Fiasofia

Hårdare styrketräning

Recommended Posts

Har med enkla ord små gymmat lite under ca 1 år. Lärt mig att vid långdistans löpning så lever jag på dextrosol tyvärr tar min mage sjukt mycket stryk av det.   Men till min fundering. 

Då jag ”smågymnat” så har jag kunna kontrollerat mitt bs ganska bra. Kör med libre mätare och insulinpenna.  Har nu gått över till 4 split och piskar mej till mjölksyran skriker och varenda muskel är bortdomnad.  🤗 har vilodag på onsdag samt lördag & söndag.  Har kört så nu i 2 veckor bara. Men mitt bs är åt helvete !  Blir högt och svårt att få ner. Huvudvärk pga svajjet (antar jag) 

finns det nån med tips eller värdefull info ang att kunna hålla bs under bättre kontroll?  Eller är det bara att gilla läget ? 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid hård träning är det vanligt att blodsockret stiger.  Det går egentligen inte att göra någonting åt det. Jag har inte diabetes så jag kan inte ge råd med insulinet men ett tips kan vara om du har möjlighet att ta en lite längre promenad efter gym-passet, det kan få musklerna att ta upp en del av det frigjorda blodsockret.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det kan nig hjälpa. Har googlat lite och minns jag läst om det. Apropå det så finns det en kille på gymmet som tränar hårt. Lyfter sjukt tungt. Han cyklar 10 min efter varje pass har jag uppärksammat.  🤔

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja att cykla en stund efter ett hårt pass kan nog också funka... men det är viktigt att det är i ett lugnt tempo... annars kanske du ökar blodsockret ytterligare.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Beskriv om möjligt lite bättre hur din träning ser ut plus lite mera hälsodata om möjligt.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Från att ha enkeltränat så har jag sista månaderna lagt om kosten. Sista halvåret tränat mer seriöst.  Bra och mindre kolhydrater, samt mer protein. Tränar nu måndag & torsdag överkropp och tisdag & fredag underkropp. Äter en bra lunch vid ca 12 sedan vid ca 14 så tar jag en proteinshake och alltid insulin till. Nu är jag inne på vecka 2 med 4 split.  Väldigt intensiva pass med tyng och många korta reps.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan, Fiasofia sade:

Från att ha enkeltränat så har jag sista månaderna lagt om kosten. Sista halvåret tränat mer seriöst.  Bra och mindre kolhydrater, samt mer protein. Tränar nu måndag & torsdag överkropp och tisdag & fredag underkropp. Äter en bra lunch vid ca 12 sedan vid ca 14 så tar jag en proteinshake och alltid insulin till. Nu är jag inne på vecka 2 med 4 split.  Väldigt intensiva pass med tyng och många korta reps.

Jag tror vi behöver lite mer förklaringar för att förstå?

Jag tror att vi fattat att du är av kvinnligt kön iallafall?

Osådå, typ 1, typ 2, annan diabetes?

Iallafall så skall alla högpotenta proteinshakes alltid ha en insulinspruta med i paketet.. dvs skit i det om du är frisk, då fixar bukspottkörteln det själv. Gäller för övrigt olika högpotenta glukosintag.. så länge man är frisk och inte lider utav Diabetes!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Zepp sade:

Jag tror vi behöver lite mer förklaringar för att förstå?

Jag tror att vi fattat att du är av kvinnligt kön iallafall?

Osådå, typ 1, typ 2, annan diabetes?

Iallafall så skall alla högpotenta proteinshakes alltid ha en insulinspruta med i paketet.. dvs skit i det om du är frisk, då fixar bukspottkörteln det själv. Gäller för övrigt olika högpotenta glukosintag.. så länge man är frisk och inte lider utav Diabetes!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är kvinna med typ 1 diabetes.  Tar alltid  insulin till proteinshake 👍 

Har ökat från lätt träning till mer explosiv och tyngre. Det som är att innan jag skiftade så hade jag bra koll på mitt blodsocker.  Men nu så är det allt annat än bra 🥺blir slitsamt med alla socker resningar och  kämpa med att få ett bra blodsocker värde. 

Ex.

12:00 lunch med insulin

14:00 proteinshake med insulin 

15:00 gym. Med uppvärmning . En halv banan med insulin

15:30 börjar alla sett

16:00 blodsockret stiger (tar insulin)

16:30 blodsockret stiger mer å mer, hamnar oftast på 17-18 

17:00 stillsam promenix på ca 10-15 min trots högt bs. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Fiasofia, välkommen! Är ändå lite nyfiken på VAD du äter när du äter? 🤔

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Kattuggla sade:

Hej Fiasofia, välkommen! Är ändå lite nyfiken på VAD du äter när du äter? 🤔

Hallujsan 

vad jag äter? 

