Jola

Vart ska jag vända mig?

Recommended Posts

1 minut sedan, Jola sade:

Har du utfört en sådan själv och vad kostade denna? :)

Jag gjorde en hårmineralanalys för 7år sedan och då hos "kändisen" Anna Sparre (4health.se). Blev imponerad över hennes engagemang (hon grävde fram uppgifter om ett ämne hon själv aldrig sett förhöjt tidigare och som jag kunde koppla till mitt yrke.)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan, Jola sade:

Ja jag har varit inne på en HMA. Ska kolla videon! Tack! Har du utfört en sådan själv och vad kostade denna? :)

Nej, jag har ej gjort en sådan håranalys själv. Jag har genom mitt intresse för optimalt mående lyssnat på många Yuotube klipp och fått upp intresset för detox. 

Wendy Myers, Daniel Pompa, Mark Hyman , Josh Axe, Stephanie Seneff(glyphosater), Dietrich Klinghart m.fl. är enstämmiga.

Alla kroppar, även nyfödda har tungmetaller i kroppen. Våra inre reningsverk har inte kapacitet att ta hand om alla tungmetaller och gifter. Det lagras i olika organ, tar plats från mineraler som vi behöver och påverkar hormoner störande, infertilitet mm.......

De glyphosater som används världen över kan vi omöjligt värja oss ifrån. Stephanie Seneff har genom sin forskning en övertygelse om att många personer med autism och andra neuropsykiatriska diagnoser har glyphosater som bidragande orsak. 

Det som är superviktigt när man detoxar är att man använder något slags bindemedel som suger åt sig skräpet och ta med det ut från kroppen, t.ex. Bentonit, Zoelit, citruspektin mm. Annars vispar man runt metallerna i kroppen, vilket inte gör någon nytta, kan t.o.m. vara skadligt. 

Dietrich Klinghart är kunnig om parasiter och detox. Han säger att de flesta av oss har parasiter och många har även Borrelia ovetandes. När man börjar en detox för tungmetaller så är det vanligt att parasiterna släpper taget om metaller som de klamrat sig fast till och kommer fram till ytan. Mycket intressant då jag själv nu fått ett stort rött märke(med ljust innerparti) i ljumsken som jag är övertygad om är Borrelia(har ej haft fästing på mig i år). 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
24 minuter sedan, DRAKULLA sade:

Nej, jag har ej gjort en sådan håranalys själv. Jag har genom mitt intresse för optimalt mående lyssnat på många Yuotube klipp och fått upp intresset för detox. 

Wendy Myers, Daniel Pompa, Mark Hyman , Josh Axe, Stephanie Seneff(glyphosater), Dietrich Klinghart m.fl. är enstämmiga.

Alla kroppar, även nyfödda har tungmetaller i kroppen. Våra inre reningsverk har inte kapacitet att ta hand om alla tungmetaller och gifter. Det lagras i olika organ, tar plats från mineraler som vi behöver och påverkar hormoner störande, infertilitet mm.......

De glyphosater som används världen över kan vi omöjligt värja oss ifrån. Stephanie Seneff har genom sin forskning en övertygelse om att många personer med autism och andra neuropsykiatriska diagnoser har glyphosater som bidragande orsak. 

Det som är superviktigt när man detoxar är att man använder något slags bindemedel som suger åt sig skräpet och ta med det ut från kroppen, t.ex. Bentonit, Zoelit, citruspektin mm. Annars vispar man runt metallerna i kroppen, vilket inte gör någon nytta, kan t.o.m. vara skadligt. 

Dietrich Klinghart är kunnig om parasiter och detox. Han säger att de flesta av oss har parasiter och många har även Borrelia ovetandes. När man börjar en detox för tungmetaller så är det vanligt att parasiterna släpper taget om metaller som de klamrat sig fast till och kommer fram till ytan. Mycket intressant då jag själv nu fått ett stort rött märke(med ljust innerparti) i ljumsken som jag är övertygad om är Borrelia(har ej haft fästing på mig i år). 

