Jump to content

Förlorat hår

Recommended Posts

Hej!

Jag har håravfall i generna från min pappa och farfar, dock har jag hållit mig till en strikt LCHF kost sedan 15 års ålder. De senaste 3 åren har varit, minst sagt, väldigt stressfulla och traumatiska och har under den här tiden tappat en del hår. Mina traumatiska dagar är nu över så till min fråga: 

Går det att få håret att växa tillbaka nu när den extrema stressen är över? Och i sådant fall, finns det några specifika steg man ska ta? 

Mvh 

• Like 2

2 timmar sedan, Victor Lenas Jacobsson sade:

Hej!

Jag har håravfall i generna från min pappa och farfar, dock har jag hållit mig till en strikt LCHF kost sedan 15 års ålder. De senaste 3 åren har varit, minst sagt, väldigt stressfulla och traumatiska och har under den här tiden tappat en del hår. Mina traumatiska dagar är nu över så till min fråga: 

Går det att få håret att växa tillbaka nu när den extrema stressen är över? Och i sådant fall, finns det några specifika steg man ska ta? 

Mvh 

"

Sjukdomar, påfrestningar och stress

Det är vanligt att tappa mer hår än vanligt under tre till fyra månader efter en svår infektion eller en förlossning. Detsamma gäller om du har bantat eller upplevt psykisk stress. Ofta växer håret ut igen efter ungefär ett halvår.

Vissa sjukdomar som diabetes, sköldkörtelsjukdomar och järnbrist kan orsaka håravfall. Ofta minskar håravfallet om behandlingen av sjukdomen fungerar bra. Ökat håravfall kan också bero på vissa läkemedel som p-piller, antidepressiva läkemedel, blodförtunnande läkemedel och cellgifter. Andra orsaker kan vara ätstörningar och proteinfattig diet."

https://www.1177.se/sjukdomar--besvar/hud-har-och-naglar/harbotten-och-harsackar/haravfall/

Det du beskriver påminner om tillfälligt håravfall.

• Like 2

2 timmar sedan, Victor Lenas Jacobsson sade:

Martina Johansson har i alla fall skrivit om att minska håravfall av "genetisk typ", dvs hur ditt leverne kan förhala processen att bli kal i förtid även om du har generna för det. Nu minns jag inte när, var och hur, men sök runt på hennes sida, det kan finnas nåt där. När jag sökte på håravfall kom mest menscykelrelaterade inlägg upp men kanske det första om stress och det om sköldkörteln kan vara nåt att leta vidare från?

https://martinajohansson.se/?s=håravfall

• Like 3

1 minut sedan, Ekner sade:

Går det inte att komma tillrätta med håravfall utan en massa piller till upprörande priser?

Personligen är jag lite kluven där; Jag vill ju gärna tro det men obalanser i kroppen behöver ibland hjälp. Och håravfall är ju ett väldigt tydligt tecken på obalans. Det svåra är att veta VILKEN hjälp...

• Like 3

Då är nästa steg att fråga sej hur kemiskt framställda piller harmonerar med immunsystemet. Kolla innehållsföretckningen på pillerburkarna, finns där något du inte känner igen? Då gör garanterat inte immunförsvaret det heller. Resultatet borde i längden kunna bli ännu värre håravfall, och som bonus kroniska inflammationer, tarminflammationer och läckande tarm.

Jag håller med om att piller på kort sikt är att se som mirakelkurer, men efterhand körs man i botten.

• Like 1

35 minuter sedan, MariaF sade:

Och vad föreslår du emot håravfall, @Ekner? Du kanske har nåt annat, bra tips?

Jag har för mej att jag ställde den frågan i en fb-grupp om näringslära. Svaret blev att den grundläggande orsaken är binjureutmattning, Då är det knappast piller och läkemedel som är aktuellt, utan sockeravgiftning...eller rättare sagt...stopp för sånt vi inte är designade för.

• Like 2

15 minuter sedan, Ekner sade:

utan sockeravgiftning...eller rättare sagt...stopp för sånt vi inte är designade för.

Det är ju helt klart allmängiltigt för hälsa, inte minst vid stress, men om man som TS ätit strikt LCHF ett tag (framgår inte hur länge men började tidigt i livet i alla fall) så verkar det ju inte räcka till..? (Jag tar gärna emot tips för egen del också, jag fäller som sjutton.)

• Like 3

Man kan kanske kolla på rent levande indianer som ofta skildras med korpsvart hårsvall utan tendens till vare sej avfallande hår eller pigmentproblem (grått hår) 
Hur ser deras situation ut efter något decennium i ett välfärdssamhälle? Vad är skillnaden? 

Själv har jag inte grottat ner mej i just den frågan, men jag är säker på att svaret finns i vad vi stoppar i oss.

• Like 2

Jag har iofs inte håravfall, men Silica, kisel, är väldigt bra för håret. Ofarligt vad jag vet. Tappade nästan inte ett strå när jag ammade, (för 27 år sedan, oj!). Kisel finns det också mycket av i Åkerfräken som växer vilt, kan torkas och göra te på om man nu inte vill pillra.

• Like 5

Stress, i form av sömnstörningar kanske är ett tips.
Den brittiske sömnforskaren Matt Walker menar att sömnen är av vital betydelse även för medvetandet, en kronisk sömnstörning kan då få förödande konsekvenser för det allmänna hälsotillståndet.

Hög prioritet på sovrumsmiljön alltså...

• Like 4

Hur som helst, vi är amatörer och inga läkare, så vi bidrar lite/mycket med olika iallafall väl kända orsaker till iallafall tillfälligt håravfall!

Varvid trauma/graviditet/strikt LCHF/bantning/infektioner, litta sådana grejer kan göra att kroppen i sin självreglering får för sig att det inte är prio  att ha ett snyggt hår?

Om sådant inträffar, dvs jag har både kvinnliga bekanta och manliga arbetskamrater, (ingen åt LCHF), som vaknat upp och allt deras hår har ramlat av.. låg på kudden!

Nu går jag lite vidare, dvs "tillfälligt håravfall" har  jag iallafall länkat till och då mest kvinnligt tillfälligt håravfall?

Kroniskt håravfall, drabbar främst män, de kan i första skedet tycka detta är jättejobbigt, tills deras fru/arbetskamrater bara accepterar detta.. dvs om man är en äldre man.. iallafall  50!

Kvinnligt håravfall är jobbigare.. iallafall om man är under 50.

Iallafall när det kommer till kvinnligt kön och hår så blir det extra komplicerat, iomed att det i de flesta kulturer ses som ett friskhetstecken/ett tecken på fertalitetsförmåga/sexigt/snyggt/mode/hög status/ litesådana grejer!

• Confused 1

1 timme sedan, Zepp sade:

Hur som helst, vi är amatörer och inga läkare,

Fast tyvärr tycks flera här i forumet kunna mer än många läkare...   :(

Och håravfall är jobbigt för alla jag känner i alla fall, män som kvinnor. För män kan det hjälpa att kunna lite om balansen mellan testosteron och dihydrotestosteron för att göra bättre livsstilsval som kan förhala håravfallet.

• Like 3
  • Thanks 1

On 2019-07-16 at 14:27, MariaF sade:

Fast tyvärr tycks flera här i forumet kunna mer än många läkare..

Det är väl det som är grejen med det här forumet, att man kan gå bakom ryggen på läkarna och få nåt vettigt uträttat som har med hälsa att göra.

• Like 4

On 2019-07-18 at 22:01, Ekner sade:

Det är väl det som är grejen med det här forumet, att man kan gå bakom ryggen på läkarna och få nåt vettigt uträttat som har med hälsa att göra.

Ja.. eller, ju mer kunnig man är själv, ju bättre kan man beskriva sina symptom för läkaren, som i sin tur är f*n så mer påläst om medicin/sjukdomar än vad vi är!

Då brukar det benämnas som en dialog.. dvs två parter som i bästa fall samverkar för att komma fram till en diagnos.

Dvs det krävs kunniga patienter för att läkaren skall slippa gissa.

Då om man lyckas peka på rätt problem, det är då vi kan använda oss av läkarnas kunskap/hela vårdapparatens resurser.

• Like 3