Jump to content

Bengt Nilsson

Recommended Posts

Björn Hammarskjöld skriver:

Vid Landstinget Dalarnas fullmäktigemöte 2013-02-18 beslöt man att fortsätta GBP-operera patienter med övervikt i stället för att ge patienterna riktiga kostråd så att de sluppe denna magstympande operation.

http://kostkunskap.blogg.se/2013/february/landstinget-dalarna-valjer-att-bryta-mot-lag.html

Frågan uppstår om vad som är "riktiga kostråd" som man skriver om ? Landstinget lär väl inte kunna officiellt rekommendera t.ex LCHF och då är ett moment 22 faktum ?  Man skulle kunna se deras beslut som ett ifrågasättande av de gällande offciella kostråden.

• Like 1

Bra, fler skulle göra som Björn Hammarskjöld, visa ett synnerligen gott exempel på kritiskt tänkande *applåderar*!

Med respekt för att Gastric By Pass kanske är en metod som passar en viss patientgrupp så ju funderar man ju ändå på vad som gör denna metod så "inne" bland kirurger idag? Får de extra mycket anslag för metoden? Hur ser de ekonomiska intressena ut rörande GBP? Finns det någon långtidsstudie på GBP patienterna? Nu är det ju en relativt ny behandling så inte vet jag om man ens kan göra en långtidsstudie än, kanske behöver man operera fler först?

Och då tycker jag att man måste få chans att prova allt annat först - även lchf. Men det är här det uppstår ett moment 22 som Limp skriver i sitt inlägg.

Jag var åhörare vid ett seminarium på KS i Stockholm i höstas, där en forskare uttryckte sitt och sina kollegors nr 1 på önskelistan; nämligen att göra det lättare att få en GBP operation än vad som idag är fallet. Man vill bland annat sänka BMI gränsen för att få igenom operation i landstingets regi, för att på så vis förebygga fetma och allt som kommer därtill. Med andra ord så är nog just denna typ av behandling bara i sin linda.

Sen tycker jag att motionen belyser en mycket viktig aspekt: Bryter landstingen verkligen mot lagen? Varför anmäls inte detta i så fall?!?

Men jag vet - det är skillnad på att ha rätt och att få rätt... :angry: 

Frågan uppstår om vad som är "riktiga kostråd" som man skriver om ? Landstinget lär väl inte kunna officiellt rekommendera t.ex LCHF och då är ett moment 22 faktum ?  Man skulle kunna se deras beslut som ett ifrågasättande av de gällande offciella kostråden.

Om man läser handlingen som finns länkad i blogginlägget ser man att motionären förespråkar lågkolhydratkost med hög energiprocent fett, och hänvisar till lagen som säger att sjukvård och råd ska vara i enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet, samt till socialstyrelsens beslut att lågkolhydratkost kan anses vara i enlighet med detta i alla fall vad gäller diabetesvård. Vidare berättar motionären att en statlig utredning fann att de officiella kostråden (massa bröd, "unna sig" bulle ibland, mycket frukt) för diabetiker inte är underbyggda av vetenskap.

Jag ser inget i motionssvaret eller beslutet som visar på att landstingsfullmäktige i hemlighet håller med.