Intressant! Ska kika in detta! Vet du om det är vanligt att reagera mot bentonit? Reagerar ju mot mycket annat. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@DRAKULLA

Vet du om aktivt kol har samma verkan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
28 minuter sedan, Jola sade:

Intressant! Ska kika in detta! Vet du om det är vanligt att reagera mot bentonit? Reagerar ju mot mycket annat. 

Bentonit är vulkanaska. Jag vet inte om du kan reagera mot det. Man kan även använda det utvärtes i samma syfte. Det jag kan säga är att det kräver stora mängder vätska, man blir lätt hård i magen. Jag tar ca 1 tsk. + ca 3 glas filtrerat vatten i en shaker. Inte gott men man kan blanda i något som förgyller smaken av lera.. 

Om man äter mediciner ska det gå ca 2 timmar före/efter annars kan effekten av medicin påverkas.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan, Jola sade:

Vet du om aktivt kol har samma verkan?

Japp, aktivt kol har en stark bindande effekt. Används ju när man blivit förgiftad och dylikt.

Det används till detox. Eftersom det är så effektivt(tar även en del mineraler och sånt vi vill bevara) så bör man vara försiktig med att ta det för ofta(enligt experterna). Man kan kombinera olika sorter. 

• Gilla 3
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rör du på dig, @Jola? Antingen i vardagen som promenerar/cyklar dit du ska eller i form av planerad träning?

Lågintensiv motion, t ex det som kallas MAF, tenderar att bidra till att rätta till hormonella obalanser av olika slag. Inverkar även positivt på värk eftersom även diverse hormoner och signalsubstanser som verkar lokalt omfattas av balanseringen. 

• Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
50 minuter sedan, MariaF sade:

Rör du på dig, @Jola? Antingen i vardagen som promenerar/cyklar dit du ska eller i form av planerad träning?

Lågintensiv motion, t ex det som kallas MAF, tenderar att bidra till att rätta till hormonella obalanser av olika slag. Inverkar även positivt på värk eftersom även diverse hormoner och signalsubstanser som verkar lokalt omfattas av balanseringen. 

Styrketränar tungt och går promenader med mina hundar varje dag. Joggar lite ibland men blir inte mycket om jag har hög puls redan av att gå. 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag iallafall beställt en hårmineralanalys. Får se vad den säger. Ge gärna förslag på fler tester som kan vara relevanta om någon kommer på något 👍

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Jola sade:

Styrketränar tungt och går promenader med mina hundar varje dag. Joggar lite ibland men blir inte mycket om jag har hög puls redan av att gå. 

Kanonbra! Inte lätt med lågpulsträning när grundpulsen är hög. (Jag vet...)

9 minuter sedan, Jola sade:

Ge gärna förslag på fler tester som kan vara relevanta om någon kommer på något

Hade du gjort större blodprov typ blodkollen.se eller werlabs.se? Finns lite olika stora tester och blodkollen och werlabs skiljer sig något åt. Hormontest typ DUTCH kanske är mer mot PMS/kvinnoproblematik... Jag är osäker men kan vara värt att kolla. Rätt dyra om man vill ha hjälp att tolka dem.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu spånar jag vidare: Du skriver visserligen att du har problem med grönsaker men jag kom att tänka på Anna Halléns ALP-projekt som jag och några fler kört en tid. Det vänder sig främst till de som ätit LCHF länge men inte fått de där fantastiska resultaten eller där kilona börja smyga sig på. Anna menar att detta har med att med ett ständigt lågt blodsocker så minskar också leptinet, dvs mättnadshormonet och vi blir hungrigare (kroppens naturliga reglering). ALP står för just Annas LeptinProtokoll. Men... Det finns en annan viktig komponent i detta, att få lever och lymfa att fungera ordentligt så att avgiftningen fungerar (även om viktminskning står i fokus). Och det kanske kan vara av intresse? Det är dock en del grönsaker (mycket) så läs på och kanske fråga henne om det kan vara för dig. Hon kör dessa kurser som facebook-grupper.

