Plopp

Kan jag äta 1 glass och ändå vara i ketos?

Recommended Posts

Hej,

Målet är 20g kolhydrater/dag för att hamna i ketos. Om jag äter 5g kolhydrater på en dag, kan jag då även äta en glass som innehåller 15g kolhydrater? Det är sammanlagt 20g kolhydrater på en dag, så enligt min mening borde jag hamna i ketos trots att jag ätit en glass? Mina vänner säger att jag är vansinnig/dum eftersom det är rent socker i glassen. Visst, det är ett extremexempel, men det är bra med fakta om man någon gång råkar/vill synda.

Tack för svar.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får väl prova? Valet är ditt.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset!

Detta är bara ett tanke-experiment. Cloettas Jätte Kexchoklad (100 gr) innehåller 62 gr kolhydrater.

Om jag äter halva, dvs. 31 kolhydrater, innebär det att jag fortfarande är i ketos eller inte, om jag bara äter chokladet denna dag?

Så som jag förstår det, så har det ingen betydelse varifrån kolhydraterna kommer, godis eller grönsaker har ingen betydelse - bara man håller sig under 50g kolhydrater/dag. Har jag missuppfattat det hela?

• Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 timmar sedan, Plopp sade:

Tack för tipset!

Detta är bara ett tanke-experiment. Cloettas Jätte Kexchoklad (100 gr) innehåller 62 gr kolhydrater.

Om jag äter halva, dvs. 31 kolhydrater, innebär det att jag fortfarande är i ketos eller inte, om jag bara äter chokladet denna dag?

Så som jag förstår det, så har det ingen betydelse varifrån kolhydraterna kommer, godis eller grönsaker har ingen betydelse - bara man håller sig under 50g kolhydrater/dag. Har jag missuppfattat det hela?

Beror på vad du äter och gör under resten av dagen(t.ex om du tränar). Men ketos påverkas knappast, om du bara äter en halv kexchoklad och inget mer. Främst för att du också hamnar på extremt energiunderskott om du bara käkar det, så kroppen måste fortsätta använda fettreserver för att driva maskineriet.

Om du däremot äter strikt LCHF lunch+middag normalt och sen en halv kexchoklad på det, så tror jag definitivt det kan påverka din keto-adaptering en smula, även om du ligger under 50 gram kolhydrater. Att vara i ketos är inte svart&vitt, att man är eller inte, utan en gråskala med olika nivåer av fettbränning, beroende på hur mycket kroppen tror att det behövs. 

Det här med x gram kolhydrater/dag vid LCHF är främst för att vägleda eller som referens. Det är inte exakta siffror på individnivå vad gäller att upprätthålla optimal fettbränning. Du måste testa själv hur olika grejer påverkar just dig. Men utifrån LCHF så spelar det ingen roll vart kolhydraterna kommer ifrån, du får välja själv. Sen rekommenderas att man undviker tomma kalorier(som kexchoklad) och väljer t.ex ovanjord-grönsaker, bär, vissa nötter osv, för att maximera näring, mineraler och vitaminer. 

Ketos är en annan femma. Jag vet inte om olika kolhydratskällor är mer benägna än andra att försämra ens förmåga att använda fett som energi? Det forskas knappast på området kexchoklad v.s ketos, eftersom poängen med dieten är att man ska försöka undvika sötsaker. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för alla svar! Att undvika godis är självklart! Det enda som nämns när man läser olika guider om LCHF/keto säger att man ska undvika godis, chips, kakor etc. Man får uppfattningen allt sött (med socker i) är totalförbjudet att äta. Jag ville bara få det bekräftat att så är icke fallet. Det går att äta godis, men naturligtvis saboterar man sig själv, så man undviker det. Man kan inte leva på endast en chokladkaka per dag, det vore galet!

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan, Plopp sade:

Tackar för alla svar! Att undvika godis är självklart! Det enda som nämns när man läser olika guider om LCHF/keto säger att man ska undvika godis, chips, kakor etc. Man får uppfattningen allt sött (med socker i) är totalförbjudet att äta. Jag ville bara få det bekräftat att så är icke fallet. Det går att äta godis, men naturligtvis saboterar man sig själv, så man undviker det. Man kan inte leva på endast en chokladkaka per dag, det vore galet!

Du har fattat det mesta och fått olika råd redan!

Dvs det finns inga magiska dieter som gör magiska saker.. inte ens LCHF/Keto/Paleo, men de är hintar om hur man skall tänka vad gäller matinköp och matlagning!

Oså beror det på vilket mål man vill uppnå, med dieten!

Om jag säger som så, är man frisk så kan man testa olika koncept, men är man sjuk/obese/diabetiker/andra sjukdomar får man bli mer strikt.. och då får man lära sig lite mer om vilka livsmedel som påverkar vad.

Jag får väl avrunda här så det inte blir en av mina vanliga inlägg som brukar bli rätt långa och med länkar hitan och ditan, dvs det är ofta kalorierna och macronutrientkompositionen som spelar mest roll.. iallafall om man uppnått medelåldern!

Dvs man kommer även i ketos på WW-konceptet.. iomed kalorireduktionen.. litta oavsett om man råkar äta en glass!

Utan så här är det, keto is tha shit.. med smile, från mig, testa gärna strikt keto, det ger dig lite erfarenheter, eventuellt lite andra recept/en del nya matvaror/matrutiner.. erfarenhet att äta något annat än vad de flesta andra äter.

Oså lever både du och jag i Sverige.. dvs vi kan som regel aldrig bli så osociala att vi inte emellanåt äter vad andra bjuder, i sociala sammanhang!

Såå, du får därmed en frisedel utav mig att i sociala sammanhang äta iallafall lite utav det som bjuds, om du bara på vardagar/resten utav året äter strikt keto diet.. eller iallafall en i huvudsak näringsrik diet!

Dvs när du äter kalorier från glass, godis, läsk annat skit så äter du mindre näringsrikt, du kan inte kompensera genom att äta mer näringsrikt, för då blir det för många kalorier hur som helst!

Då kan man om man är lagd åt det hållet superkompensera.. som regel hamnar man i bantnigsträsket, det bör man undvika!

Nu tror jag bestämt att det blev en sådan där lång utläggning hur som helst så nu får jag avsluta!

Iallafall en glass om året lär knappast trycka dig ur ketos de andra månaderna.. knappast en glass i månaden heller!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg