Paxfortuna Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Om man upplever problem med trög mage på ~90% LCHF, kanske endast får göra tvåan 2-3 ggr/vecka med ganska hård procedur, vad finns det för råd? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrMox Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 För min del finns det en direkt koppling till brist på magnesium och trög mage. Jag äter magnesium som kosttillskott dagligen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Jag äter också magnesium som kosttillskott, men endast överdosering hjälpte i mitt fall beträffande hård mage. Därför övergick jag till loppfrön dvs. physilliumfrön, som löste det hela. Antalet toabesök är fortfarande lika lågt, men ingen jobbig sak längre. En till två matskedar med mycket vätska håller min mage igång. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Eenfeldt Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Tillräckligt med vätska och salt är en bra början. Fiberrika grönsaker kan också hålla igång magen bättre. Magnesiumtillskott hjälper ibland. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tillitsfull Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Om man upplever problem med trög mage på ~90% LCHF, kanske endast får göra tvåan 2-3 ggr/vecka med ganska hård procedur, vad finns det för råd? Magnesiumtillskott, som också tas upp här, har stor positiv inverkan på magen. I alla fall på min. Men sedan jag började baka och så gott som dagligen äta LCHF-knäckebröd har jag inga som helst problem med magen längre. Det finns många exempel på sådana recept på nätet. Det bröd jag bakar innehåller linfrön, sesamfrön, fiberhusk (psylliumfröskal), kruskakli, solrosfrön, pumpakärnor och salt. Bästa effekten torde linfröna och psylliumfröskalen ha här. Sådana kan man ju också strö på fil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MARGO Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Jag äter också magnesium som kosttillskott, men endast överdosering hjälpte i mitt fall beträffande hård mage. Därför övergick jag till loppfrön dvs. physilliumfrön, som löste det hela. Antalet toabesök är fortfarande lika lågt, men ingen jobbig sak längre. En till två matskedar med mycket vätska håller min mage igång. Men finns det inte en risk med "loppfrön" att det blir som cement i tarmen, om man inte intar RIKLIGT med vatten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cavegirl Eats Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Har hørt at man ved å øke fettmengden kan løse problemet med treg mage. Høydose magnesiumtilskudd, opp til toleransegrensen, bør fungere godt. Er usikker på hvordan store mengder daglig magnesium vilpåvirke vitamin/mineral balansen i kroppen på lang sikt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karin S Posted December 31, 2012 Share Posted December 31, 2012 Mig hjälper det att knapra i mig en klyfta vitkål på kvällen, kan vara värt att pröva. Har haft problem med trög mage ända sedan jag var barn och den har aldrig varit så lätthanterlig som de senaste 4,5 åren då jag ätit LCHF. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted December 31, 2012 Share Posted December 31, 2012 Men finns det inte en risk med "loppfrön" att det blir som cement i tarmen, om man inte intar RIKLIGT med vatten? Ja... det finns en risk och det hände mig i början innan jag insåg att man måste låta fröna avge sitt gele blandat med vatten innan förtäring. Det finns två sorters frön. De mörka och de ljusa. De ljusa blir snabbare klara för intag. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paxfortuna Posted January 8, 2013 Author Share Posted January 8, 2013 Tack för alla värdefulla råd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
avksom Posted January 8, 2013 Share Posted January 8, 2013 drick ett par matskedar linfrön (som fått stå till sig i ett glas vatten under natten) under några dagar.. brukar åtminstone stabilisera min mage. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts