Jump to content

Invandrares hälsa försämras radikalt. Får välfärdssjukdomar på kort tid!

styloo

Recommended Posts

De har aldrig tidigare levt med skräpmatsproblematik och våra I-lands problem, så inte så märkligt att det blir en knackig övergångsfas. 

Jag har själv vänner/anhöriga som hjälper flyktingfamiljer och det har varit ett ändlöst rännande eller följa till tandläkaren. Barnen har helt extremt med hål i tänderna, på ett sätt som svenska barn inte haft på flera årtionden. Föräldrarna har aldrig levt i en miljö där det funnits godis och läsk i överflöd och ställer fram nytt hela tiden. Man blir mörkrädd. Men de kommer från en miljö där man vallat getter, lagat mat över öppen eld, ingen TV och färdats med åsna ungefär. Så hur skulle de kunna veta hur farligt det är med sött? Många från t.ex Afghanistan och Irak är också analfabeter, främst kvinnorna tyvärr, och då blir det ju extra svårt att ta till sig information om kosten som mamma. Tandläkarbesöken blir lite av en väckarklocka. 

Sen varierar ju problemet mycket beroende på utbildningsnivå och språkkunskaper. Finns välutbildade flyktingar från t.ex Syrien eller politiska flyktingar från Iran. De låter knappast ungarna dricka läsk som vatten och har skålar med godis överallt. 

• Like 3

Guest Tureborgaren
3 timmar sedan, HelgeK sade:

De som kommer från Syrien var nog utsatta för stress i hemlandet också. Jag misstänker den stressen  var större, och fick dem att fly. Men de kanske vore intressant med en jämförelse mellan syrisk och svensk mat. Den mat som gjort 51% av svenskarna överviktiga är nog inte bra för invandrarna heller.

Ja, jag menar att hela situationen att behöva fly och försöka skapa sig ett nytt liv någonstans där allt är nytt rimligen borde försätta kroppen i ett långvarigt stresstillstånd. Stress sabbar mycket i kroppen. Själv tenderar jag att "trösta" mig med mat när jag blir stressad. Och då är det oftast inte broccoli som gäller...

Jag bor i ett område som tog emot många syriska flyktingar. Om det berodde på det eller har andra orsaker: i vart fall märkte jag att problemet med rökning och fimpar på gården ökade dramatiskt. Det är min uppfattning att "invandrade" röker i större utsträckning. Främst männen. De invandrade jag träffat i arbetet (jobbar på en stroke-avdelning) är oftast "storrökare" (en term som doktorer skriver i journalen rökning är en riskfaktor för stroke).

Så är det Thomas och vilka tror myser i bakgrunden över en ny kundstock i många år och nytt klirr i kassan? Nån politiker som vågar ta denna info och prata klartext? Sverige är med full fart på väg in i ett kaos utan att någon vågar prata om de.

• Like 1

Guest Tureborgaren

Folkhälsomyndigheten:

Det är klart att de syriska flyktingarna har blivit utsatta för stress. Men akutstress har aldrig varit en hälsobov. Det är en långvarig malande kronisk stress som är en faktor att räkna med.

Tyvärr upplever jag många gånger att man drar bort uppmärksamheten från dålig kost och stirrar för mycket på stress av andra orsaker. Jag tror att förhållandet är det omvända dvs stress orsakas av dålig billig skräpig kost och därför hör vi, ser vi och upplever den stressökningen som finns i samhället. Den utsätts de nyanlända invandrare också för. Den billigaste maten är oftast näringsfattig och full av kolhydrater och allsköns tillsatser men den smakar jättebra. Att leva efter LCHF principerna kräver kunskap, övertygelse och en del list eftersom den maten en LCHF:are undviker är överallt, lättillgänglig 24:7 och billig. Av egen erfarenhet kan jag säga att den stressen jag upplevde minskade drastiskt efter några år på LCHF. Om man ger kroppen den näring den behöver så blir stressen mycket mindre påtaglig och lättare hanterlig. 

• Like 3

Guest Tureborgaren

Läs gärna hela rapporten. Intressant läsning om både svenskars och invandrades hälsovillkor:

Folkhälsoyndigheten | Hälsa hos personer som är utrikes födda – skillnader i hälsa utifrån födelseland

Undersökningen avser utlandsfödda som flyttade till Sverige under åren 1990–2014. Det stora antalet flyktingar som kom till Sverige 2015 och framåt är inte inkluderade.

• "Denna rapport visar att det är mer vanligt att utrikes födda som bott länge i Sverige har diabetes, högt blodtryck, övervikt eller fetma jämfört med personer med kortare vistelsetid.../. .../ Rapporten visar också att fysisk aktivitet är mindre vanligt bland vissa grupper av utrikes födda som vistats här i mer än fem år. En del grupper av utrikes födda personer dricker också sötade drycker oftare än inrikes födda."
  • "Personer som migrerat till Sverige har oftare sämre livsvillkor, exempelvis uttryckt i socioekonomiska förutsättningar eller utbildningsnivå, vilket kan påverka hälsan. Dessutom kan migrationen i sig påverka hälsan. Det visar sig inte minst i att hälsan i vissa fall försämras hos en del grupper av utrikes födda efter några år i Sverige. "