https://www.annahallen.se/vad-ar-alp-kursen-for-nagot/

https://www.annahallen.se/?s=alp

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är möjligt du redan provart detta. Men natrium brist kan orsaka hög puls. Om man  intar för lite salt kan kroppen börja göra sig av med kalium för att bevara rätt proportioner mellan natrium och kalium, och i samband med det minska blodmängden, då kan det vara nödvändigt att öka hjärtfrekvensen för att upprätthålla cirkulationen.   Dr James dinicolantonio har skrivit om det. Men se även:  https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4805644/ 

I en av de delrapporter som PURE studien levererat konstaterades att de som lever längst intar mellan 1 och 1/3 dels tesked salt per dag. och 2 och 2/3 dels tesked salt per dag. Om du äter för lite salt prova med 1 tesked salt i ett glas vatten på morgonen, och kanske också något på kvällen också.Men om du redan provat det här.  Så har du ändock klarat av en hel del problem, så ge inte upp!   

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag bara tänker att om du fungerar bättre nu än förut (mindre krascher) så är det ju möjligt att du gör någonting rätt, en tanke kan vara att inte ändra det för mycket utan hålla i och göra mindre tester med vad som kan fungera och inte fungera och ha tålamod. 

Sen om du befinner dig i djupare ketos? så  är det  inte ovanligt att blodsockret kan ligga lågt. Hög puls kan dock vara en sidoeffekt av LCHF om du inte haft det problemet tidigare, det bör dock successivt bli bättre i så fall.

I övrigt så får du ju massor med intressanta tips ser jag. Hoppas att du blir bättre! :)

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan, Peter B sade:

Jag bara tänker att om du fungerar bättre nu än förut (mindre krascher) så är det ju möjligt att du gör någonting rätt, en tanke kan vara att inte ändra det för mycket utan hålla i och göra mindre tester med vad som kan fungera och inte fungera och ha tålamod. 

Sen om du befinner dig i djupare ketos? så  är det  inte ovanligt att blodsockret kan ligga lågt. Hög puls kan dock vara en sidoeffekt av LCHF om du inte haft det problemet tidigare, det bör dock successivt bli bättre i så fall.

I övrigt så får du ju massor med intressanta tips ser jag. Hoppas att du blir bättre! :)

Hoppar ur ketos vid de dåliga måendena. Har köpt en ketonix nyligen då mina blodketoner alltid är låga eller dvs 0.8-1.5. Har ätit ketogent i ca 1 år nu och längre än så om man räknar de åren med en del återfall. Så det är möjligt att blodketonerna ej ger utslag då det enbart är överskotten av ketonerna som syns, alltså innan de tas upp av cellerna. Tar cellerna upp effektivt så kan man ej se det på blodmätningen om jag förstått det rätt. 

Blåser iallafall blått när jag haft mina krascher. Blir frusen också så det känns att något händer med ämnesomsättningen men det finns inga indikationer via blodprov som tyder på sköldkörteln. 

Ja, det är nog som du säger. Det är kanske bara att hänga i. Är rädd att jag gör något fel dock och att jag låter något vara som kanske egentligen bör korrigeras och tas hänsyn till. 

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har stött på några liknande genom åren. Inte alltid lätt att hitta en enkel orsak. Vad säger läkaren? Om du får histamin reaktioner borde antihistamin hjälpa. Har du provat det?

0.8-1.5 i blodketon är trots allt att betrakta som lyckad ketos. Blodketonen (dvs betahydroxybutyrat) är den hjärnan primärt använder. Om du även har en ketonix vore det intressant att se även detta värde tillsammans med BHB och gärna blodglukos också. Relationen mellan det du ser på Ketonix (Acetoacetat) och blod (BHB) är av intresse för det visar hur vissa hormoner fungerar. AcAc styrs i huvudsak via cellkemisk reglering medan BHB också regleras av hormoner. 

Biokemi och hjärnan är helt sammankopplade. En kemisk signal kan få olika responser i olika personer. I slutändan är det kopplingar i den undermedvetna delen av hjärnan som bestämmer vad den medvetna delen skall få för information om tillståndet i kroppen. 

