Jump to content

Jag behöver hjälp! Jag går inte ner i vikt

Liv Höckert

Recommended Posts

Jag har sedan 5 månader startad ny livsstil med LCHF & har blivit medlem. 👍 I början valde jag att gå strikt in i det med keto-dieten (blodketomätning varje morgon) men med ett blygsamt resultat på vikt & midjemått = 4 cm mindre midjemått på 2,5 månader!

Jag gick då över på en strikt lchf-diet istället men har fortfarande inga resultat.

Jag för matdagbok varje dag & har sedan jag startade inte ätit ngt socker, gluten eller alls många kolhydrater!! Innan jag började var jag sockermissbrukare med stora problem kring sug & missbrukarbeteende (gömde godis & åt i smyg). Vad gör jag för fel?

Mitt dagliga intag ser ut på detta sätt:

Kl 08-09 En kopp te eller kaffe med mjölk.

Vid kl 12.00 äter jag första målet mat. 

• Brunch: Alltid en bit protein (1 kycklingfile, fläskfile, färsbiff) tillsammans med grönsaker ovan jord & lite grädde (broccoli, champinjoner, vitlök & lök) eller grönsallad med tomater & ceasardressing (1.7 kolh/100gr). Alternativt spenatsoppa med 3 kokta ägg.

Vid kl 18.30 äter jag andra målet.

• Middag: Samma som ovan. Protein med grönsaker ovan jord & 1/2 dl grädde eller dressing. Ibland tillsätter jag halloumi eller fetaost för omväxlings skull. Proteinet steker jag alltid i smör & rapsolja.

Kl 20 äter jag 1 dl vispad grädde med 10-12 färska hallon eller 5-6 jordgubbar. Detta för att bli mätt.

Jag hoppas innerligt att ni kan hjälpa mig!? Detta är första dieten jag har kunnat hålla mig vid & kan leva med, men inte om jag inte går ner i vikt!!  Vad tror ni det beror på?

Jag är kvinna, 48 år & väger drygt 100 kg. Jag har haft en allvarlig bukoperation med borttagen gallblåsa & en bit av levern som var inflammerad. Kan det spela in?

Hoppas det finns ngn som kan hjälpa eller ge goda råd. 

• Like 1

4 cm är ändå 4 cm.

Och om bra om du stoppat sockermissbruket.

Några tankar:

Ta bort mjölk, köpesdressingar och smör och rapsolja (det är nästan bara rapsolja, not good).

Ät mer till middag och ta bort kvällsmålet med grädde och bär.

Du skriver inget om mängder. men se till att du äter ordentligt med protein och inte snålar med fett.

Men det ska vara naturligt fett inte s k vegetabiliska fetter.

Sedan finns det ju många andra saker än dieten som kan vara problematiska, t ex diverse hormonella störningar som sköldkörtel, coh stress, sömn etc.

Även om många av dessa faktorer också har ett starkt samband med diet.

• Like 3

3 timmar sedan, Liv Höckert sade:

4 cm mindre midjemått på 2,5 månader!

Jag gick då över på en strikt lchf-diet istället men har fortfarande inga resultat.

Du har redan resultat.. ett rätt bra resultat dessutom.

Iallafall så brukar man estimera att varje centimeter runt midjan motsvarar cirka ett kilo i viktnedgång.

Hur som helst räknar man lite på det så motsvarar det att du tappat cirka 0,4 kilo per vecka, det är rätt snabbt.

Dvs det finns inga magiska metoder att gå ner i fettvikt, du måste förbränna det och det tar tid!

• Like 1

Tack för återkoppling! Så skönt att höra att det inte är helfel iallafall. Ska absolut ta bort grädden på kvällen & försöka öka på proteinet istället. Jag är så hungrig på kvällen & tänkte att grädden är ett enkelt sätt att få i sig fett. Jag äter nämligen bara magert kött. 

Bra råd det där med köpedressing. Ska göra egen istället. Även majonnäs ska jag testa göra själv. 

Rapsolja (kallpressad) är alltså inte så bra? Trodde att det var bra att steka i?  Har hört att olivolja inte är bra när den hettas upp?

Besvär med IBS är mer eller mindre borta, vilket är fantastiskt!

Jag är inte lika irritabel & arg längre!

Sockersuget är däremot inte borta. Jag är sugen ganska mycket & tänker att det kanske beror på att jag inte äter tillräckligt mycket? Mättnaden är väl tänkt ska hjälpa till att inte bli sugen. Jag har även blivit oerhört röksugen trots att jag slutade för 7 år sedan...! Jäkligt irriterande. 

Tack än en gång för goda råd & pepp! Känner att jag började tvivla, men har nu fått nya krafter.

• Like 2

Guest Tureborgaren
3 timmar sedan, Liv Höckert sade:

Rapsolja (kallpressad) är alltså inte så bra? Trodde att det var bra att steka i?  Har hört att olivolja inte är bra när den hettas upp?

DietDoctor om fett:  

Fett kan förändra smaken på en måltid, vilket ger variation till din kost. Du kan till exempel tillaga haricots verts med smör för att få en klassisk känsla på din måltid. Eller du kan steka dem i jordnötsolja och krydda med sesamolja för en mer asiatisk touch.

Experimentera med nya kombinationer för att se vad som passar dig och tillfället bäst. Se till att ha flera av de här hälsosamma fetterna hemma:

• smör
  • ister, talg, ankfett eller annat animaliskt fett
  • kokosolja
  • olivolja
  • avokado-olja
  • jordnötsolja
  • andra nötoljor (macadamia, mandel, valnöt)
  • sesamolja

Mättat fett som smör, ghee, kokosolja och ister är de bästa valen för att steka och fritera i då de tål upphettning bra och inte oxiderar när de når höga temperaturer, som mer instabila fetter som vegetabiliska fröoljor gör.

Fleromättat fett som olivolja och avokadoolja är inte värmebeständiga, de är alltså bättre att använda till dressing eller oljebaserade tillbehör som majonnäs eller pesto.

Fleromättade fetter – som solrosolja eller majsolja – ska aldrig användas vid höga temperaturer eftersom de är känsliga för oxidation som kan omvandla dem till potentiellt ohälsosamma substanser.

Hej,

Finns bara en bra lösning på ditt problem och det är att du lär dig insulin i detalj. Ex genom att se massor med klipp från Jason Fung. Som du äter idag stänger du dörr till allt vad fettförbränning heter och ser därför klena resultat trots att du tror du äter bra. Svårare än så är det inte sen gäller det att börja med fasta (helst 23:1) men dit får du ta det lite stegvis nr ett är att komma ur sockerträsket på riktigt. Kan berätta mera om du vill. Finns inget bättre verktyg. Och sluta lyssna på dom som surrar om många mål per dag etc.Fettförbränning gäller alt fortsätta med ditt vanliga liv.Och du kommer INTE vara hungrig utan mätt och glad.Är själv inne på min dag 134 med 23:1 fasta som info.Men det gäller att våga för att vinna och det gör dom flesta inte tyvärr.

• Like 3

15 timmar sedan, Liv Höckert sade:

Jag är kvinna, 48 år & väger drygt 100 kg. Jag har haft en allvarlig bukoperation med borttagen gallblåsa & en bit av levern som var inflammerad. Kan det spela in?

Hur har du det med (för-)klimakteriet? Vi är många som har problem att rucka vikten "på grund av åldern". Klimakterieprocessen, som startar redan i 35-årsåldern, är påfrestande för kroppen och ger samma problematik som stress (det är stressande för kroppen), dvs kroppen prioriterar andra saker än matsmältning, viktminskning och så. Den inlagring som sker lägger sig ofta runt de inre organen (överlevnad). 
En annan sak du kan fundera över/söka på är tarmens bakterieflora; De flesta av oss västerlänningar har ett skadat mikrobiom med för mycket svamp, virus och fel sorts bakterier. 

10 timmar sedan, Liv Höckert sade:

Rapsolja, liksom de flesta fröoljor, innehåller en stor andel omega 6 vilket driver inflammation. Fetma är ett symptom på inflammation och man bör försöka häva den. Rapsoljan är annars en av de bättre fröoljorna (i liten mängd).

Jag kan varmt rekommendera Dr.Berg om du inte hittat honom. Han har mycket relaterat till kvinnohälsa, förutom övervikt/fetma även t ex klimakteriebesvär, fibromyalgi och stress.

https://www.youtube.com/user/drericberg123/playlists

• Like 4

Tror absolut kombinationen av sockerarter(fruktos, laktos) och mjölkfett tillsammans och kl 20.00 på kvällen, kan påverka en viktminskning. Bär&grädde är efterrätt man kan unna sig ibland, inte varje dag. Jag lägger själv på mig när jag börjar köpa hem grädde. För oavsett fettmängd så är grädde rätt sött, leder ofta till överätande och innehåller en del kolisar.

Jag kan absolut förstå behovet av kvällsmat. Jag måste också stoppa något i munnen innan jag lägger mig, för kan inte somna om jag känner antydan till hunger. Äter hellre ett mindre kvällsmål än sömntabletter.

Men kör hellre på något som ger mer mättnad trots liten mängd. Till exempel en assiett med lite protein som blev över från middagen och kanske ngn vattenbaserad grönsak. Eller ett stekt ägg. Makrill i tomatsås. En pannbiff. 

Tror i ditt fall generellt att du bör äta mindre mejerier och mer animaliskt protein. Du verkar också haft bekymmer med hälsan, utifrån operationen du beskriver. Nu är jag ingen expert, men det låter som att du haft stopp i gallgångar eller gallblåsa av olika skäl, vilket orsakar inflammation i levern? Tror inte det hindrar din förmåga att gå ner i vikt. Däremot är det ju extra viktigt att nolla socker, samt vara noga med att få i sig fullvärdigt protein, när levern fortfarande håller på och återhämtar sig och ännu inte återfått full funktion. Bladgrönsaker är också bra. 

• Like 4

19 timmar sedan, Liv Höckert sade:

Tack för återkoppling! Så skönt att höra att det inte är helfel iallafall. Ska absolut ta bort grädden på kvällen & försöka öka på proteinet istället. Jag är så hungrig på kvällen & tänkte att grädden är ett enkelt sätt att få i sig fett. Jag äter nämligen bara magert kött. 

Bra råd det där med köpedressing. Ska göra egen istället. Även majonnäs ska jag testa göra själv. 

Sockersuget är däremot inte borta. Jag är sugen ganska mycket & tänker att det kanske beror på att jag inte äter tillräckligt mycket? Mättnaden är väl tänkt ska hjälpa till att inte bli sugen. Jag har även blivit oerhört röksugen trots att jag slutade för 7 år sedan...! Jäkligt irriterande. 

Tack än en gång för goda råd & pepp! Känner att jag började tvivla, men har nu fått nya krafter.

Låter ju som fantastiska vinster 🙂

En annan tanke - Om du äter magert kött - Ät antingen  fetare kött, eller ta någon smörklickar till det magra.

• Like 5

On ‎2019‎-‎06‎-‎15 at 18:59, Liv Höckert sade:

Du har redan mycket bra resultat men för att komma vidare måste man lära om, tyvärr. Jag anar att du är lite rädd för det animaliska fettet. Det ska du inte vara. Välj smör, ister eller talg att steka i och laga mat med. Till exempel brukar vi steka i https://www.matspar.se/produkt/talg-500g-jureskog-selection-by-highland-beef

Vi har alla fått itutat i oss under många år att vegetabiliska oljor är bättre än animalisk fett. Om man väljer att tro på det måste ju själva viktnedgången vara hälsofarlig. Din egen animaliska fett som du så gärna vill bli av med kommer ut ur fettförråden och om man tror på mättatfettalarmisterna kommer detta fett direkt att leda till ett hjärtinfarkt. Naturen kan inte vara så dum. Både vi och andra djur sparar fett för att överleva svält. Våra och andra djurs fettförråd är nyttiga eftersom de innehåller inte bara fett utan också fettlösliga vitaminer. Vegetabiliska oljor däremot oxideras lätt vid upphettning och kan bilda hälsofarliga ämnen.

Om du vill gå ner i vikt snabbare skulle jag föreslå att ha en mycket mindre ätfönster  för att se till att insulinet är lågt i längre perioder. Kroppen bränner fett effektivast när det inte kommer in något genom munnen. När man fastar bränner kroppen även den överflödiga huden som annars kan hänga i flikar såna som till ex gäddhäng. Här är en mycket inspirerande berättelse av en man som var på väg att dö men lyckligtvis upptäckte LCHF och fasta: https://www.dietdoctor.com/with-one-foot-in-the-grave-robert-turned-it-around-and-lost-200-lbs  

Det här med sockersug. Du kanske ska läsa på om beroendeproblematiken och hur det fungerar eftersom rökning och sockermissbruk kan ha samma mekanismer. Det är inget ovanligt att de som har slutat röka byter drogen till socker istället. Så att beroendet är kvar bara föremålet har bytts ut.

Edited by Katerina
Tillägg
  • Like 4
  • Thanks 1

Du verkar ju göra det mesta rätt så ändra inte för mycket utan försök att hålla i. :)

Sen tycker jag att du kan  fokusera på viktiga åtgärder för viktnedgång om det är ditt primära mål?

T ex jag tror inte att det gör så stor skillnad om du steker i rapsolja eller smör (även om smör låter godare. :)  )

Viktigt kan vara :

1. Rooibos tee (eller annat koffeinfritt tee) med lite kokosfett i på morgonen. Inte kaffe med mjölk.

2. Minska grädden (och mjölk) använd t ex smör stället.

3. Försök att undvika alla former av mellanmål ät mer på dina två huvudmål om du har problem med hunger. Försök att äta fetare kött/fisk.

4. Vill du ha nåt på kvällen försök med samma som på morgonen (Rooibos tee med kokosfett). Detta kan du också ta som mellanmål andra gånger också om du känner att du behöver nåt.

Kan du fixa ovan borde du gå ner i vikt. :) Funkar det inte kan man försöka minska avståndet mellan måltiderna, t ex äta 13 och 18.

(Utgår från att du har pratat med din läkare om det finns begränsningar för dig hur du skall äta.)

• Like 2

Mina tips:

1. HUNGER - varningssignal

Om du reagerar med hunger, så är din kropp i "brist" och därför kör den på sparlåga, dvs behåller ditt fett.
Se till att äta tillräckligt med fett, protein och grönsaker, så du INTE längre känner hunger.
På LCHF, är att äta mindre av maten verkligen inte en del i lösningen, ät dig mätt på de rätta sakerna och observera hur din kropp reagerar.
Annars är mer av fett, protein och grönsaker vid nästa måltid. Inte känna hunger, eller brist.

2. Fettförbränning

Sen när din fettförbränning kommer igång (som flera nämnt), så kommer din hunger minska, då din kropp nu även har bättre tillgång till energi via ditt lagrades kroppsfett.
Dock tills dess, så är det kolhydratförbränning i största grad som jag gissar pågår, och då behöver du se till att mata in tillräckligt med fett, protein och grönsaker så din kropp kan ställa om förbränningen genom att du stoppar i dig rätt saker, så går den över förhoppningsvis. Det finns fler faktorer som flera nämnt.

3. Grönsaker
Mitt tips: Se till att du får i dig 200 gram spenatblad/ruccola per dag, så ditt kalium finns i tillräcklig mängd. Spenat, avocado, zucchini, är tex bra källor.

4. Vatten
Mer vatten (med tillsatt himalayasalt, så du inte spolar ut mineralerna med dåligt kranvatten som saknar massor av bra saker) dessutom ser ut behövas, du verkar dricka väldigt lite vätska.

5. Mäta ketoner
Skaffa ketonmätare med mätstickor för att kunna se var du befinner dig. Finns här: https://www.dietdoctor.com/se/bestall-ketonmatare-enkelt

Då har du svart på vitt hur din kropp reagerar på vad du gör, tror jag bestämt! 

6. Allmänt hälsoråd för omega-3&6

Lär dig hålla koll på vilka oljor som har farlig överbalans på Omega6 jmf omega 3.

7. Stekning och oljor som är safe använda för att undvika inflammation är vad jag vet är:

smör, kokosolja, raps (typ ok), fett från kött (gärna gräsbetat ekologiskt om du har råd å möjlighet),

UNDVIK oljor med hög omega-6 innehåll (omega6/omega3 balans) dvs EJ: jordnötsolja (massor av omega-6), 

Se lista här tex: https://en.wikipedia.org/wiki/Ratio_of_fatty_acids_in_different_foods#Oils
Du kan sortera på kolumner genom att klicka på rubriken, för att sortera på ration (o6/o3), du ser när bla. kokosolja är högst, att du sorterat i rätt ordning.

Håll oss uppdaterade gärna!

Lycka till! Bra fokus!

Edited by Johan Sandgren
Mer info
  • Like 4