Jump to content

Vattenfasta och ketogen kost

Meathead

Recommended Posts

Hej igen, tackar för för välkomnandet!

Jag är 177 cm lång.

Imorse stod vågen på 99.6 kg \0/ fick en mental bild av en gräddtårta för att fira, men det slog jag bort snabbt.

Tog även en 30 minuters promenad igår kväll. Flög fram riktigt, kändes det som. Beställde ett par riktigt promenadskor också.

// mvh

• Like 7

Målvikten är 84 kg som jag skrev ovan.

Vart jag vill komma, vill reducera inflammationer i kroppen och bli kärnfrisk. Kommer utföra CRP-tester årsvis. Ev finansiera det privat, kostar dock 1200 kr hos werlabs men då får jag andra tester på köpet också.

Ser inga hinder i dagsläget.

• Like 2

Dock inte torrfasta, hur menar du med torrfasta? Har ett körschema som jag tänkte ge dig som jag själv nyttjar med stor framgång även om jag inte haft några stora mängder kilon att bli kvitt men med andra fördelar som bonus.

Hej!

Intressant att jag hittade detta forum nu 🙂 Har också testat vattenfasta för första gången. Först 4 dygn (midsommarveckan) och nu 48 tim (ska bryta ikväll). Mitt mål är att vara fettdriven. Har kört LCHF från och till i flera år för att det är så hälsosamt. Att fasta i 4 dygn var inget jobbigt alls. Jag blev verkligen positivt överraskad. Känner på typen av "hunger" när kroppen är "nere i frysen och hämtar maten".

Är det någon som använder ketossticks? Upplever ni de noggranna? Jag tycker nog att de mäter bäst på morgonen. Kan vara att vattnet man dricker spär ut?

• Like 1

9 timmar sedan, Jenkan sade:

Är det någon som använder ketossticks? Upplever ni de noggranna? Jag tycker nog att de mäter bäst på morgonen. Kan vara att vattnet man dricker spär ut?

Dricker du vatten så späs urinketonerna ut!

Oså kan man mäta blodketoner samt utandningsketoner.

Blodketoner ä'r de exaktaste.

Dvs det är tre olika ketoner man mäter.

Det bästa att mäta är byxliningen, det säger mest, iallafall om du är situerad som att man för sin hälsa borde gå ner i vikt.

Och på det får du av mig en frisedel att nästan väga lite vad som helst på vågen om bara byxliningen minskar, iomed att det allvarligaste är bukfetma.. iomed att det ofta är symptom på en massa ohälsosamma andra saker.

• Like 1

Jag var på lchf-eventet i Säffle i helgen, och där var en person som utvecklat en ketonmätare för utandningsluft. 

Han gick igenom och förklarade alla typer av ketoner...och jag kan ju inte säga vad som stämmer eller ej.

Så här förklarade han:

Urinketoner är överskott av de ketoner (Acetoacetat?) som kroppen tillverkar, och det är den energi som cellerna kan använda. Koncentrationen beror absolut på hur effektivt kroppen producerar och använder ketonerna; mängden minskar efter ett tag. Och dricker man mycket, så minskar förstås koncentrationen.

Blodketoner är paketerade ketoner (acetoacetat -> beta-hydroxyburat...eller nåt; jag citerar ur minnet)...ketoner som cellen inte vill använda just nu, utan lägger i en doggy bag för senare konsumtion...så dessa varierar med energibehovet.

Utandningsketoner är aceton...som bildas vid ketonskapandet, och genast går lungorna och utandningsluften.

Själv är jag inte direkt intresserad av att mäta ketoner, så jag har aldrig satt mig in i frågan...men den här förklaringen var i alla fall lätt att förstå. Om någon har fakta emot beskrivningen, så är jag nyfiken.

• Like 6

On 2019-06-30 at 18:55, Effie sade:

Jag var på lchf-eventet i Säffle i helgen, och där var en person som utvecklat en ketonmätare för utandningsluft. 

Han gick igenom och förklarade alla typer av ketoner...och jag kan ju inte säga vad som stämmer eller ej.

Så här förklarade han:

Urinketoner är överskott av de ketoner (Acetoacetat?) som kroppen tillverkar, och det är den energi som cellerna kan använda. Koncentrationen beror absolut på hur effektivt kroppen producerar och använder ketonerna; mängden minskar efter ett tag. Och dricker man mycket, så minskar förstås koncentrationen.

Blodketoner är paketerade ketoner (acetoacetat -> beta-hydroxyburat...eller nåt; jag citerar ur minnet)...ketoner som cellen inte vill använda just nu, utan lägger i en doggy bag för senare konsumtion...så dessa varierar med energibehovet.

Utandningsketoner är aceton...som bildas vid ketonskapandet, och genast går lungorna och utandningsluften.

Själv är jag inte direkt intresserad av att mäta ketoner, så jag har aldrig satt mig in i frågan...men den här förklaringen var i alla fall lätt att förstå. Om någon har fakta emot beskrivningen, så är jag nyfiken.

Har själv problems med att skilja Acetoacetat och BHB åt.. iallafall så är jag rätt säker på att Aceton är de vi andas ut, det är då partnern vänder på sig i sängen och inte vill kramas längre.

Som regel brukar jag vänta på Bios förklaringar, han är iallafall biokemist och har lixom mer koll på vilka som vi faktiskt kan använda.

Hur som helst.. vi har ingen doggybag av ketoner vad jag förstår, de har en halveringstid på cirka 20 minuter.. doggybagen består utav fett, gissa om det var en överraskning?

Iallafall så tror jag mig veta vem som höll föredraget, dvs han som utvecklade en alkomätare till något som främst skall kunna användas av epilelektiker?

Iallafall så finns det vissa, säger bara vissa linjära samband, mellan utandningsketoner och ketos, urinketoner har inte lika linjära samband iomed att de till stora delar späds ut beroende på hur mycket vatten man dricker.

Iallafall så lägger jag här in ett inlägg från någon annan;

"Ketos är inget onormalt - bara ovanligt i en sockersjuk befolkning!

Ketoner bildas i levern genom nedbrytning av fettsyror i en process som heter ketogenes. Ketoner är tre vattenlösliga syror, acetoacetat, beta-hydroxybutyrat och aceton. Tillståndet när levern tillverkar mer ketoner än vilovärdet (0,5 mmol/L) kallas ketos. Acetoacetat och beta-hydroxybutyrat är de ketoner som bildas i levern och som förbränns till energi. Aceton bildas spontant av acetoacetat och försvinner i utandningsluften. Ketogenes är ett högst normalt fysiologiskt tillstånd och utgör en central del av människans normala metabolism (ämnesomsättning)."

http://www.jonasbergqvist.se/fettforbranning-och-ketos

• Like 2