Dessa kopplingar påverkas till viss del av tex meditation. Om det inte känns helt främmande skulle jag rekommendera att prova vipassna eller zen. Vipassna kallas ofta ”mindfulness” i väst. Pga av dess popularitet finns mindfullnessinstruktörer i varje gathörn. Se dock till att konsultera någon vet vad vipassna är och inte bara har en kvällskurs på CV:t. Det finns risk att dina symptom initialt blir värre om du börjar med en riktig vipassna ledare kan guida dig genom detta. 

• Gilla 6
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack! Här väntat på en kommentar från dig.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2019-07-08 at 16:23, Jola sade:

Tänker eftersom jag har en puls som alltid ligger över 85 och stiger upp emot 160 ibland så borde det vara något som belastar iallafall. 

Eller så har du lågt blodtryck?

Blodtryck/blodvolym och puls är kommunicerande kärl!

Regleras via; https://sv.wikipedia.org/wiki/Renin-angiotensinsystemet

Iallafall, en vanlig biverkan av LCHF är tendenser till; https://sv.wikipedia.org/wiki/Hyponatremi

Dvs njuren återupptar salt varvid vatten följer med via Osmos.

Dvs äter man junkfood som är överlastad med snabba kolhydrater (hyperinsulinemi) och salt (för annars hade det inget smakat) slipper Renin-Angiotensin ingripa.

Iallafall när man går över till LCHF så får man salta sin mat själv.

• Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

" Mina "krascher" innebär att jag antingen blir sängliggandes med något som känns som influensa, alltså ledvärk, muskelsvaghet, extrem trötthet och ibland huvudvärk eller migrän eller så får jag en lightare variant och blir bara tung i kroppen, känsla av utmattning, muskel värk, torr och grusig i ögon och med en molande huvudvärk i bakgrunden. Urinproduktionen blir också extrem under dessa episoder. Efter och under får jag ångest, apati och är trött i flera dagar. Kan ibland dröja veckor innan jag får tillbaka energi och blir mig själv igen. "

Jag har följt den här tråden och kom att tänka på oxalatinlagring och utrensningssymtom.  Författaren beskriver många symtom som kan uppkomma vid för snabb utrensning - avgiftning. 

https://glutenochmjolkfri.se/att-borja-med-lag-oxalat-diet-lod/

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fick nyligen nya provsvar som visade ett T4 på 11 och ett TSH på 2.8. Vissa menar att detta kan tyda på en underfunktion. 

Har normalt blodtryck 120/80. Och är inte ny på lchf/keto. 

Oxalater har jag haft i tanken, äter dock lite av det fortfarande så borde ej vara dumpning.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2019-07-14 at 09:00, The Biochemist sade:

Har stött på några liknande genom åren. Inte alltid lätt att hitta en enkel orsak. Vad säger läkaren? Om du får histamin reaktioner borde antihistamin hjälpa. Har du provat det?

0.8-1.5 i blodketon är trots allt att betrakta som lyckad ketos. Blodketonen (dvs betahydroxybutyrat) är den hjärnan primärt använder. Om du även har en ketonix vore det intressant att se även detta värde tillsammans med BHB och gärna blodglukos också. Relationen mellan det du ser på Ketonix (Acetoacetat) och blod (BHB) är av intresse för det visar hur vissa hormoner fungerar. AcAc styrs i huvudsak via cellkemisk reglering medan BHB också regleras av hormoner. 

Biokemi och hjärnan är helt sammankopplade. En kemisk signal kan få olika responser i olika personer. I slutändan är det kopplingar i den undermedvetna delen av hjärnan som bestämmer vad den medvetna delen skall få för information om tillståndet i kroppen. 

Dessa kopplingar påverkas till viss del av tex meditation. Om det inte känns helt främmande skulle jag rekommendera att prova vipassna eller zen. Vipassna kallas ofta ”mindfulness” i väst. Pga av dess popularitet finns mindfullnessinstruktörer i varje gathörn. Se dock till att konsultera någon vet vad vipassna är och inte bara har en kvällskurs på CV:t. Det finns risk att dina symptom initialt blir värre om du börjar med en riktig vipassna ledare kan guida dig genom detta. 

Läkarna säger ingenting, de tog som sagt nya prover nu men jag låg normalt enligt dem. Men lpgt enligt andra. (Sköldkörteln). Antihistamin tål jag inte. 

Jag har en ketonix, de dagarna jag mår bra blåser jag runt 10-15. De dagarna jag mår dåligt blåser jag alltid 0-2, trots inga ändringar i kost. Blodsocker ligger alltid lågt förutom vid kortisolutsöndring på morgonen. 3.3-4.5.

Har börjat läsa Joe Dispenza och försöker meditera varje dag. Går dock dåligt när jag är i mina faser.

Har nyligen börjat med enzymer, dock har jag lagt till mer kolhydrater samtidigt så vet inte vad det är som har fungerat, men jag har mått bra nu 3 dagar i rad. Om det är kolhydraterna tänker jag att det antingen har något med sköldkörteln att göra eller så är det att detoxen stannar av pga att jag ej är i ketos och att jag därför inte upplever några dumpningar av tex tungmetall, candida osv. Enzymer skulle kunna hjälpa genom att jag får upp mer näring ur maten. Men vågar inte säga för mycket än, har varit mindre fysiskt aktiv också. 

Är väldigt ketofrälst och har svårt att avgöra om det är dumdristighet eller uthållighet när jag äter på dett vis trots att jag mår sämre av det för tillfället. Det känns fel att äta mer kolhydrater men faktum är att jag haft energi som inte tagit slut de senaste dagarna. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När du bara äter kött säger du att du får problem med magen. Är problemet att du aldrig kommer till att göra nummer 2? Det är egentligen inte så konstigt.  

Jag ifrågasätter varför det skulle vara dåligt. Kan du utveckla. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
48 minuter sedan, Jola sade:

Fick nyligen nya provsvar som visade ett T4 på 11 och ett TSH på 2.8. Vissa menar att detta kan tyda på en underfunktion

Ska de inte kolla antikroppar, salivkortisol mm också för att vara säkra?

Att enbart titta på nivåerna i blodet är som att räkna alla lastbilar på vägarna, men inte ta reda på om lasten kommer fram. Citat dr Helena Rooth Svensson

https://hypotyreos.info/diagnostik/

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
43 minuter sedan, Erik 2 sade:

När du bara äter kött säger du att du får problem med magen. Är problemet att du aldrig kommer till att göra nummer 2? Det är egentligen inte så konstigt.  

Jag ifrågasätter varför det skulle vara dåligt. Kan du utveckla. 

Blev väldigt uppblåst, kände mig förstoppad och hade ont i magen. Vet att man går mindre på toa överlag men detta kändes faktiskt inte helt bra. Hade säkert gått över tillslut dock men fick äta extrema mängder kött för att bli mätt och det kändes inte hållbart, var hungrig hela tiden. Det är också en övergångsfas säkerligen men just nu känns det rätt bra att äta grönsaker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
45 minuter sedan, MariaF sade:

Ska de inte kolla antikroppar, salivkortisol mm också för att vara säkra?

Att enbart titta på nivåerna i blodet är som att räkna alla lastbilar på vägarna, men inte ta reda på om lasten kommer fram. Citat dr Helena Rooth Svensson

https://hypotyreos.info/diagnostik/

Inga antikroppar men det kan tydligen bero på att jag ätit en antiinflammatorisk kost länge. Men det kan tydligen vara underfunktion trots att det är inom referensvärdena. Ligger ju lågt på t4 och enligt Bo Wikland så ska man helst ha ett tsh under 2.5. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är inre så slängd i carnivore men ingår det inte mycket fett i den? Fett gör mig mätt. Mättnad eller inre sitter ju ofta i hjärnan, ett spöke, man måste ta kontroll med sina styrda sinnen. Uppblåst osv på carnivore tycker jag tyder på en rejäl obalans i tarmarna. Har du gjort avföringsprov?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg