Birgitta Höglund

Visst funkar LCHF även på oss lite äldre kvinnor

Recommended Posts

Tack för ditt uppmuntrande inlägg Birgitta. Jag tror att med envishet och att troget följa lågkolhydratlinjen kan de allra flesta bli friskare och slankare. Men det är ingen qvick-fix. Man får hålla ut och röra på sig. Promenad  o styrketräning passar i stort sett alla såvida man inte har ett handikapp som lägger hinder i vägen. Men de flesta kan anpassa träningen efter sin fömåga och öka på litet efterhand. Jag gillar Annika Dahlqvists lchf  koncept och är tacksam för din hälsoberättelse och fina recept som du ofta delar. Dina kokböcket är en skatt att ösa ur för riktig  inspirerande och god mat!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack, kickilotta. Ja, min medfödda envishet har varit en stor hjälp på vägen och även vetgirigheten, som gjort att jag läst på otroligt mycket om kostens betydelse för hälsan.

Jag är inte utbildad kostrådgivare, men jag har på egen hand sett till att förkovra mig på området kost och hälsa i många år, det började redan efter min Fibromyalgidiagnos för 15 år sen. Då fick jag höra att jag inte skulle kunna bli bättre och att det inte gick att träna, men jag försökte ändå, trots att jag var rejält handikappad och gick med käpp.

Så min Slowfix har gett ett otroligt resultat, jag hoppas kunna inspirera många att följa samma väg. Jag blev själv inspirerad av Annika Dahlqvist, hennes tankar har varit ledord för mig hela tiden, jag är mycket tacsam att jag gick på hennes föreläsning för 10 år sen här i Östersund.

Snabba bantningsmetoder fungerar bara kortsiktigt, det har vi ju sett inte minst genom Biggest Loser, där de allra flesta går upp igen.

• Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nytt inlägg på bloggen, fick rejäl skrivinspiration efter min långpromenad i blåsten och de tankar och frågor som kom på olika håll om snabba mirakelkurer igår :)

Dela gärna vidare om du känner någon som kämpar i motvind med hälsan och vikten ❤️

https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2019/06/28/lchf-klimakteriet-halsan-och-vikten/

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant att ta del av era hälsoresor med LCHF, odezza och Effie. Jag har så länge jag kan minnas haft problem med blodsockersvängningar, de är tack och lov helt borta nu sen 10 år, humöret har tack vare det också blivit mycket jämnare. Märker väl om jag gör ett för stort "övertramp" med kolhydraterna, då kommer tröttheten och irritationen som ett brev på posten.

ALP verkar vara alldeles för få kalorier och fett för min del, läst inne hos Veronica på Kostvägen om det, med den lilla matmängden skulle det sätta igång hunger=sug. Det som är det fina i kråksången med LCHF är ju att det är en hållbar livsstil, oavsett vardag eller fest.

Att gå efter ett schema med olika tekniker enligt ALP skulle ju kännas lika begränsande som VV/kaloribantning, det här är ju bara ytterligare en "metod". Att svälta sig ner i vikt som man gjorde på ViktVäktartiden är definitivt inte lika njutbart som att äta rejält med mat och få samma effekt, som dessutom håller över tid :)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
46 minuter sedan, Birgitta Höglund sade:

Intressant att ta del av era hälsoresor med LCHF, odezza och Effie. Jag har så länge jag kan minnas haft problem med blodsockersvängningar, de är tack och lov helt borta nu sen 10 år, humöret har tack vare det också blivit mycket jämnare. Märker väl om jag gör ett för stort "övertramp" med kolhydraterna, då kommer tröttheten och irritationen som ett brev på posten.

ALP verkar vara alldeles för få kalorier och fett för min del, läst inne hos Veronica på Kostvägen om det, med den lilla matmängden skulle det sätta igång hunger=sug. Det som är det fina i kråksången med LCHF är ju att det är en hållbar livsstil, oavsett vardag eller fest.

Att gå efter ett schema med olika tekniker enligt ALP skulle ju kännas lika begränsande som VV/kaloribantning, det här är ju bara ytterligare en "metod". Att svälta sig ner i vikt som man gjorde på ViktVäktartiden är definitivt inte lika njutbart som att äta rejält med mat och få samma effekt, som dessutom håller över tid :)

Ja, jag ser det som en metod, när inget annat funkar. Ett antal veckor för att se om det går att ruska igång kroppen...det var fråga om lymfa och leptin och jag förstod nog inte allt. Och sedan en mer uthärdlig variant. Det är inte meningen att man ska äta för lite - men följer man reglerna, så får man inte i sig många kalorier, det är sant. Men jag är f.n. inne på att äta mer - jag är hungrig på kvällarna (och bara då), och det är inte uthärdligt i längden. Men något måste jag ju testa; nuläget står jag inte ut med. Alternativet är mycket fasta (det är tufft det också). Eller också finns det någon väg jag inte har upptäckt.

Humöret blev mycket bättre redan på LCHF. Men på senare år har jag känt mig dimmigare i huvudet, svårt med minnet - och det har blivit bra mycket bättre nu. Så något finns det i metoden som jag ska försöka behålla även om jag skulle börja äta på annat vis framöver. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Effie: Ja, det är så jag sett av Veronicas bilder också, små portioner med väldigt få kalorier. Det som hjälpte mig att komma igång med min viktnedgång, det var efter första hälsoresan jag gjorde med Anna, då förstod jag att jag hade ätit för lite fett, så jag la till det till mina måltider.

Och det funkar, både på hunger, sug och viktnedgång. Tre mål om dagen med ordentligt med mat med extra smör är det som får mig att må bäst och fungera utan hjärndimma, som är ett symptom på min Fibromyalgi. Den gör även att jag inte klara att fasta, då får jag både mer värk och blir tröttare.

Detsamma om jag äter för lite smör, då orkar hjärnan inte med riktigt. Här har Kostvägen-Veronica skrivit just om det besvärliga med att hålla sig mätt med ALP-dieten: http://www.kostvagen.se/2019/06/26/alp-diet,-hur-går-det--42771761

Jag håller även på med egen lymfmassage i min dagliga träning och promenerar flera gånger varje dag, det hjälper mycket om man har lymfproblem.

Den erfarenhet jag har av att ha pratat med många kvinnor som har problem med vikten när de kommer upp i åren är att de ofta är stressade. En stressad kropp släpper inte på sina kilon i första taget. Fasta ger ju dessutom mer stress som kan bli svårt att hantera för kroppen, kan ju fungera bra för en del, men just kvinnor under/efter klimakteriet har det ofta svårare att få till det.

Ta gärna en titt på det här inlägget så kanske du kan få lite inspiration vad det gäller maten: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2019/04/06/10-ar-med-lchf-och-tips-pa-hur-vi-ater-idag/

• Gilla 1
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hoppas det löser sig med stressen för dig när du får sluta på ditt jobb, Effie, vet av egen erfarenhet hur det sliter på både själ och kropp att vantrivas och motarbetas på jobbet ❤️

Roligt att du känner till min blogg, delat med mig av min dagliga LCHF-mat i över 1800 inlägg där, så det finns nåt för alla smaker.

Som du skriver så kanske det inte är så små portioner i ALP-dieten rent volymmässigt, men när jag ser en tallrik med bara grönsaker, utan protein och fett, då reagerar min hjärna med att det där är "lite" mat. Jag skulle aldrig bli mätt och nöjd av en sån portion, dessutom behövs ju fettet till det gröna för att locka fram både smaker och näringsämnen, fettlösliga vitaminer m.m.

Just det här med promenader är viktigt för oss alla, vi är ju skapta för rörelse. Många sitter väldigt mycket idag, då slutar vårt lymfsystem, leder och muskler att fungera optimalt :)

• Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 timmar sedan, Effie sade:

Små portioner är det väl inte...men mycket grönsaker, så det blir inte mycket kalorier totalt. Och fettet bara till vissa måltider.

Egentligen handlar det väl om att cykla näringsämnena för att rucka igång olika substanser som lagts i träda under LCHF-tiden? Leptinet då t ex som fått vara med och ge namnet. Och för att ge lever och lymfa mer tid till utrensningen. Jag tycker jag äter mycket av både kött och fett, fast som du säger inte till varje måltid, och mig funkar det också på. Har inte alls lika mycket värk i kroppen längre, stundtals är den borta. Så är man i läget att man ätit LCHF länge men inte fått samma fantastiska resultat som "alla andra", eller om kilona smugit sig tillbaka, så kan i alla fall jag rekommendera ALP.

• Gilla 4
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg