Teija Niittynen Posted June 26, 2019 Share Posted June 26, 2019 Hej, Jag lider av multipel kemisk känslighet och jag vill stödja min hälsa med passande mat. Jag har läst, att ketogen diet inte passar for MKK personer. Jag skulle vara tacksam om ni kan ta reda på om det stämmer eller inte. Tusen tack! Teija Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katerina Posted June 26, 2019 Share Posted June 26, 2019 Multipel kemisk känslighet låter som en svårdefinierat diagnos, svävande, svårt att sätta fingret på. För att kunna undvika ämnen man är känslig mot måste man veta vilka de är. Jag är inte bekant med detaljerna för den diagnosen. Men om vi istället tittar på varför den ketogena kosten hjälper många så beror det på att man väljer ut och äter näringstät mat som inälvsmat, kött, animalisk fett och undviker näringsfattig och ultraprocessad mat som belastar kroppen mer än den gör nytta. Den näringstäta maten stödjer naturlig läkning. Det gör också fasta genom autofagin då skadad vävnad används av kroppen. Om man bär på en fettövervikt kommer kroppen på en ketogen kost och vid låg insulin att kunna få tillgång till underhudsfettet och göra det enklare att fasta. Fastan brukar hjälpa att minska fettet som kan ha samlats inne och runt de inre organen vilket förbättrar deras funktion och underlättar naturlig läkning. 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 27, 2019 Share Posted June 27, 2019 On 2019-06-26 at 11:22, Teija Niittynen sade: Hej, Jag lider av multipel kemisk känslighet och jag vill stödja min hälsa med passande mat. Jag har läst, att ketogen diet inte passar for MKK personer. Jag skulle vara tacksam om ni kan ta reda på om det stämmer eller inte. Tusen tack! Teija Jag säger som jag brukar, mer information innan vi över huvudtaget kan svara. https://sv.wikipedia.org/wiki/Multipel_kemisk_känslighet Iallafall så är det här forumet främst för att ge folk som vill äta LCHF/Keto/Paleo eller annan nyttig kost.. (främst altså för folk som vill äta nyttigt men inte ligger nära SLVs eller WHOs kostrekomendationer), en alternativ syn på kost! Oså har vi en del vegetarianer, mest troligt rätt få veganer även om det inte är omöjligt, oså alla möjliga andra som är allergiska eller har andra problems. Såå, så här ser LCHF ut i ett idealt tillstånd; Eller så här; Dvs inga konstiga grejer alls.. mest vanlig mat! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted June 27, 2019 Share Posted June 27, 2019 För att ta reda på vad du mår bra av att äta skulle det autoimmuna protokollet kunna vara en metod. Rekommenderar i så fall boken Autoimmun handbok. Där beskrivs hur du ska gå till väga. På Paleotekets hemsida finns en översikt över metoden: Vad är AIP? Men känslighet för kemiska ämnen är ju inte detsamma som reaktioner på inflammatoriska ämnen. Jag tänker att du kanske måste vara noga med att välja mat som är ekologiskt odlad, utan tillsatser och bekämpningsmedel, och kött utan antibiotika och annat skräp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted June 28, 2019 Share Posted June 28, 2019 Du har troligen ett genetiskt problem med GST genen och kanske GPX genen. Googla. GST genen gör ett enzym som som transporterar glutation till kemikalierna du fått i dig som ska transporteras ut ur kroppen. GPX gör ett enzym som "limmar" fast glutation vid väteperoxid, som uppstår vid stress, för att omvandla det till vatten du kan kissa ut. GST finns i tarmen och i levern och tarmbakterierna har egna liknande enzym. I min bok (Dirty Genes, Ben Lynch) står att du ska äta sånt som innehålller cystein, vitamin b2, selen. Det blir kött av alla sorter, ägg, lever, fet fisk, solrosfrö, brocolli, kål, blomkål, sparris, kronärtsskocka, lök, spenat, avokado, brunt ris, brasse nötter. Svettas mycket, tex i bastu. Varma bad. Varm yoga. Undvik stress. Lägg på tillskott om du vill som MSM, glutation, B2, selen. Kanske finns det detox mixer du kan använda. 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Teija Niittynen Posted July 1, 2019 Author Share Posted July 1, 2019 Tack för alla svar. Eriks matrekommendationer passar bra för LCHF so jag ska börja med dom. Tack Erik för info om genetiska problem och andra råd! 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 2, 2019 Share Posted July 2, 2019 On 2019-07-01 at 14:13, Teija Niittynen sade: Tack för alla svar. Eriks matrekommendationer passar bra för LCHF so jag ska börja med dom. Tack Erik för info om genetiska problem och andra råd! Skriv mer när du kommit på något som förändrat din hälsa, ditt mående, främst för de som lider utav samma problem som du har. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katerina Posted July 4, 2019 Share Posted July 4, 2019 Multipel kemisk känslighet får mig att tänka på vår snedvridna definition av kemikalier. Många produkter som vi kallar livsmedel på marknaden innehåller tillsatser - konserveringsmedel, konsistensgivare, färger, smakförstärkare, surhetsreglerande medel, osv, listan kan göras lång. De är godkända för att användas i livsmedel för att de är inte direkt giftiga eller orsakar cancer (tror man) men sedan har vi ju cocktaileffekten och våra kroppars respons. Frågan är hur dessa tillsatser hanteras av levern, vars uppgift är att rensa blodet från gifter. Våra kroppar har ju alltid haft den utrensningsfunktionen eftersom man får alltid in gifter men mängden kemikalier som vi får i oss har ökat sedan kemin har blivit vardag för livsmedelsproduktionen för att ta ett exempel. För dig med konstaterat kemisk känslighet är det kanske just leverns definition av kemikalier/gifter/kroppsfrämmande ämnen som är intressant och inte livsmedelsverkets. Frågan är snarare hur man kan minimera dessa och maximera näring som stödjer kroppens egen utrensnings- och läkningsprocess. Här kommer det ketogena kosten in. Dock i ditt fall är det också intressant att fokusera på oprocessade livsmedel, sådana som inte har en innehållsförteckning samt vara medveten om matens kvalitet. Konventionellt odlade grönsaker till exempel kan innehålla en hel del bekämpningsmedel, dvs kemikalier. Men om man väljer att köpa bara ekologiska, KRAV-märkta livsmedel så upptäcker man att de innehåller karragenan, citronsyra (framställt av svart mögel och inte av citroner) etc så man måste vara noga med det. Även köttet kan vara olika nyttigt då i de nordiska länderna använder man mycket mindre antibiotika medan i sydeuropeiska länder är man mer generös med dessa. När man har börjat inse att det är inte bara de processade livsmedel som kan ställa till det utan att det kan vara viktigt att veta hur man har odlat grönsakerna eller fött upp kreatur så förstår man att det inte är så konstigt att man får multipel kemisk känslighet i dagens billiga, lättåtkomliga med inte så naturliga för människan matkultur. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts