Jump to content

Ökad fettmassa .

Biffen

Recommended Posts

Hej!

Jag har nu kört strikt LCHF i snart 5 veckor, jag går i snitt ner 0,5 kg/dag vilket är helt suveränt 🙂

Min energi har ökat avsevärt och jag tar tag i surdegar som jag flyttat framför mig länge, jag orkar träna och allt känns kanon

Det jag funderar på är varför min fettmassa ökar samtidigt som jag tappar vikt ? även muskelmassan ökar så vad är det som händer ??

Hur mycket får det öka för att vara OK ?

Någon som kan förklara..

//Johan

20 minuter sedan, Biffen sade:

Hej!

Jag har nu kört strikt LCHF i snart 5 veckor, jag går i snitt ner 0,5 kg/dag vilket är helt suveränt 🙂

Min energi har ökat avsevärt och jag tar tag i surdegar som jag flyttat framför mig länge, jag orkar träna och allt känns kanon

Det jag funderar på är varför min fettmassa ökar samtidigt som jag tappar vikt ? även muskelmassan ökar så vad är det som händer ??

Hur mycket får det öka för att vara OK ?

Någon som kan förklara..

//Johan

Du tappar främst vatten i början!

Därmed ökar både fettmassa och muskelmassa på bekostnad av vatten.

Oså blir jag då himla nyfiken på du mäter fettmassa/muskelmassa samtidigt som du går ner 0,5 kilo/per dag?

Iallafall så kan jag säga som så att det är vanligare/bra att tappa 0,5 kilo/per vecka.. och det är rätt snabbt om det vore fettvikt.. så min slutsats är att det tillsammans mest handlar om vatten?

• Like 4

Det måste väl ändå vara fettprocenten som gått upp? Och inte fettmassan. Dvs procenten ökar pga minskad vätska i kroppen. Men -0,5kg per dag blir runt 15kg på en månad. Och så mycket extra vätska kan du ju inte haft i kroppen? Så då har nog fettmassan minskat också. Jag tycker ändå detta låter konstigt. Kanske är det ett mätfel?

• Like 6

Hur mäter du fettmassan? Jag är nyfiken eftersom för några år sedan var jag ute på marknaden efter en sådan där våg som skulle mäta muskel-, fett-, ben- och vattenmassan. Men efter att ha läst en hel del erfarenheter och recensioner så lät jag bli. Mättningarna sådana vågar för hemmabruk kunde åstadkomma var mycket oprecisa och ibland rent felaktiga. Det är möjligt att de har blivit bättre nu och det har kommit nyare vågar med bättre precision.

• Like 4

Din fett- och muskelmassa kan inte öka samtidigt som du minskar 15 kilo i vikt... ( om du väger väldigt mycket och har "samlat" på dig mycket vatten kanske det teoretiskt kunde vara möjligt.) 

Däremot kan det vara som Göran säger ... antag att du går ner 3 kg fett, 3 kg muskler och 9 kg vatten ... då är det möjligt att fett- och muskelprocent ökar.

• Like 6

Många svar! härligt.. kan säga att jag har investerat i en ny badrumsvåg som mäter allt, NOKIA (finns på medlemssidan) vikt fett vatten BMI vatten ben, självklart så ta jag värdena med en nypa salt men man får ju ändå en kurva eller indikation på vilket håll det går

On 2019-06-13 at 22:16, Zepp sade:

Du tappar främst vatten i början!

Därmed ökar både fettmassa och muskelmassa på bekostnad av vatten.

Oså blir jag då himla nyfiken på du mäter fettmassa/muskelmassa samtidigt som du går ner 0,5 kilo/per dag?

Iallafall så kan jag säga som så att det är vanligare/bra att tappa 0,5 kilo/per vecka.. och det är rätt snabbt om det vore fettvikt.. så min slutsats är att det tillsammans mest handlar om vatten?

Kan vara så! ser att tappet på vatten har planat ut men jag fortsätter att tappa vikt, jag mäter mig med en våg "NOKIA WITHINGS" den mäter allt, kanske inte 100% rätt men jag får en trend som talar om vilket håll det går.

• Like 2

On 2019-06-14 at 07:53, Katerina sade:

Hur mäter du fettmassan? Jag är nyfiken eftersom för några år sedan var jag ute på marknaden efter en sådan där våg som skulle mäta muskel-, fett-, ben- och vattenmassan. Men efter att ha läst en hel del erfarenheter och recensioner så lät jag bli. Mättningarna sådana vågar för hemmabruk kunde åstadkomma var mycket oprecisa och ibland rent felaktiga. Det är möjligt att de har blivit bättre nu och det har kommit nyare vågar med bättre precision.

Tack! jag behövde en ny våg så jag köpte en NOKIA WITHINGS som läser av det mesta, förmodligen inte 100% rätt men man får en indikation på hur det går, vikten den mäter är det jag litar på och det andra blir mest för skojs skull men det skapar en del huvudbry 🙂

• Like 2
  • Haha 1

On 2019-06-14 at 07:53, Katerina sade:

https://www.styrkelabbet.se/kalkylator-kroppsfett-procent/

Kanske ngt. 

• Like 1

On 2019-06-16 at 09:19, Biffen sade:

Många svar! härligt.. kan säga att jag har investerat i en ny badrumsvåg som mäter allt, NOKIA (finns på medlemssidan) vikt fett vatten BMI vatten ben, självklart så ta jag värdena med en nypa salt men man får ju ändå en kurva eller indikation på vilket håll det går

Kan vara så! ser att tappet på vatten har planat ut men jag fortsätter att tappa vikt, jag mäter mig med en våg "NOKIA WITHINGS" den mäter allt, kanske inte 100% rätt men jag får en trend som talar om vilket håll det går.

Dvs du har köpt en Impedansvåg som mäter förutom din vikt även ditt elektriska motstånd genom antingen fötterna eller i de lite mer dyrbara både genom fötter och händer!

Och märk väl de funkar.. fast då skall man som regel inte bytta kost hipp som happ, dvs de har ett program i sig som utvärderar det elektriska motståndet i kombo med vikten.

Kör strikt LCHF i 6 månader, börja sen därifrån, för vatten och saltbalansen påverkar impedansen, testa även nydushad med blöta händer och fötter.

Iallall vi kan väl inte ha för få Gismos i vårt hushåll, köp även blodsocker/keton mätare samt ketostíx, och Ketonix utandningsmätare.

Alla mäter lite olika saker, fast om du är man, köp en ny livrem på Dressman, en som passar perfekt, får du då lägga in ena hålet efter det andra så kan det vara en ännu viktigare mätare.

Och det är oxå förbannad statistik, men en som jag anser är bättre, för bukfett är betydligt allvarligare än vikt, för bukfettma har en betydligt större samvariation med metabolt syndrom.

Iallafall.. muskel och benmassa ökar inte radikalt hur som helst, däremot så förändras både vatten och salthalt radikalt beroende på kosten.. varav ett vanligt råd är att drick minst två koppar hemmakokt benbuljong, ingen som gör det utan de flesta tar i stället salshots/saltar mer på maten/tar några flingor havssalt på handen och sköljer ner det med ett glas vatten.

• Like 2