Jump to content

Hårdare styrketräning


Fiasofia
 Share

Recommended Posts

Har med enkla ord små gymmat lite under ca 1 år. Lärt mig att vid långdistans löpning så lever jag på dextrosol tyvärr tar min mage sjukt mycket stryk av det.   Men till min fundering. 

Då jag ”smågymnat” så har jag kunna kontrollerat mitt bs ganska bra. Kör med libre mätare och insulinpenna.  Har nu gått över till 4 split och piskar mej till mjölksyran skriker och varenda muskel är bortdomnad.  🤗 har vilodag på onsdag samt lördag & söndag.  Har kört så nu i 2 veckor bara. Men mitt bs är åt helvete !  Blir högt och svårt att få ner. Huvudvärk pga svajjet (antar jag) 

finns det nån med tips eller värdefull info ang att kunna hålla bs under bättre kontroll?  Eller är det bara att gilla läget ? 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Vid hård träning är det vanligt att blodsockret stiger.  Det går egentligen inte att göra någonting åt det. Jag har inte diabetes så jag kan inte ge råd med insulinet men ett tips kan vara om du har möjlighet att ta en lite längre promenad efter gym-passet, det kan få musklerna att ta upp en del av det frigjorda blodsockret.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Från att ha enkeltränat så har jag sista månaderna lagt om kosten. Sista halvåret tränat mer seriöst.  Bra och mindre kolhydrater, samt mer protein. Tränar nu måndag & torsdag överkropp och tisdag & fredag underkropp. Äter en bra lunch vid ca 12 sedan vid ca 14 så tar jag en proteinshake och alltid insulin till. Nu är jag inne på vecka 2 med 4 split.  Väldigt intensiva pass med tyng och många korta reps.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 timmar sedan, Fiasofia sade:

Från att ha enkeltränat så har jag sista månaderna lagt om kosten. Sista halvåret tränat mer seriöst.  Bra och mindre kolhydrater, samt mer protein. Tränar nu måndag & torsdag överkropp och tisdag & fredag underkropp. Äter en bra lunch vid ca 12 sedan vid ca 14 så tar jag en proteinshake och alltid insulin till. Nu är jag inne på vecka 2 med 4 split.  Väldigt intensiva pass med tyng och många korta reps.

Jag tror vi behöver lite mer förklaringar för att förstå?

Jag tror att vi fattat att du är av kvinnligt kön iallafall?

Osådå, typ 1, typ 2, annan diabetes?

Iallafall så skall alla högpotenta proteinshakes alltid ha en insulinspruta med i paketet.. dvs skit i det om du är frisk, då fixar bukspottkörteln det själv. Gäller för övrigt olika högpotenta glukosintag.. så länge man är frisk och inte lider utav Diabetes!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Zepp sade:

Jag tror vi behöver lite mer förklaringar för att förstå?

Jag tror att vi fattat att du är av kvinnligt kön iallafall?

Osådå, typ 1, typ 2, annan diabetes?

Iallafall så skall alla högpotenta proteinshakes alltid ha en insulinspruta med i paketet.. dvs skit i det om du är frisk, då fixar bukspottkörteln det själv. Gäller för övrigt olika högpotenta glukosintag.. så länge man är frisk och inte lider utav Diabetes!

 

Link to comment
Share on other sites

Är kvinna med typ 1 diabetes.  Tar alltid  insulin till proteinshake 👍 

Har ökat från lätt träning till mer explosiv och tyngre. Det som är att innan jag skiftade så hade jag bra koll på mitt blodsocker.  Men nu så är det allt annat än bra 🥺blir slitsamt med alla socker resningar och  kämpa med att få ett bra blodsocker värde. 

Ex.

12:00 lunch med insulin

14:00 proteinshake med insulin 

15:00 gym. Med uppvärmning . En halv banan med insulin

15:30 börjar alla sett

16:00 blodsockret stiger (tar insulin)

16:30 blodsockret stiger mer å mer, hamnar oftast på 17-18 

17:00 stillsam promenix på ca 10-15 min trots högt bs. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Kattuggla sade:

Hej Fiasofia, välkommen! Är ändå lite nyfiken på VAD du äter när du äter? 🤔

Hallujsan 

vad jag äter? 

Mäter ”normal” mängd kolhydrater i pasta, ris eller potatis pga min dia. Med normal för mig så ca 1,1/2 dl. Sedan oftast nötfärs, kyckling, fisk ca 200 g och sedan bönor, ärtor, helst broccoli. 😊  varierar däremellan. (Olika måltider) dock efter träning tillsätter jag oftast 1 knäckemacka med kalkonskivor och 1 kokt äggvita på eller mackrill 😍  😁 banan är min kolis under gym. Frukost är klassiska för mig. Afil med lite proteinpulver och müsli. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

23 minuter sedan, Nisse sade:

Känns lite som du matar på med socker och är förvånad över att dina blodsockervärden är höga. 

Matar på med socker ? Hur menar du ?Det är sockret jag inte har så mycket av i kosten. En ok kost efter upplägg med dietist och diabetes sköterska. Laktosfri afil. Kolhydraterna lär jag ha pga min dia osv. Banan och insulin för att hjälpa mitt b.s. Jobba och ligga ok. Men just det där med att mitt bs sticker när gymmet är igång. Rena djungeln på Google 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Om man ser på den traditionella behandlingen av typ 1 diabetes med de kostrekommendationerna och medicinering som du verkar följa så bygger den på att du SKA följa tallriksmodellen och kompensera med insulin. Om man tänker bara lite logiskt så inser man att en kropp som inte kan tillverka insulin borde inte belastas av stora mängder glukos (finns i stora mängder i pasta, ris, bröd, potatis, bananer). Att spruta in insulin för att kompensera för all den glukos är en mycket kortsiktigt uttänkt behandling. Före eller senare måste man öka dosen insulin eftersom kroppen kommer att bli insulinresistent och då har man utvecklat både typ 1 OCH typ 2 diabetes och blir fattigare pga all den insulin som måste sprutas in. Framtiden är inte så ljus för den behandling.

I den traditionella behandlingen får man också rådet att "röra på sig mera" också i ett försök att förbränna överskottet av glukosen som man enligt tallriksmodellen stoppar i sig. Träning i sig är det inget fel på MEN för att kunna använda den för att kompensera glukosöverskottet måste man träna som ett djur, vilket verkar vara precis det du försöker göra.

Tyvärr glömmer man att maten som är baserad på stärkelserika livsmedel är också näringsfattig och en människa som tränar massor måste också ge sin kropp mer näring. Proteinpulvret är en ultraprocessad livsmedel och är inte bra näring, köttet är bättre. Här tycker jag också att LCHF/paleo/keto har sin fördel då man äter mer av näringstäta matvaror och belastar kroppen mindre.

  • Like 4
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

On 2019-06-25 at 21:37, Fiasofia sade:

Är kvinna med typ 1 diabetes.  Tar alltid  insulin till proteinshake 👍 

Har ökat från lätt träning till mer explosiv och tyngre. Det som är att innan jag skiftade så hade jag bra koll på mitt blodsocker.  Men nu så är det allt annat än bra 🥺blir slitsamt med alla socker resningar och  kämpa med att få ett bra blodsocker värde. 

Ex.

12:00 lunch med insulin

14:00 proteinshake med insulin 

15:00 gym. Med uppvärmning . En halv banan med insulin

15:30 börjar alla sett

16:00 blodsockret stiger (tar insulin)

16:30 blodsockret stiger mer å mer, hamnar oftast på 17-18 

17:00 stillsam promenix på ca 10-15 min trots högt bs. 

Det förklarar en hel del!

Iallafall skall du då få ett uttalande med evidens C, dvs från mig som överhuvudtaget inte är någon auktoritet på varken det ena eller andra!

Fördelen med LCHF för typ 1 är att man lättare kan administrera och räkna ut sitt insulinbehov, dvs man skall som regel inte ligga lika lågt på kolisar som typ 2!

En annan fördel för typ 1 är iallafall i början är, att man inte är insulinresistent.. vilket är typ 2s problem.

En nackdel med att vara typ 1 är att om det får skena är att kroppen bildar glukos/blodsocker hej vilt.. så man behöver som regel inget extra socker/kolhydrater.. alls!

Oså behöver man speciellt inga proteinshakes, bananer eller annat som tarvar extra insulin!

Utan man behöver prexis som alla andra äta en väl sammansatt kost.

Skillnaden mot friska är att man behöver äta nästan exakt samma varje dag, iomed att man måste tillföra insulin själv via spruta eller pump.

Dels så måste du beräkna insulindosen för olika kolhydrater dels för proteinet!

Dvs proteinshakes är för friska.. lite lata eller iallafall de orkar inte laga till och äta mer kött i förhållande till sin träning, som regel, så handlar det om glukogena aminosyror, typ  sådana som skall täcka upp för det glykogen man förbrukade under anaerob träning, samt för spillet i proteolysen/proteinsyntesen!

Men detta gäller i princip bara de som tränar på väldans hög nivå, typ landslaget/OS-truppen, de kan ha någon nytta utav detta!

 

Edited by Zepp
  • Like 5
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Hej igen Fiasofia.

Jag kan iallafall säga så mycket som så att Dr Bernstien själv är typ 1 diabetiker sen sin ungdom, på den tiden då nästan ingen hade koll.

Som tur var så var han ingenjör, samt att hans fru jobbade inom sjukvården, så han fick tillgång till de då rätt sällsynta blodsockermätarna, via sin fru!

Och han mätte och mätte och kom fram till att man i princip inget visste, så han ville publicera sina upptäckter, det gick inte iomed att han inte hade rätt utbildning.. så han gjorde vad alla dedikerade borde ha gjort, dvs han gick igenom hela läkarutbildningen.. för att få publicera sina resultat.

Så han har både ingenjörsutbildning samt läkarutbildning.. till slut skrev han sin epokgörande bok;

http://www.diabetes-book.com/diabetes-solution/

Här debaterar Dr Bernstein med en annan läkare som själv inte är diabetiker!

 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...