värvning i flottan. "Fläsklägg är en styckningsdetalj av svin. Det är mittdelen av grisens ben, runt knän och armbågar, och man använder således både de främre och de bakre benen.[1] Fläsklägg säljs med svålen kvar på köttet. Läggen är ofta rimmade eller rökta. I det svenska husmansköket serveras fläskläggen ofta kokta, tillsammans med rotmos." https://sv.wikipedia.org/wiki/Fläsklägg Iallafall så föredrar jag Eisebein mit saurkraut! "Eisbein mit Sauerkraut är fläsklägg på tyskt sätt med surkål och potatis i stället för rotmos." https://www.mat.se/recept/flasklagg-med-rotmos-eller-surkal?gclid=EAIaIQobChMI_M7-tKfn4gIVzsqyCh3aQAHDEAAYAiAAEgKf1PD_BwE Man får som regel potatismos/ibland har de blandat potatismoset med med surkålen (holländskt, min förra granne var från Holland och blandade potatismos och surkål?), iallafall i Tyskland så har jag fått dem i olika klickar! Dvs mitt tips är att göra fläsklägg med surkål, svingott! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katerina Posted June 14, 2019 Share Posted June 14, 2019 9 timmar sedan, Zepp sade: Dvs mitt tips är att göra fläsklägg med surkål, svingott! För ett par år sen var vi över till Tallinn och bodde på ett tyskinspirerat hotell. Hotellets restaurang som också var tyskinspirerad serverade fläsklägg med surkål och potatis. Det var svingott! Man fick fläsklägget kokt med svål, fett och ben utan krusiduller och konstiga såser och tillsatser. Den stod majestätiskt på tallriken. Vi beställde utan potatis och blev jätte mätta. Man kunde beställa en hel, en halv och kanske ännu mindre bitar. Man blev övermätt på halvan då all fett som hörde till var med. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts