Ross Posted July 4, 2019 Share Posted July 4, 2019 Hej, jag har i ca 6 månader kört på en ketogen kost strikt. Jag håller mig under 20 gram kolhydrater per dag och minst 80 % av mitt intag är fett. Jag he en ketoblodmätare och fram till för ca 5 veckor sedan hade jag riktigt bra värden, mellan 2.0- 2,7 mmol. Men för ca 5 veckor sedan var jag åter på de värden jag började med dvs ca 0,3-0,5 mmol enligt min blodmätare. Ska tilläggas att jag även periodisk fasta under 18 timmar per dygn. Sryrketnar även hårt flera dagar i veckan. I kosttillskottsväg tar jag Kalium, Magnesium, omega 3 samt en multivitamintablett per dag. Vad gör jag för fel, grymt trist att vara tillbaks på ruta 1 värdemässigt mvh 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted July 4, 2019 Share Posted July 4, 2019 Vet inte om jag skulle se det som du är på ruta ett igen. Har du legat på 2 mmolar nivån i fem månader innan eller hur länge? Har du testat glukos eller acetoacetat också? Några förändringar där? Ändrat något i kosten, mer grönsaker eller light drycker? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted July 5, 2019 Share Posted July 5, 2019 Martina Johansson: 5 saker som kan få dig ur ketos! https://martinajohansson.se/5-saker-som-kan-fa-dig-ur-ketos/ Stress står först på listan. Jag tänker att hård träning och så lång fasta dagligen innebär stress på kroppen. För mycket koffein, ketovänliga efterrätter, sötningsmedel och för mycket protein är övriga punkter på listan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ross Posted July 5, 2019 Author Share Posted July 5, 2019 Hej, Tack för era inlägg. Läste inlägget angående de 5 saker som kan kasta en ur Ketos. Det stämmer på mig avseende koffein och faktiskt sedan ca 3 veckor tillbaka stevia i keto munkar som jag hittat recept på här hos diet doctor. Avseende kaffe har jag alltid druckit för mycket kaffe antar jag ca 6-7 koppar om dagen. Dock drack jag så mycket även då jag hade goda resultat och befann mig i Ketos. Angående Acetoacetat och glukos antar jag att du menar detta i någon form av kosttillskott? Känner inte till dessa ämnen sedan tidigare. Mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted July 6, 2019 Share Posted July 6, 2019 12 timmar sedan, Ross sade: Angående Acetoacetat och glukos antar jag att du menar detta i någon form av kosttillskott? Känner inte till dessa ämnen sedan tidigare. Glukos är detsamma som blodsocker och mäts med blodsockermätare. Acetoacetat, en molekyl som påvisar ketos, mäter du i urinen. Vi har många trådar om detta där Biochemist m fl har rett ut begreppen. Exempel: 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 9, 2019 Share Posted July 9, 2019 On 2019-07-04 at 22:09, Ross sade: Hej, jag har i ca 6 månader kört på en ketogen kost strikt. Jag håller mig under 20 gram kolhydrater per dag och minst 80 % av mitt intag är fett. Jag he en ketoblodmätare och fram till för ca 5 veckor sedan hade jag riktigt bra värden, mellan 2.0- 2,7 mmol. Men för ca 5 veckor sedan var jag åter på de värden jag började med dvs ca 0,3-0,5 mmol enligt min blodmätare. Ska tilläggas att jag även periodisk fasta under 18 timmar per dygn. Sryrketnar även hårt flera dagar i veckan. I kosttillskottsväg tar jag Kalium, Magnesium, omega 3 samt en multivitamintablett per dag. Vad gör jag för fel, grymt trist att vara tillbaks på ruta 1 värdemässigt mvh Ponera att du då står på ruta 2? Dvs vem som helst kan få utslag på olika sorters ketonmätare, dvs även de som går på vv eller bara bantar. Och styrketräning är bra, borde fler pyssla med, tex jag, men det är inte sjunkande ketonnivåer som avhåller mig eller några andra utan mest lathet. Såå.. det finns en risk för att du är helt frisk, dvs då anpassar sig ketonnivåerna i blodet/urinen/utandningsluften till väldigt vanliga värden.. dvs kroppen producerar inga fler än vad du behöver? Iallafall risken med att vara frisk är man inte behöver äta en särskild diet/speciell macrokomposition.. utan bara vanlig mat/nyttig mat. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts