Jola

Vart ska jag vända mig?

Recommended Posts

Denna lista kanske kan bidra med en pusselbit (färg på avföring)?

(Hittat den hos Anna Hallén.)

1216733450_Bajsfrgermini.jpeg.956339091f3fd4dfdb305cb8547b213d.jpeg

• Gilla 2
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan, Erik 2 sade:

Jag är inre så slängd i carnivore men ingår det inte mycket fett i den? Fett gör mig mätt. Mättnad eller inre sitter ju ofta i hjärnan, ett spöke, man måste ta kontroll med sina styrda sinnen. Uppblåst osv på carnivore tycker jag tyder på en rejäl obalans i tarmarna. Har du gjort avföringsprov?

Fibrer bidrar mycket till mättnad. Känner skillnad på psykisk och fysisk hunger. Att äta enbart kött kräver enorma mängder 600g-1 kg kött om dagen för mig, vissa menar att man ska äta mer och det innebär ju glykoneogenes vilket i sin tur kan bidra med mer hunger pga insulinpåslag osv, det är iallafall min teori efter att ha ätit det i först en månad sen ett uppehåll sen 14 dagar igen. Nu äter jag normala mängder mat ca 2 ggr/dag och går på toa regelbundet. 

Carnivore hjälpte mig mycket som elimineringsdiet och hjälpte mig att komma bort från det värsta måendet som var förra sommaren. En bra reset men pga att jag aldrig kunde gå ned i proteinmängd så lämnade jag det. Var tvungen att äta varannan timme i princip oavsett fettmängd. Har nog en viss insulinresistens som bidrog till detta och kan hända att jag provar igen en period. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
20 hours ago, Jola said:

Läkarna säger ingenting, de tog som sagt nya prover nu men jag låg normalt enligt dem. Men lpgt enligt andra. (Sköldkörteln). Antihistamin tål jag inte. 

Jag har en ketonix, de dagarna jag mår bra blåser jag runt 10-15. De dagarna jag mår dåligt blåser jag alltid 0-2, trots inga ändringar i kost. Blodsocker ligger alltid lågt förutom vid kortisolutsöndring på morgonen. 3.3-4.5.

Har börjat läsa Joe Dispenza och försöker meditera varje dag. Går dock dåligt när jag är i mina faser.

Har nyligen börjat med enzymer, dock har jag lagt till mer kolhydrater samtidigt så vet inte vad det är som har fungerat, men jag har mått bra nu 3 dagar i rad. Om det är kolhydraterna tänker jag att det antingen har något med sköldkörteln att göra eller så är det att detoxen stannar av pga att jag ej är i ketos och att jag därför inte upplever några dumpningar av tex tungmetall, candida osv. Enzymer skulle kunna hjälpa genom att jag får upp mer näring ur maten. Men vågar inte säga för mycket än, har varit mindre fysiskt aktiv också. 

Är väldigt ketofrälst och har svårt att avgöra om det är dumdristighet eller uthållighet när jag äter på dett vis trots att jag mår sämre av det för tillfället. Det känns fel att äta mer kolhydrater men faktum är att jag haft energi som inte tagit slut de senaste dagarna. 

Ok, har du fått ta del av provresultaten? Eller kan se dem på vårdguiden om du loggar in? Order ”normalt” för en läkare är oftast ganska breda intervall och att veta om man ligger högt eller lågt inom det ”normala” kan ge ledtrådar. 

Om jag förstått rätt får du lätt starka histaminreaktioner men tål inte läkemedel som tex Atarax (antihistamin)?

Har du provat Rhodiola? Det är ett naturmedel som gör att gruppen är lugnare vid stressreaktioner. Finns en hel del forskning som visar på diverse positiva effekter och har sett att den ganska ofta hjälper individer i liknade situation som dig. 

När det gäller ketoner och kolhydrater uppfattar jag det som att när du går på LCHF mår du bättre om Ketonixen visar 10-15 ppm och sämre när det går ner mot noll. Samtidigt mår du bättre senaste dagarna när du ätit mer kolhydrater? Då borde Ketonixen också visa låga värden antar jag?

Det är inte så motsägelsefullt som det låtet. Låt mig se om jag kan förklara. Värden på 10-15 betyder hög fettförbränningen och värden på noll betyder noll fettförbränning. Går men på LCHF behöver man ha bra fettförbränning annars måste kroppen använda protein som bränsle och då blir den upprörd och känner sig stressad. Muskler består av protein och under vår utveckling på jorden har det varit förenar med fara att tappa muskler och bli svag (de individer rovdjuren tar). 

Om du ligger på noll i Ketonixen men tar kolhydrater blir kroppen gladare för då behöver den inte använda protein för att bilda kolhydrater. 

Den absolut vanligaste orsaken till problem i allmänhet vid LCHF är att man försöker köra Keto men inte får igång fettförbränning tillräckligt högt samt inga ketoner. Har man dessutom något underliggande problem förstoras allt upp. 

I praktiken har man två vägar till lyckad LCHF

1: Keto-vägen. <40g kolhydrater och bekräftad hög fettförbränning (>10 på Ketonix) samt ketoner (>0.7 BHB i blod). Då mår både kropp och hjärna bra. 

2: LCHF mellanvägen. 120-180g kolhydrater. Detta täcker hjärnans behov och kroppen signalerar inte panik för den behöver offra protein och göra glukos av dessa 

Ligger du under 120g kolhydrater men inte är i ketos uppstår mer eller mindre besvär då kroppen får kämpa lite mer. Även minskning av fettmassa blir bäst om man håller sig till 1 eller 2 ovan. Landet däremellan fungerar men inte lika bra. 

Vet inte om jag hjälpt till eller rört till (?) men fråga om du funderar på något. 

• Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 hours ago, Jola said:

Fibrer bidrar mycket till mättnad. Känner skillnad på psykisk och fysisk hunger. Att äta enbart kött kräver enorma mängder 600g-1 kg kött om dagen för mig, vissa menar att man ska äta mer och det innebär ju glykoneogenes vilket i sin tur kan bidra med mer hunger pga insulinpåslag osv, det är iallafall min teori efter att ha ätit det i först en månad sen ett uppehåll sen 14 dagar igen. Nu äter jag normala mängder mat ca 2 ggr/dag och går på toa regelbundet. 

Carnivore hjälpte mig mycket som elimineringsdiet och hjälpte mig att komma bort från det värsta måendet som var förra sommaren. En bra reset men pga att jag aldrig kunde gå ned i proteinmängd så lämnade jag det. Var tvungen att äta varannan timme i princip oavsett fettmängd. Har nog en viss insulinresistens som bidrog till detta och kan hända att jag provar igen en period. 

Det är det jag menar med att hunger är ett hjärnspöke. Du måste ta kontrollen med ditt förnuftiga jag. 1 kg kött är inte förnuftigt. Du måste bestämma vad ditt dagsbehov är mäta upp och hålla dig till det. Då vet ditt förnuftiga du att hungern inte kan ha med din kropps behov att göra utan handlar om ett olyckligt spöke. Det spöket måste ditt förnuft jobba med. 

Lägger till en Eric Berg också bla om galla. Jag kanske återkommer om dopamin- och serotoninstyrt ätande. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, The Biochemist sade:

Ok, har du fått ta del av provresultaten? Eller kan se dem på vårdguiden om du loggar in? Order ”normalt” för en läkare är oftast ganska breda intervall och att veta om man ligger högt eller lågt inom det ”normala” kan ge ledtrådar. 

Om jag förstått rätt får du lätt starka histaminreaktioner men tål inte läkemedel som tex Atarax (antihistamin)?

Har du provat Rhodiola? Det är ett naturmedel som gör att gruppen är lugnare vid stressreaktioner. Finns en hel del forskning som visar på diverse positiva effekter och har sett att den ganska ofta hjälper individer i liknade situation som dig. 

När det gäller ketoner och kolhydrater uppfattar jag det som att när du går på LCHF mår du bättre om Ketonixen visar 10-15 ppm och sämre när det går ner mot noll. Samtidigt mår du bättre senaste dagarna när du ätit mer kolhydrater? Då borde Ketonixen också visa låga värden antar jag?

Det är inte så motsägelsefullt som det låtet. Låt mig se om jag kan förklara. Värden på 10-15 betyder hög fettförbränningen och värden på noll betyder noll fettförbränning. Går men på LCHF behöver man ha bra fettförbränning annars måste kroppen använda protein som bränsle och då blir den upprörd och känner sig stressad. Muskler består av protein och under vår utveckling på jorden har det varit förenar med fara att tappa muskler och bli svag (de individer rovdjuren tar). 

Om du ligger på noll i Ketonixen men tar kolhydrater blir kroppen gladare för då behöver den inte använda protein för att bilda kolhydrater. 

Den absolut vanligaste orsaken till problem i allmänhet vid LCHF är att man försöker köra Keto men inte får igång fettförbränning tillräckligt högt samt inga ketoner. Har man dessutom något underliggande problem förstoras allt upp. 

I praktiken har man två vägar till lyckad LCHF

1: Keto-vägen. <40g kolhydrater och bekräftad hög fettförbränning (>10 på Ketonix) samt ketoner (>0.7 BHB i blod). Då mår både kropp och hjärna bra. 

2: LCHF mellanvägen. 120-180g kolhydrater. Detta täcker hjärnans behov och kroppen signalerar inte panik för den behöver offra protein och göra glukos av dessa 

Ligger du under 120g kolhydrater men inte är i ketos uppstår mer eller mindre besvär då kroppen får kämpa lite mer. Även minskning av fettmassa blir bäst om man håller sig till 1 eller 2 ovan. Landet däremellan fungerar men inte lika bra. 

Vet inte om jag hjälpt till eller rört till (?) men fråga om du funderar på något. 

Har som jag skrivit tidigare varit keto ett bra tag och inte mått bra under den tiden tyvärr, har legat under 10 g kolhydrater/ dag och med 80 E% fett. Jag har inte haft garanterad fettförbränning trots en perfekt keto kost utan mejerier osv utan ketonerna tycks sluta produceras när jag mår dåligt och ja, då använder kroppen protein/muskelmassa till att förse sig med energi.. Antagligen gör den så pga att kroppen är stressad av någon anledning. Möjligtvis pga en sköldkörtelrubbning.

Har skrivit att mina värden låg på 10 samt 2.8 tsh så ja, jag har fått ta del av mina resultat. Och de är låga men inte enligt läkaren. 

Jag åt frukt, dvs ett litet päron om dagen i 3 dagar, och fick upp mina värden på ketonixen till 33 dagarna efter. Drog samtidigt ned på proteinet. Min energi ökade tillsammans med min motivation och styrka i kroppen. Antagligen blir min kropp i nuläget stressad av en för strikt kost och håller sig bättre i ketos vid 20 g kolhydrater/dag än vid 0-10. Detta ihop med att jag drog ned på proteinet.

Är rätt påläst angående keto/lchf, så du rör inte till något.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
45 minuter sedan, Erik 2 sade:

Det är det jag menar med att hunger är ett hjärnspöke. Du måste ta kontrollen med ditt förnuftiga jag. 1 kg kött är inte förnuftigt. Du måste bestämma vad ditt dagsbehov är mäta upp och hålla dig till det. Då vet ditt förnuftiga du att hungern inte kan ha med din kropps behov att göra utan handlar om ett olyckligt spöke. Det spöket måste ditt förnuft jobba med. 

Lägger till en Eric Berg också bla om galla. Jag kanske återkommer om dopamin- och serotoninstyrt ätande. 

Som du skrev tidigare är du inte så bekant med carnivore? Kolla in vad de rekommenderar. Tex på Meatheals.com. De säger att man absolut inte ska ha begränsningar och lyssna till hungern. 

Jag provade att begränsa och det drog igång kortisolet, blev stressad och fick käkspänningar mm sen blev jag trött och orkeslös. Äter man carnivore så får man räkna med såna mängder i början för att sedan eventuellt dra ned efter en period. Mikhaila Peterson, en känd carnivorare, åt ca 1 kg, ibland mer, länge innan hon nu har dragit ned till ca 700 g. 

Som sagt har jag inga problem med överätning när jag äter lite grönsaker. Tror inte det är dem som ställer till problem heller så just nu behöver jag inte carnivore.. 

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
37 minutes ago, Jola said:

Har som jag skrivit tidigare varit keto ett bra tag och inte mått bra under den tiden tyvärr, har legat under 10 g kolhydrater/ dag och med 80 E% fett. Jag har inte haft garanterad fettförbränning trots en perfekt keto kost utan mejerier osv utan ketonerna tycks sluta produceras när jag mår dåligt och ja, då använder kroppen protein/muskelmassa till att förse sig med energi.. Antagligen gör den så pga att kroppen är stressad av någon anledning. Möjligtvis pga en sköldkörtelrubbning.

Har skrivit att mina värden låg på 10 samt 2.8 tsh så ja, jag har fått ta del av mina resultat. Och de är låga men inte enligt läkaren. 

Jag åt frukt, dvs ett litet päron om dagen i 3 dagar, och fick upp mina värden på ketonixen till 33 dagarna efter. Drog samtidigt ned på proteinet. Min energi ökade tillsammans med min motivation och styrka i kroppen. Antagligen blir min kropp i nuläget stressad av en för strikt kost och håller sig bättre i ketos vid 20 g kolhydrater/dag än vid 0-10. Detta ihop med att jag drog ned på proteinet.

Är rätt påläst angående keto/lchf, så du rör inte till något.

Jag förstår. När det gäller provsvar tänkte jag mer att läkaren borde gjort ett antal standard prover (elektrolyter, inflammationsmarkörer, levervärden) samt kanske ett EKG om du hade hög puls ibland. 

När det gäller Keto kan det mycket väl vara så att det går bättre vid 20g än lägre. Rent teoretiskt om man gör en massbalansberäkning då hamnar man faktiskt på 20g kolhydrater som det enklaste för kroppen att hålla sig i ketos på. Men det kan variera pga av ett antal faktorer som inte alltid är samma mellan olika individer. En av dem är hur mycket av fiberinnehållet i maten som eventuellt blir glukos (beror på vilka bakterier man har i magen). 

Det verkar som Ketonixen visa hur du mår vilken är bra om du testar olika saker och har ett mätinstrument utöver den subjektiva bedömningen. Om du mår bättre och blåser högre värden med lite mer kolisar och mindre protein bör du fortsätta så. 

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Känner igen dina intoleranser. Jag var övertygad om att histamin var mitt problem och att jag förmodligen hade ineffektiv DAO. I mitt letande gjorde jag till slut gentest som visade att min DAO var ok, Men min MAO B var riktigt trög. MAO B tar hand om nedbrytning av bla tyramin. 

Här information från psykiatrin kring diet och matproblem med tyramin. Lite oväntat. 

https://www.psykiatrisydvast.se/globalassets/verksamheter/psykiatri/psykiatri-sydvast/pdf-er/affektiva/mao-hammare-info.broschyr.pdf

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Erik 2 sade:

Känner igen dina intoleranser. Jag var övertygad om att histamin var mitt problem och att jag förmodligen hade ineffektiv DAO. I mitt letande gjorde jag till slut gentest som visade att min DAO var ok, Men min MAO B var riktigt trög. MAO B tar hand om nedbrytning av bla tyramin. 

Här information från psykiatrin kring diet och matproblem med tyramin. Lite oväntat. 

https://www.psykiatrisydvast.se/globalassets/verksamheter/psykiatri/psykiatri-sydvast/pdf-er/affektiva/mao-hammare-info.broschyr.pdf

Har inte heller någon brist på DAO. Dock har jag problem med histaminer och förmodligen pga candida, tungmetaller eller läckande tarm. Har gjort imu pro analyser som bekräftar mina födoämnesintoleranser (igG).

Vad det ser ut så äter jag inget innehållande tyramin och har inte gjort på väldigt länge, iallafall enligt den listan 👍

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min HMA har kommit tillbaka och den visar akut brist på kalium. Hade i princip ingen förekomst av det. Som jag skrev ovan så kissar jag väldigt mycket och ofta så förmodligen kissar jag ut mina elektrolyter, men varför? 

Den visade även på låga nivåer av natrium men jag saltar oerhört mycket, min sambo kan inte ens äta maten på min tallrik då jag har extremt saltsug jämt och översaltar min mat oftast. (Himalayasalt) 

Kan det vara så att pga min kaliumbrist så försöker kroppen balansera upp förhållandena mellan elektrolyterna genom att släppa NA, då kalium ska vara dubbelt så mycket i förhållande till natrium? 

Sen visar den på låg sköldkörtelnivå och labresultaten från VC visar att jag har antikroppar TPO-ak, dock låga (39). Men har också ätit en antiinflammatorisk kost under lång tid. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
48 minuter sedan, Jola sade:

Min HMA har kommit tillbaka och den visar akut brist på kalium. Hade i princip ingen förekomst av det. Som jag skrev ovan så kissar jag väldigt mycket och ofta så förmodligen kissar jag ut mina elektrolyter, men varför? 

Den visade även på låga nivåer av natrium men jag saltar oerhört mycket, min sambo kan inte ens äta maten på min tallrik då jag har extremt saltsug jämt och översaltar min mat oftast. (Himalayasalt) 

Kan det vara så att pga min kaliumbrist så försöker kroppen balansera upp förhållandena mellan elektrolyterna genom att släppa NA, då kalium ska vara dubbelt så mycket i förhållande till natrium? 

Sen visar den på låg sköldkörtelnivå och labresultaten från VC visar att jag har antikroppar TPO-ak, dock låga (39). Men har också ätit en antiinflammatorisk kost under lång 

Skönt att få ngn förklaring på dina problem. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur lågt  kalium hade du? Är det lågt är det viktigt att det behandlas! Hjärtat påverkas av både för lågt och för högt kalium.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
22 timmar sedan, Cederulla sade:

Hur lågt  kalium hade du? Är det lågt är det viktigt att det behandlas! Hjärtat påverkas av både för lågt och för högt kalium.

Hade nästan ingen förekomst alls enligt HMA:n. Har börjat ta tillskott och äta mycket zucchini osv. Måste börja försiktigt så jag får klump i halsen när jag tar för mycket av det. Trodde jag skulle behöva ringa 112 när jag tog en hel tablett en dag dvs 90 mg plus åt en massa grönsaker med kalium i. Är ju histamint så kan bero på det. Har också börjat lite försiktigt med jod trots att jag inte tål det. Ytterst försiktigt dock då det kan trigga Hashimotos. 

Får se om det blir balans och om jag slutar kissa ut alla mineraler när jag får mer balans i elektrolyterna. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är HMA? Läkare? Blir konfunderad när  man säger obefintlig mängd kalium! Det är ju allvarligt! Är  du under  kontroll och uppföljning för detta?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
18 timmar sedan, Cederulla sade:

Vad är HMA? Läkare? Blir konfunderad när  man säger obefintlig mängd kalium! Det är ju allvarligt! Är  du under  kontroll och uppföljning för detta?

Hårmineralanalys. Är inte samma sak som att ha obefintlig mängd i blodet alltså. Det kan vara normala värden på blodprov med brister i HMA. Funktionsmedicin inte vanlig sjukvård. 

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg