Jump to content

Äta kolhydrater (och inte fett)


stroker49
 Share

Recommended Posts

I kväll tänkte jag fuska från min goda livsstil. Jag tänkte bla dricka dn del öl. Då kolisar höjer blodsockret och skickar på insulin som lagrar in fett så tänkte jag som så att om jag äter kolhydrater men undviker fett så blir det mindre dåligt. Vad tror ni om det?

Link to comment
Share on other sites

Drick du din öl.

Insulin lagrar energi, inte bara fett, det är inte heller det enda inlagrande hormonet, ASP är ett annat. Insulin utsöndras vid blodsockerhöjning samt vid intag av specifika aminosyror, t.ex. så resulterar vassleprotein i en relativt kraftig insulinrespons. 

Kolhydrater kan, via de novo lipogenesis, omvandlas till fett och lagras som detta. Dock kräver processen i sig energi och vid högt intag tenderar kroppen att öka oxidationen samt NEAT. Äter du lågkolhydratskost så bör dessutom dina glykogenlager vara rätt intresserade av att ta upp kolhydraterna. Eftersom kolhydratsoxidationen ökar så måste ju fettoxidationen minska. Vid intag av kolhydrater och fett så är det en större chans att just fettet lagras och kolhydratsoxidationen ökar, pga. att det kräver mer energi att lagra kolhydraterna som fett än fettet som fett. 

 

Alkohol påverkar fettoxidationen negativt, likaså gör kolhydrater. Det finns ingen anledning för kroppen att hålla en hög fettoxidation då en simplare energikälla att oxidera är tillgänglig.

 

Dock handlar det i grund och botten om att överskottsenergi kommer att lagras. 

Link to comment
Share on other sites

Men är det inte så att alkohol hämmar fettförbränningen?

Ja, men du har ju bara planerat att dricka öl vid ETT tillfälle. Så det kommer bara att påverka din vikt minimalt, och isf bara tillfälligt. Om du inte äter din vanliga kost innan så lär du bara bli hungrigare när du står där med din öl och ist äta mer när du redan är alkoholpåverkad (du lär inte göra de bästa matvalen då heller) eller dricka mer öl ist. Så ät din mat som vanligt, eller bara i mindre mängd. Valet är ditt.

 

Som sagt: Ett avsteg en kväll är i droppe i havet. Det är vad du gör resten av dagarna som spelar roll

Link to comment
Share on other sites

Men är det inte så att alkohol hämmar fettförbränningen?

Skall man tänka så så skulle man ju alldrig njuta av livet?

Alkohol eller för den delen öl dricker man inte för näringens skull.. och alla med sinnena i behåll vet att överkonsumtion är dåligt.

Men.. de flesta kan nyttja alkohol.. och öl, för att sätta guldkant på tillvaron emellanåt.. utan att det får några negativa konsekvenser.

Däremot så skall du veta att det går åt ungefär hälften för samma yrsel när man går på en ketogen diet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mitt inlägg hade ingen koppling till vikt utan var en fundering kring strokers fråga om vad som var lämpligast att äta den kvällen han dricker öl.

 

Har för mig att jag läst i det här forumet att en del mår dåligt av alkohol sedan de började med LCHF.

 

Om kroppen har svårare att hantera fett när man har alkohol i kroppen så kanske svaret på strokers fråga är så självklar.

 

Vad du än väljer Stroker så är det nog bäst att undvika snabba kolhydrater. Grönsaker och öl - kan det vara något. :P

Link to comment
Share on other sites

Jag har aldrig tålt alkohol något vidare och sedan jag började med LCHF är det värre än någonsin, bakfull på tre öl! Men jag trodde det var åldern och att jag är lite otränad (med drickat alltså).

 

Ja öl är inte bra, försöker hålla mig till italienskt vin och amerikansk whiskey normalt!

 

Min tanke var att om man sätter i sig kolisar så förbränner kroppen det och jag behöver inte just något annat..

 

Det var oroväckande med vassleproteinets påverkan på inusulinutsöndringen! Jag brukar ibland ta proteinpulver efter styrketräning om jag inte ätit eller äter ordentligt dessa kvällar och ligger lite lågt på proteinsidan.

Link to comment
Share on other sites

Jag har aldrig tålt alkohol något vidare och sedan jag började med LCHF är det värre än någonsin, bakfull på tre öl! Men jag trodde det var åldern och att jag är lite otränad (med drickat alltså).

 

Ja öl är inte bra, försöker hålla mig till italienskt vin och amerikansk whiskey normalt!

 

Min tanke var att om man sätter i sig kolisar så förbränner kroppen det och jag behöver inte just något annat..

 

Det var oroväckande med vassleproteinets påverkan på inusulinutsöndringen! Jag brukar ibland ta proteinpulver efter styrketräning om jag inte ätit eller äter ordentligt dessa kvällar och ligger lite lågt på proteinsidan.

Det är inte bara vassleprotein som orsakar insulinutsöndring.

Är du rädd för insulin?  :huh:

Link to comment
Share on other sites

Det var oroväckande med vassleproteinets påverkan på inusulinutsöndringen!

Insulin är livsnödvändigt

Det är inte enskilda insulinutsöndringar man primärt skall försöka undvika. Det är kroniskt förhöjda insulinnivåer.

Detta orsakas av skitmat (där ofta snabba kolhydrater ingår) samt en massa andra faktorer som inte har med kosten att göra.

 

Så ha en bra kosthållning generellt och snöa inte in så mycket på vad enskilda avsteg gör är mitt råd.

Link to comment
Share on other sites

Ja, insulin är livsfarligt. Det har jag läst på internet!

 

Finns det någon sanning i att man tål alkohol (ännu) sämre när man äter LCHF eller är det bara en myt. Varför skulle det vara så i så fall?

Insulin likt allt annat i världen är livsfarligt. Olikt mycket annat så är det även livsnödvändigt.

 

 

Men efter hård  träning är det väl ingen fara att ta vassel protein? (om man inte vill gå ner i vikt)

Tål man vassleprotein och energimängden det tillför inte resulterar i att du över tid ligger på energiöverskott så är det aldrig någon fara med att bruka vassleprotein. Om jag inte är helt ute och cyklar så har det i sig en positiv inverkan på fettoxidation och insulinkänslighet.

Link to comment
Share on other sites

Ja, insulin är livsfarligt. Det har jag läst på internet!

 

Finns det någon sanning i att man tål alkohol (ännu) sämre när man äter LCHF eller är det bara en myt. Varför skulle det vara så i så fall?

 

Ja som jag skrev tidigare i tråden så har jag för mig att alkohol hämmar fettförbränningen. Det skulle kunna vara en logisk förklaring till att många tål alkohol sämre när dom ätit mycket fett. Jag är inte säker men söker du på alkohol och LCHF hittar du nog något. Finns nog någon tråd om detta här i forumet också.

Link to comment
Share on other sites

Alkohol förbräns i betaoxidation om jag inte är hel fel underättad?

 

Det handlar nog trots allt om mindre tillgång på glukos.. och minskad ketos och då får alkoholen ersätta större delar av hjärnans energibehov.. med känd följd?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...