Jump to content

Mediciner vid fasta

Daniel Nilsson

Recommended Posts

17 timmar sedan, Daniel Nilsson sade:

Jag kör just nu 16/8 några dagar i veckan men funderar på att även genomföra längre fastor. Stegvis upp till tre dygn tänkte jag mig. 

MEN- jag tar ju metformin och blodtrycksmediciner dagligen. Bryter de fastan?

Säger som jag brukar..mer information om din  medecinska status, ålder,vikt, eventuellt mer om ditt HBA1c/fastesocker, för att vi ens vågar gissa oss till olika råd.

Metformin lär iallafall inte påverka negativt vid fasta, den främsta biverkningen är gastriska problem.. oavsett kost, det allra värstigaste lär vara Laktatacidos för de med speciella gener.

Men.. en vanlig biverkan av typ LCHF är sjunkande blodtryck, så de får du vakta lite noggranare.

Inte nog med det utan jag påstår härmed att du är diagnosticerad diabetiker/metabolt syndrom iallafall.. dvs man får lixom inte Metformin utskrivet i sverige om man åtminstone inte iallafall har högt fasteglukos, eller högt HBA1c?

Varken metformin eller blodtrycksmedicinerna bryter någon fasta så vitt jag vet, men var extra uppmärksam på blodtrycksmedecinerna, för det kan hampa sig som så att fastan i sig och/eller kombo med LCHF gör att blodtrycket rasar.

Dvs en rätt vanlig biverkning av LCHF är sjunkande blodtryck.. fasta kan eventuellt göra lika dant?

Oså kommer här lite teoretiska förklaringar.. vi utgår från att du är diabetiker, dvs lider utav hyperinsulinemi, som stimulerar kroppen/njuren att återuppta extra mycket salt.

Den aspelut vanligaste biverkningen av LCHF och fasta är att insulin droppar radikalt, då kissar man ut en massa salt.

Såå, vad är det vanligaste rådet till alla newbies på LCHF, jo att dricka två koppar hemmakokt benbuljong per dag, iallafall de tre första månaderna så att inte blodtrycket skall sjunka till fotknölarna.

Troligen ingen som gör så utan de tar i stället saltshots!

Såå om du är diabetiker och tål metformin, håll då mer koll på blodtrycksmedicinen, så att trycket inte sjunker för lågt!

• Like 7