Maskros Posted February 22, 2013 Share Posted February 22, 2013 På min vårdcentral får man inte reda på resultaten av de prover, som av läkaren bedömts vara normala. Däremot får man reda på de provresultat som avviker från det normala, dock inte alltid med siffror utan uttryck som "för högt" eller "för lågt". Har man verkligen inte rätt till sina egna provsvar? De hamnar ju i journalen, och den har man ju rätt att läsa... Vilka erfarenheter har ni? Får ni reda på provresultaten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lim Posted February 22, 2013 Share Posted February 22, 2013 Jag frågar och kräver svar. Det är min kropp och mina provsvar! Likadant hos tandläkaren, de brukar bli irriterade över mina frågor men jag vill veta vad de säger och förstå!!! Det tycker jag man kan kräva. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 22, 2013 Share Posted February 22, 2013 Det ska du absolut inte acceptera! Kräv att få en utskrift på svaren. Annars byt läkare och/eller vårdcentral. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harlequin Posted February 22, 2013 Share Posted February 22, 2013 På min vårdcentral får man inte reda på resultaten av de prover, som av läkaren bedömts vara normala. Däremot får man reda på de provresultat som avviker från det normala, dock inte alltid med siffror utan uttryck som "för högt" eller "för lågt". Har man verkligen inte rätt till sina egna provsvar? De hamnar ju i journalen, och den har man ju rätt att läsa... Vilka erfarenheter har ni? Får ni reda på provresultaten? Klart du får veta dina provsvar!,..att dem inte lämnar ut detta är det dummaste jag hört, alla de läkare och på de vårdcentraler jag har varit på så har dem gett ut detta, läkaren skrev till och med ut värdena när jag hade möte med denne, fick allt på papper, no problemo. Ett tips prata med vårdcentralen, alt byt vårdcentral Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted February 23, 2013 Share Posted February 23, 2013 Min läkare skriver alltid ut alla provsvar åt mig, till skillnad från den förra, där jag nästan behövde argumentera för att få dem. Naturligtvis ska man ha sina provsvar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yvonne Posted February 23, 2013 Share Posted February 23, 2013 Får man inga svar så vet man ju inte om provsvaren har kommit bort eller om de är okej. Tycker att man alltid ska få svar på sina prover oavsett om de är inom gränserna eller inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maskros Posted February 23, 2013 Author Share Posted February 23, 2013 Men jag tror faktiskt att detta är ganska vanligt. I Nynäshamn, där jag bodde tidigare, var det likadant. Vad värre var, det gällde även för röntgensvar. Efter att två gånger ha drabbats av njurstensanfall,vänster njure, röntgades jag och fick svar att inga stenar fanns kvar. Några år senare besökte jag läkare av en annan orsak. Han bläddrade i min journal och hittade något, som han tyckte var ovanligt. Min högra njure var helt missbildad och från den gick två urinledare. -"Får du njursten i den njuren måste du opereras omedelbart", sade han. En sådan sak kan ju faktiskt vara bra att veta! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annelie Posted February 23, 2013 Share Posted February 23, 2013 Ger inte läkaren provsvaren vid besöket så kan du skriftligen begära utdrag ur journalen. Skriv ner på papper att du begär ut samtliga provsvar och skriv under, det administrativa kan ta ett par dagar men sedan är de dina färdiga att hämta ut eller hemma i brevlådan. Det kan någon aldrig någonsin neka dig. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
amj Posted February 23, 2013 Share Posted February 23, 2013 man har alltid rätt att ta del av sin journal! i uppsala var det så att när jag begärde ut journalen för att jag skulle flytta från stan så kostade det 5kr/sidan för de sidor som översteg 20 sidor (har jag för mig) men som sagt - journalen kan de inte neka dig. inklusive provsvar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maskros Posted March 6, 2013 Author Share Posted March 6, 2013 Nu är jag glad! Min nya läkare gav mig en utskrift av provsvaren !!! Och inte nog med det. Jag hade perfekta värden på allt förutom sänkan, som var lite förhöjd. (Men det hade jag väntat mig.) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts