Jump to content

Tarmflora och kost - spännande forskning

Guest Tureborgaren

Recommended Posts

Guest Tureborgaren
When it comes to food, one size doesn’t fit all https://joinzoe.com/2019/06/21/we-reveal-the-first-results-from-the-largest-nutritional-study-of-its-kind-in-the-world

Jag följer Tim Spector på Twitter (han som skrivit boken Matmyten). Han forskar på tarmflora, för tillfället i en studie som kallas PREDICT.

PREDICT är enligt Spector världens största studie av hur olika livsmedel påverkar individer. Det man kommit fram till hittills är att varje individ har sin egen unika respons på mat. Det gäller även tvillingar, trots att de delar samma uppsättning gener. Enäggstvillingar i studien visade sig bara dela 37 procent av varandras tarm-mikrober. Det jämfört med 35 procent hos personer utan inbördes relation.

Enligt studien beror skillnader i ämnesomsättning och reaktion på olika livsmedel på en komplex mix av faktorer: som ålder, kön, etnicitet, sömn och aktivitet, genetik, kost, miljö och tarmflora.

Studien fortsätter med PREDICT 2. https://predict.study/

Företaget ZOE (där Tim Spector är en av grundarna) har för avsikt att med hjälp av resultat från dessa studier kunna utveckla en konsumentprodukt - ett hemtest och en app - som gör det möjligt för individer att individanpassa sin kost utifrån sin personliga respons, för att nå optimal hälsa.

Spännande!

Jag blir lite misstänksam när jag ser att ZOE är ett företag med starka ekonomiska intressen bakom sig. Målet är uppenbarligen att tjäna pengar på att sälja en "produkt". Den forskning de hittills har genomfört är inte så märkvärdig. Man har gett försökspersonerna standardiserade "muffins" och mätt blodsocker och  blodfetter med vissa tidsintervall efter förtäringen. Det hela äger rum under en dag på kliniken och 13 dagar i hemmet. Resultatet av experimentet är att det är individuellt hur människor reagerar på samma mat.

Det påminner om de test som Robb Wolf beskriver i sin bok Wired to Eat. Den stora skillnaden är att hans experiment kan man genomföra själv med en vanlig blodsockermätare och med hur många olika livsmedel som helst.

OK, Predict-studien har mätt upp hundratals andra värden och även analyserat saliv och avföring. Bland dessa värden kan man säkert hitta några samband som kan exploateras för en "produkt" som kan generera vinst för investerarna.

• Like 2

Frågan är inte vad som är sant, utan vad folk tror är sant.

En del företag drar sej inte för att dikta upp egna studier med fallbeskrivningar där avlidna personer förekommer i marknadsföringen.
Själv känner jag till ett otal sådana företag inom den bransch där man prånglar ut strålskyddsartiklar.

• Like 1
  • Sad 1

2 hours ago, Borje said:

de test som Robb Wolf beskriver i sin bok Wired to Eat

För den som är intresserad har jag hittat en kortfattad beskrivning av dessa test (i boken är den på 10 sidor). Scrolla ner till "The 7 Day Carb Test".

För övrigt tycker jag att det är vansinnigt intressant med de nya forskningsrön som kommer fram om vårt beroende av tarmfloran och dess beroende av vad vi äter. Vi kan hoppas att PREDICT-studierna tillför kunskap på detta område, trots att de sponsras av ett vinstdrivande företag.

• Like 2

En reflektion om koststudier i allmänhet: Det är påfallande hur många koststudier som saknar relevans för oss som äter LCHF.

PREDICT 2 håller på att rekrytera deltagare i USA. Det framgår att man inte får äta LCHF medan man deltar:

"An 11-day at-home study of your responses to food:

• Eight days where you will be given set meals to eat for certain meals during the day (these are all vegetarian. Some contain milk and gluten)
  • A morning visit to your local Quest Diagnostic patient service center for a fasting blood test to establish a baseline value of key blood markers."
  • Willing and able to consume the foods that are part of the study, which are vegetarian meals that include gluten and dairy, and in some cases are high fat or high sugar. (Villkor för deltagande)

Av rapporten från PREDICT 1

framgår att deltagarna den första dagen under kontrollerade former skulle inta två "muffins" och dryck med tillsammans 74 gram fett och 156 gram kolhydrater. Proteiner nämns inte. De återstående 13 dagarna skulle deltagarna inta " Isocaloric muffins with varying macronutrient composition" kompletterat med "Self-selected Free-living meals".

När får vi se en studie av hur tarmfloran påverkas av olika typer av LCHF-kost?

Jag tror emellertid att det finns belägg för att tarmfloran fungerar bättre om man tar bort socker och raffinerade kolhydrater ur kosten.

• Like 1

Guest Tureborgaren
7 timmar sedan, Borje sade:

Målet är uppenbarligen att tjäna pengar på att sälja en "produkt".

Jag uppfattar att målet med forskningen och den eventuella framtida produkten är att göra det möjligt att behandla sjukdomar med förändringar i kost och livsstil istället för med läkemedel. De skriver i sitt "White paper" att medicinerna ju ändå inte lyckas att bota (medan läkemedelsbolagen tjänar pengar, tänker jag):

•  While pharmacotherapies have become the mainstay of most countries’ medical strategies, the major block-buster drugs fail to improve the conditions for which they are prescribed in the majority of patients...

De skriver även om  det svaga stödet i forskningen för tidigare kostråd, som att undvika fett och kolesterol:

• several core aspects of previous key nutritional guidelines have proven unreliable. For example, some of the most influential data on dietary fat intake comes from a 1972 publication from the Seven Countries Study that based on observational data advocated a reduction in dietary fat intake to reduce heart disease. By extension, it was presumed, reducing dietary fats would also affect the risk of heart disease. This study has been discredited by some, owing to its observational biases and potential selective inclusion of data. The dogma that total cholesterol in foods was hazardous for health has also since been dismissed, as has advice changed on specific foods like coffee, dairy and eggs.

Oavsett vilken diet de serverar sina deltagare så får de ju ett svar på hur det påverkar, tänker jag. Om muffinsen är för kolhydratstinna så blir ju responsen därefter. Ja, vi får se hur det går. Jag lär väl inte ha råd med någon fancy kost-app, om de får till någon. Fortsätter med "trial and error" i egen regi...

2 timmar sedan, Borje sade:

Jag tror emellertid att det finns belägg för att tarmfloran fungerar bättre om man tar bort socker och raffinerade kolhydrater ur kosten. 

Ja, där håller jag med dig fullt ut! Har nyligen läst boken Magsmart (D Jonsson) om vikten av riktig mat för tarmfloran. Ingen LCHF-bok men intressant och läsvärd ändå.

14 hours ago, Tureborgaren said:

Ja, vi får se hur det går.

Det är möjligt att jag är överdrivet misstänksam, men jag tvivlar på att vi någonsin kommer att få se en fullständig redovisning av resultaten från PREDICT 1 och PREDICT 2. Alltså en rapport som duger för publicering i en vetenskaplig tidskrift, inte bara powerpointbilder från en föreläsning. Jag tror att företaget ZOE kommer att dölja fakta i sina "vetenskapliga studier" under förevändning att de är "fabrikshemligheter". Ungefär som många läkemedelsbolag gör.

Men nu gäller det för ZOE att rekrytera 1200 frivilliga deltagare från USA till PREDICT 2. De kommer inte att få betalt, så man kan nog bara finna dem bland människor som är missnöjda med den konventionella vården och de vanliga kostråden. Därför kritiserar ZOE medicineringen mot "livsstilssjukdomarna". MEN de skriver också att "dieter" fungerar dåligt. Ingenstans nämns att det faktiskt finns en kost, nämligen Keto/LCHF som faktiskt fungerar, även på lång sikt. På powerpointbilderna från föreläsningen görs det ett stort nummer av hur blodsockret stiger häftigt efter varje måltid och att detta är skadligt. MEN om man äter strikt LCHF råkar man inte ut för dessa kraftiga blodsockersvängningar. Därför kan några LCHF-muffins inte finnas med i den kost som försöksdeltagarna får. Någon skulle ju kunna få för sig att börja äta LCHF i stället för att betala för en app som tagits fram genom "machine learning".

Men, som sagt, jag kanske är för misstänksam. Den som lever får se.

• Like 3
  • Haha 1