Mäter ”normal” mängd kolhydrater i pasta, ris eller potatis pga min dia. Med normal för mig så ca 1,1/2 dl. Sedan oftast nötfärs, kyckling, fisk ca 200 g och sedan bönor, ärtor, helst broccoli. 😊  varierar däremellan. (Olika måltider) dock efter träning tillsätter jag oftast 1 knäckemacka med kalkonskivor och 1 kokt äggvita på eller mackrill 😍  😁 banan är min kolis under gym. Frukost är klassiska för mig. Afil med lite proteinpulver och müsli. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Känns lite som du matar på med socker och är förvånad över att dina blodsockervärden är höga. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
23 minuter sedan, Nisse sade:

Känns lite som du matar på med socker och är förvånad över att dina blodsockervärden är höga. 

Matar på med socker ? Hur menar du ?Det är sockret jag inte har så mycket av i kosten. En ok kost efter upplägg med dietist och diabetes sköterska. Laktosfri afil. Kolhydraterna lär jag ha pga min dia osv. Banan och insulin för att hjälpa mitt b.s. Jobba och ligga ok. Men just det där med att mitt bs sticker när gymmet är igång. Rena djungeln på Google 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man ser på den traditionella behandlingen av typ 1 diabetes med de kostrekommendationerna och medicinering som du verkar följa så bygger den på att du SKA följa tallriksmodellen och kompensera med insulin. Om man tänker bara lite logiskt så inser man att en kropp som inte kan tillverka insulin borde inte belastas av stora mängder glukos (finns i stora mängder i pasta, ris, bröd, potatis, bananer). Att spruta in insulin för att kompensera för all den glukos är en mycket kortsiktigt uttänkt behandling. Före eller senare måste man öka dosen insulin eftersom kroppen kommer att bli insulinresistent och då har man utvecklat både typ 1 OCH typ 2 diabetes och blir fattigare pga all den insulin som måste sprutas in. Framtiden är inte så ljus för den behandling.

I den traditionella behandlingen får man också rådet att "röra på sig mera" också i ett försök att förbränna överskottet av glukosen som man enligt tallriksmodellen stoppar i sig. Träning i sig är det inget fel på MEN för att kunna använda den för att kompensera glukosöverskottet måste man träna som ett djur, vilket verkar vara precis det du försöker göra.

Tyvärr glömmer man att maten som är baserad på stärkelserika livsmedel är också näringsfattig och en människa som tränar massor måste också ge sin kropp mer näring. Proteinpulvret är en ultraprocessad livsmedel och är inte bra näring, köttet är bättre. Här tycker jag också att LCHF/paleo/keto har sin fördel då man äter mer av näringstäta matvaror och belastar kroppen mindre.

• Gilla 4
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fiasofia, de flesta här på forumet trodde nog från början att du äter LCHF men det verkar inte riktigt vara så? Inget fel med det. :) Men våra råd kan bli lite konstiga då. Jag skulle rekommendera att du läser den här sidan:

https://www.dietdoctor.com/se/typ-1-diabetes 

och funderar på om LCHF är något för dig?

• Gilla 6
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen Fiasofia.

Jag kan iallafall säga så mycket som så att Dr Bernstien själv är typ 1 diabetiker sen sin ungdom, på den tiden då nästan ingen hade koll.

Som tur var så var han ingenjör, samt att hans fru jobbade inom sjukvården, så han fick tillgång till de då rätt sällsynta blodsockermätarna, via sin fru!

Och han mätte och mätte och kom fram till att man i princip inget visste, så han ville publicera sina upptäckter, det gick inte iomed att han inte hade rätt utbildning.. så han gjorde vad alla dedikerade borde ha gjort, dvs han gick igenom hela läkarutbildningen.. för att få publicera sina resultat.

Så han har både ingenjörsutbildning samt läkarutbildning.. till slut skrev han sin epokgörande bok;

http://www.diabetes-book.com/diabetes-solution/

Här debaterar Dr Bernstein med en annan läkare som själv inte är diabetiker!

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Manliga  typ 1 Diabetiker lever 14 år kortare än icke diabetiker,  och kvinnliga typ 1 diabetiker lever 18  år kortare än icke diabetiker.

Se:  https://diabetes.nu/typ-1-diabetes-overlevnad-risker/ 

Så Dr Bersteins sätt att äta är säkerligen bättre för typ 1 diabetiker, och jag gissar att medellivslängden bland typ 1 diabetiker kommer att öka om fler typ 1 går över till Bernsteins kostråd.              För övrigt så fyllde Dr Bernstein 85 år i år. Han är född 1934.

• Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg