Gå till innehåll

Recommended Posts

Jag äter också magnesium som kosttillskott, men endast överdosering hjälpte i mitt fall beträffande hård mage. Därför övergick jag till loppfrön dvs. physilliumfrön, som löste det hela. Antalet toabesök är fortfarande lika lågt, men ingen jobbig sak längre. En till två matskedar med mycket vätska håller min mage igång.

• Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Om man upplever problem med trög mage på ~90% LCHF, kanske endast får göra tvåan 2-3 ggr/vecka med ganska hård procedur, vad finns det för råd?

Magnesiumtillskott, som också tas upp här, har stor positiv inverkan på magen. I alla fall på min.

Men sedan jag började baka och så gott som dagligen äta LCHF-knäckebröd har jag inga som helst problem med magen längre. Det finns många exempel på sådana recept på nätet. Det bröd jag bakar innehåller linfrön, sesamfrön, fiberhusk (psylliumfröskal), kruskakli, solrosfrön, pumpakärnor och salt. Bästa effekten torde linfröna och psylliumfröskalen ha här. Sådana kan man ju också strö på fil.

Länk till inlägg
Jag äter också magnesium som kosttillskott, men endast överdosering hjälpte i mitt fall beträffande hård mage. Därför övergick jag till loppfrön dvs. physilliumfrön, som löste det hela. Antalet toabesök är fortfarande lika lågt, men ingen jobbig sak längre. En till två matskedar med mycket vätska håller min mage igång.

Men finns det inte en risk med "loppfrön" att det blir som cement i tarmen, om man inte intar RIKLIGT med vatten?

Länk till inlägg

Har hørt at man ved å øke fettmengden kan løse problemet med treg mage.

Høydose magnesiumtilskudd, opp til toleransegrensen, bør fungere godt. Er usikker på hvordan store mengder daglig magnesium vilpåvirke vitamin/mineral balansen i kroppen på lang sikt...

Länk till inlägg

Mig hjälper det att knapra i mig en klyfta vitkål på kvällen, kan vara värt att pröva.

Har haft problem med trög mage ända sedan jag var barn och den har aldrig varit

så lätthanterlig som de senaste 4,5 åren då jag ätit LCHF.

Länk till inlägg
Men finns det inte en risk med "loppfrön" att det blir som cement i tarmen, om man inte intar RIKLIGT med vatten?

Ja... det finns en risk och det hände mig i början innan jag insåg att man måste låta fröna avge sitt gele blandat med vatten innan förtäring. Det finns två sorters frön. De mörka och de ljusa. De ljusa blir snabbare klara för intag.  

• Gilla 1
Länk till inlägg
  • 2 weeks later...