Jump to content

Ny Kostdoktor?

Thomas Jansson

Recommended Posts

Guest Tureborgaren

Känns lite passé´, va?

• "Vi tror på enkel matematik: Kalorier in - Kalorier ut"
  • Doktorns 20 förslag på bra mellanmål:

10 "fruktiga" mellanmål

12 stora klyftor valfri melon
2 kiwifrukter
2 mandariner/clementiner
2-3 plommon
15 stora vindruvor
1 apelsin
1 banan
1 päron/1 äpple/1 persika
1 dl fruktjuice
3 dl tomatjuice

10 "brödiga" mellanmål

2 dl lättmjölk, lättfil eller lättyoghurt
1/2 kanelsnurra
1 småkaka
3 pepparkakor
1 "dubbelmacka" Finn Crisp med mjukostfyllning eller keso
3 bitar Finn C med gurk eller tomatskivor
1 Digestive-kex
2 vanliga skorpor
1 skorpa med mjukost
1 "dubbelmacka" med smörgåsrån med kryddad mjukostfyllning eller keso

Ur "Gå ner i vikt med Stephan Rössner"

Jag undrar om Stephan Rössner sålde Finn Crisp och mjukost som en bisyssla på sidan om :) Om jag skulle följa dessa råd skulle jag laga hål i tänderna varje år, vara rund som en boll, ständigt trött, energilös och deprimerad. Det känns som en vinst att genom att strunta i dessa råd och undvika bröd, stärkelse och socker få behålla resten av tänderna intakt. Att skaffa sig löständer på gamla dar var en av mina mardrömsscenario för 6 år sedan, dvs innan jag hittade LCHF. Nu har jag sparat en hel del tusenlappar då tandläkarkostnaderna minskar drastiskt på LCHF. 

• Like 4

24 minutes ago, Katerina said:

Jag undrar om Stephan Rössner sålde Finn Crisp och mjukost som en bisyssla på sidan om

Nej, det tror jag inte han behövde göra, eftersom han hade ett gott samarbete med läkemedelstillverkaren Novo Nordisk. Bland annat var han medförfattare till en studie som kom fram till att deras gamla diabetesmedicin gav ett positivt resultat när den injicerades för att gå ner i vikt.

Sedan gjorde han reklam för denna medicin (Victoza/liraglutid) i Aftonbladet.

• Like 1
  • Boom 1

För detta forums desillusionerade läsare behöver jag naturligtvis inte påpeka att studien som gav så fint resultat för Victoza helt och hållet bekostades av dess tillverkare Novo Nordisk. Citat ur sammanfattningen:

"Interpretation

Liraglutide treatment over 20 weeks is well tolerated, induces weight loss, improves certain obesity-related risk factors, and reduces prediabetes.

Funding

Novo Nordisk A/S, Bagsvaerd, Denmark."
  • Like 2
  • Thanks 1

Jo, stackars Stephan Rössner. Det är inte lätt att byta synsätt när man inom sin gebit har fått lära sig att patienten ska tvingas till äta mindre genom olika mekaniska ingrepp som käkfixering och gastrisk bypass. Vilka tokar och vad kortsiktigt de måste ha tänkt! Om jag tvingar en patient ner i vikt genom att dricka kalorifattig smörja först genom käkfixering senare genom att föreslå Nutriletts blandningar vad är det jag har uppnått? Jo, en jo-jo bantare är född. Undrar om de tänkte, visste, brydde sig om att våra kroppar byggda för överlevnad, styrs av hormoner och att matberoendet sitter i hjärnan och inte i käkarna eller magsäcken. Deras idéer är ju som klippta och skurna för att skada patienten ytterligare och ge den ett skevt förhållande till mat och ett noll förståelse för sin kropp.

• Like 4

Stephan Rössner var ju inte professor i kost/näringslära, utan Hälsoinriktad beteendeforskning eller nåt liknande. Fick ju koncentrera sig på att ta reda på varför patienterna inte gjorde som han sa, dvs de klarade inte att följa hans kost/träningsprogram, de blev troligen för hungriga och eftersom de inte gick ner i vikt tappade motivationen.

han har ju själv sagt att han kan se tillbaka på en 25-årig karriär full av misslyckanden. Ändå sänkte de målet för viktnedgång till 5% , dvs om du väger 120 kilo är de nöjd om du går ned 6kg , tror inte patienterna var lika nöjda. 

• Like 3
  • Haha 1